Stedenspel succesvol bij stadspromotie en citymarketing


Na de grote vier steden heeft nu ook Schiedam zijn eigen Stedenspel

DEN HAAG, 20070118 -- Het goed op de kaart zetten van een stad, binnen en buiten de stadsgrenzen, is een immer terugkerend thema voor stadsbestuurders. Een opvallende nieuwe ontwikkeling op dit vlak is het Nederlandse Stedenspel. Een triviant-achtig kaartspel waarmee op een toegankelijke manier wordt ingegaan op de geschiedenis van de stad, lokale kunst & cultuur, bijzondere gebouwen, bekende inwoners en sport, uitgaan & entertainment.

- De gemeente Amsterdam stopte het Amsterdamspel in het kerstpakket van haar ambtenaren.
- De gemeente Den Haag gebruikt het Den Haagspel als relatiegeschenk voor haar externe betrekkingen.
- Het Utrechtspel wordt door de gemeente als cadeautje aan haar medewerkers aangeboden.
- Het Rotterdamspel wordt succesvol verkocht in de VVV Rotterdam Store.

In opdracht van gemeente Schiedam werd in de afgelopen maanden het Schiedamspel ontwikkeld. Het spel dient ter ondersteuning van de promotiecampagne OntdekSchiedam.nu voor iedereen die de stad kent of beter wil leren kennen. "Ik vind het een geweldig spel om op een leuke, ludieke manier meer kennis te vergaren over Schiedam en daarmee ambassadeur te worden voor de eigen stad." aldus Carla Vermunt, de opdrachtgever vanuit de gemeente Schiedam.

Door de laagdrempeligheid van een spel bereikt het Stedenspel een zeer breed publiek door alle lagen van de bevolking heen. Hierdoor wordt met het Stedenspel effectief het historisch, cultureel en hedendaags erfgoed van een stad op een originele wijze verspreid.

De Nederlandse Stedenspellen worden ontwikkeld door Quiz & Co, een jonge spellenuitgeverij van informatieve kaartspellen. Doordat Quiz & Co gebruik maakt van het vaste Stedenspelformat© en samenwerkt met de lokale gemeentearchieven kunnen nieuwe edities, zoals het Schiedamspel, snel en betaalbaar worden ontwikkeld. Voor meer informatie kijk op www.quizenco.nl