Ingezonden persbericht


oneworld- partnerluchtvaartmaatschappijen bundelen hun activiteiten met nieuwkomer Japan Airlines op Tokio Narita, hun internationale hub

Donderdag 18 januari 2007 - De bundeling van activiteiten door de oneworld®-partnermaatschappijen op Tokio Narita, de belangrijkste internationale hub van kandidaat-alliantielid Japan Airlines, begint vandaag met de verhuizing van American Airlines van Terminal 1 naar Terminal 2. JAL en Qantas zijn daar reeds gevestigd. Cathay Pacific verhuist een paar dagen later, op zondag (21 januari). Finnair volgt op donderdag 1 maart.

Dankzij deze gezamenlijke locatie zijn deze oneworld-luchtvaartmaatschappijen in staat hun minimale aansluitingstijden tussen hun vluchten op de luchthaven bijna te halveren, tot slechts 60 minuten. Ook het algemene transferproces wordt hiermee soepeler en eenvoudiger.

De verhuizing is het hoogtepunt van het tot nu toe belangrijkste luchthavenbundelingsproject van oneworld in de regio Azië-Pacific.

Gezamenlijk verwerken de vijf luchtvaartmaatschappijen van de alliantie die in Terminal 2 gevestigd worden meer dan duizend aankomende en vertrekkende vluchten van en naar circa 50 bestemmingen wereldwijd per week.

De internationale luchthaven Narita (NAA) investeert momenteel JPY 19 miljard (USD 170 miljoen) in verbeteringen in het kader van een vijfjarenprogramma. Daarmee is vorig jaar begonnen en heeft als doel Terminal 2 uit te rusten met de allermodernste faciliteiten.

Tegelijk met de start van haar activiteiten in Terminal 2, opent American Airlines daar vandaag een nieuwe Admirals Club-lounge. Deze nieuwe faciliteit van 1.235 m2 is bijna twee keer zo groot als de vorige in Terminal 1. De Admirals Club heeft een beduidend betere ligging dan de lounges van de meeste andere Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen in Tokio. Naast alle gebruikelijke voorzieningen, zoals douches, comfortabele stoelen en een bar, beschikt de lounge tevens over een gratis draadloze internetverbinding met meer dan 100 ethernetpoorten.

Ook Cathay Pacific opent een nieuwe lounge wanneer zij verhuist naar Terminal 2. De nieuwe lounge op Narita is ontworpen volgens het concept van The Pier, de tweede premium lounge van de luchtvaartmaatschappij op haar thuisbasis Hong Kong en biedt passagiers de mogelijkheid om zich in stijl te ontspannen voordat ze aan boord gaan. Passagiers kunnen eten en drinken in The Long Bar, het kenmerkende onderdeel van iedere Cathay Pacific-lounge. Ze kunnen zich visueel vermaken in het comfortabele zitgedeelte of gebruikmaken van een van de werkstations met draadloze internetverbinding. Over oneworld

{0>oneworld enables its members to offer their customers more services and benefits than any airline can provide on its own.oneworld stelt haar partners in staat om hun klanten meer service en voordelen aan te bieden dan een luchtvaartmaatschappij dat afzonderlijk zou kunnen.These include a broader route network, opportunities to earn and redeem frequent flyer miles and points across the combined oneworld network and more airport lounges.Dit houdt onder andere in dat klanten de beschikking hebben over een groter routenetwerk, betere mogelijkheden hebben om frequent flyer-mijlen en -punten te verdienen en te verzilveren binnen het gehele netwerk van oneworld en gebruik kunnen maken van meer lounges op de luchthavens.Together, its members serve more than 600 destinations in some 135 countries.Gezamenlijk kunnen de oneworld-deelnemers meer dan 600 bestemmingen in bijna 135 landen aanbieden.
{0>oneworld is the only alliance to enable passengers to fly throughout its network, on any combination of carriers, using just electronic tickets.oneworld is de enige alliantie die passagiers de mogelijkheid biedt om binnen het gehele netwerk te vliegen op iedere mogelijke combinatie van luchtvaartmaatschappijen met uitsluitend elektronische tickets.oneworld was voted the world's best airline alliance by readers of Business Traveller magazine for the second year running in its 2005 poll and the World's Leading Airline Alliance for the third year running in the latest World Travel Awards, based on votes cast by 80,000 travel agency professionals from more than 200 countries.oneworld werd door de lezers van Business Traveller Magazine in 2005 voor het tweede jaar op rij verkozen tot de beste luchtvaartalliantie. Daarnaast werd de alliantie tijdens de laatste World Travel Awards op basis van de stemmen van 80.000 reiswereldprofessionals uit meer dan 200 landen voor de derde keer op rij uitgeroepen tot de meest toonaangevende luchtvaartalliantie ter wereld.
oneworld werd bij de World Travel Awards in 2006 voor het vierde achtereenvolgende jaar gekozen tot 's werelds meest vooraanstaande luchtvaartalliantie, op basis van de stemmen van zo'n 170.000 professionals uit de reiswereld, waaronder meer dan 110.000 reisbureaus in 200 landen.

{0>It is also the only alliance whose members reported collective profits in their latest full year.Het is ook de enige alliantie waarvan de partners in het laatste boekjaar collectief winst hebben geboekt.
{0>For further media information, contact:Voor meer media-informatie kunt u contact opnemen met: . {0>oneworld media representative Belgium and Netherlands Ocky Wiemeyer, on +31 20 715 5330, at ocky@wieco.nlOcky Wiemeyer, oneworld-persvertegenwoordiger voor België en Nederland, telefoon +31 20 715 5330; e-mail ocky@wieco.nl. . {0>oneworld Vice-President Corporate Communications Michael Blunt, on +44 7711 997487, at mblunt@oneworld.comMichael Blunt, Vice-President Corporate Communications van oneworld, telefoon +44 7711 997487; e-mail mblunt@oneworld.com.

---- --