Peter Kortenhorst (Connexxion): Congestie aanpakken
Connexxion
PERSBERICHT
Datum: 18 januari 2007
Kenmerk: HO/07.001
Nieuwjaarsspeech Peter Kortenhorst van Connexxion:
Nederland heeft behoefte aan hoog frequente verbindingen naar stad en fijnmazig netwerk
voor bus en lightrail
Donderdag 18 januari hield bestuursvoorzitter Peter Kortenhorst van Connexxion zijn
nieuwjaarsrede voor het personeel. Naast een terugblik op het afgelopen jaar sprak hij
ook zijn zorg uit over de toenemende congestie in Nederland en het uitblijven van
adequate maatregelen.
'Files verlammen het land en vervuilen het milieu. Het tij kan alleen gekeerd worden, als
meer mensen in minder voertuigen naar het werk gaan. Sinds 2000 heeft de overheid
bezuinigd op het OV.
Files worden met name veroorzaakt door de mobiliteitsvraag op afstanden niet groter dan 30
km van steden en economische centra.
Het antwoord daarop is een fijnmazig netwerk van zowel light rail als bus, met zeer
hoogfrequente verbindingen van en naar de stad. Dat vereist investeren in zowel
infrastructuur als vervoer.
Wij weten uit eigen ervaringen in Almere en met de Zuidtangent dat meer openbaar vervoer
leidt tot meer reizigers. Door in Almere de frequentie van lijnverbindingen te verhogen
realiseerden we een reizigersgroei van enige tientallen procenten. Logisch, want als je
lang moet wachten op de bus neem je liever de auto.
De OESO publiceerde deze week haar rapport over de Randstad. Hierin stelt zij dat de
Randstad door de moeilijke bereikbaarheid al tien jaar 1,2% achterblijft met haar
productiviteitsgroei in vergelijking met andere Europese steden. Maar het gaat wat mij
betreft dan wel om de kortere afstanden binnen de Randstad, want daar worden de files
veroorzaakt. De OESO adviseert daarom meer investeringen in het openbaar vervoer en meer
snelwegen. Denk nu niet, dat investeringen in snelwegen de toegankelijkheid van onze
steden zal vergroten, de opnamecapaciteit van de stad is gewoonweg niet groot genoeg.
Snel- en spoorwegen zijn slechts een oplossing voor de mobiliteitsvraag voor lange
afstanden en daar zit nu juist niet ons grootste probleem.
Het wordt tijd voor 2000 kilometer vrije busbanen en light rail verbindingen langs alle
snelwegen rond de steden Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Den Haag, Almere en Eindhoven.'
////////////////////////////
Connexxion is marktleider binnen het regionaal personenvervoer in Nederland. Zij heeft
haar vervoersactiviteiten georganiseerd in de divisies Openbaar Vervoer, Hermes, Taxi
Services en Tours & Water. Techno Service Nederland verricht onderhoud aan bussen en
vrachtwagens. De totale omzet voor 2005 bedroeg 872 miljoen euro. In totaal telde
Connexxion ultimo 2005 13.302 medewerkers. De vloot van Connexxion bestond ultimo 2005
uit 2.875 bussen, 204 (semi-)touringcars, 3.262 taxi's en taxivoertuigen, 2 treinen, 27
trams, 22 ambulances en 13 schepen.
Alleen voor de pers:
nadere informatie: Herman Opmeer, afdeling Corporate Communicatie Connexxion
Telefoon 035 625 1957 of 06 463 77 464