Peter Kortenhorst (Connexxion): Congestie aanpakken

Connexxion

PERSBERICHT

Datum: 18 januari 2007
Kenmerk: HO/07.001

Nieuwjaarsspeech Peter Kortenhorst van Connexxion:
Nederland heeft behoefte aan hoog frequente verbindingen naar stad en fijnmazig netwerk voor bus en lightrail

Donderdag 18 januari hield bestuursvoorzitter Peter Kortenhorst van Connexxion zijn nieuwjaarsrede voor het personeel. Naast een terugblik op het afgelopen jaar sprak hij ook zijn zorg uit over de toenemende congestie in Nederland en het uitblijven van adequate maatregelen.

'Files verlammen het land en vervuilen het milieu. Het tij kan alleen gekeerd worden, als meer mensen in minder voertuigen naar het werk gaan. Sinds 2000 heeft de overheid bezuinigd op het OV.

Files worden met name veroorzaakt door de mobiliteitsvraag op afstanden niet groter dan 30 km van steden en economische centra.

Het antwoord daarop is een fijnmazig netwerk van zowel light rail als bus, met zeer hoogfrequente verbindingen van en naar de stad. Dat vereist investeren in zowel infrastructuur als vervoer.

Wij weten uit eigen ervaringen in Almere en met de Zuidtangent dat meer openbaar vervoer leidt tot meer reizigers. Door in Almere de frequentie van lijnverbindingen te verhogen realiseerden we een reizigersgroei van enige tientallen procenten. Logisch, want als je lang moet wachten op de bus neem je liever de auto.

De OESO publiceerde deze week haar rapport over de Randstad. Hierin stelt zij dat de Randstad door de moeilijke bereikbaarheid al tien jaar 1,2% achterblijft met haar productiviteitsgroei in vergelijking met andere Europese steden. Maar het gaat wat mij betreft dan wel om de kortere afstanden binnen de Randstad, want daar worden de files veroorzaakt. De OESO adviseert daarom meer investeringen in het openbaar vervoer en meer snelwegen. Denk nu niet, dat investeringen in snelwegen de toegankelijkheid van onze steden zal vergroten, de opnamecapaciteit van de stad is gewoonweg niet groot genoeg. Snel- en spoorwegen zijn slechts een oplossing voor de mobiliteitsvraag voor lange afstanden en daar zit nu juist niet ons grootste probleem.

Het wordt tijd voor 2000 kilometer vrije busbanen en light rail verbindingen langs alle snelwegen rond de steden Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Den Haag, Almere en Eindhoven.'

////////////////////////////

Connexxion is marktleider binnen het regionaal personenvervoer in Nederland. Zij heeft haar vervoersactiviteiten georganiseerd in de divisies Openbaar Vervoer, Hermes, Taxi Services en Tours & Water. Techno Service Nederland verricht onderhoud aan bussen en vrachtwagens. De totale omzet voor 2005 bedroeg 872 miljoen euro. In totaal telde Connexxion ultimo 2005 13.302 medewerkers. De vloot van Connexxion bestond ultimo 2005 uit 2.875 bussen, 204 (semi-)touringcars, 3.262 taxi's en taxivoertuigen, 2 treinen, 27 trams, 22 ambulances en 13 schepen.

Alleen voor de pers:
nadere informatie: Herman Opmeer, afdeling Corporate Communicatie Connexxion Telefoon 035 625 1957 of 06 463 77 464