Gemeente Abcoude


Gedeputeerde Staten presenteren drie varianten voor herindeling

Beoordeling gemeente Abcoude voorgestelde varianten
Toetsingskaders provincie
Aanvullende randvoorwaarden gemeente Abcoude
Vervolg herindeling traject
Meer weten?

De eerste ronde van open overleg over herindeling is afgesloten. De zes betrokken gemeenten uit het Vecht- en Plassengebied hebben in deze ronde afzonderlijk gesproken met Gedeputeerde Staten (GS) van de provincie Utrecht. GS stellen op basis daarvan de drie volgende gemeentelijke herindelingvarianten voor:
De gemeente Abcoude met Breukelen en Loenen.
De gemeente Abcoude met De Ronde Venen enerzijds en Breukelen met Loenen en Wijdemeren anderzijds.
De gemeente Abcoude met De Ronde Venen enerzijds en Breukelen met Loenen en Maarssen anderzijds.
Uit de eerste ronde overleggen bleek dat de betrokken gemeenten Abcoude, Loenen, Breukelen, Maarssen, De Ronde Venen en Wijdemeren geen voorstander zijn van de samenwerkingsvarianten. Daarom heeft de provincie deze varianten laten vervallen.

Voor onze gemeente betekenen de varianten voor herindeling concreet dat er nog twee voorstellen zijn: samen verder met Breukelen en Loenen, of met De Ronde Venen. De gemeente Abcoude bespreekt de voorgestelde varianten met GS in de tweede ronde van open overleg, eind januari. Besluitvorming over het herindelingontwerp hebben GS uitgesteld tot na de provinciale verkiezingen van maart 2007.

Beoordeling gemeente Abcoude voorgestelde varianten

De gemeente heeft een aantal randvoorwaarden geformuleerd om de voorgestelde varianten voor herindeling aan te toetsen. Op 13 december organiseerde de gemeenteraad een speciale forumavond over deze randvoorwaarden, om uw mening als inwoner van de gemeente hierover te peilen. De forumavond heeft geleid tot aanvulling van de geformuleerde randvoorwaarden. In totaal zijn er nu dertien toetsingskaders, waarvan zes geformuleerd door de provincie en zeven door de gemeente Abcoude. Een overzicht van de toetsingskaders leest u hieronder. Naar aanleiding van de forumavond heeft de gemeenteraad daarnaast de commissie Bestuurlijke Toekomst Abcoude opdracht gegeven de formuleringen van de gemeentelijke randvoorwaarden opnieuw te bekijken, aan te vullen en waar nodig aan te scherpen. Het resultaat hiervan is in het vernieuwde overzicht hieronder opgenomen.

Toetsingskaders provincie


1. draagvlak; het draagvlak onder de bevolking moet geoptimaliseerd worden en zijn;

2. bestuurskracht; de bestuurlijke en ambtelijke organisatie dient voldoende onkwetsbaar te zijn om taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden goed uit te oefenen;

3. duurzaamheid; de gemeente moet zijn toegerust voor een langere periode en niet binnen afzienbare tijd weer in een herindelingdiscussie geraken;

4. interne samenhang van de nieuwe gemeente; de nieuwe gemeente moet een logische interne samenhang hebben die identiteit geeft aan de nieuwe eenheid;

5. regionale samenhang en evenwicht; de gemeente moet een goede effectieve bestuurlijke partner zijn en een bijdrage kunnen leveren aan intergemeentelijk samenwerking;

6. planologische ruimtebehoefte; dit criterium is voor het Vecht- en Plassengebied niet actueel en speelt verder geen rol.

Aanvullende randvoorwaarden gemeente Abcoude


7. de nieuwe gemeente moet waarborgen, dat de kernen Abcoude en Baambrugge kunnen functioneren als krachtige, vitale kernen in het Groene Hart. Dit betekent onder andere, dat het dorpse karakter van beide kernen bewaard moet blijven;

8. de kernen Abcoude en Baambrugge moeten samen heringedeeld worden; een splitsing wordt uitdrukkelijk afgewezen;

9. landschappelijke samenhang heeft hoge prioriteit bij de keuze voor herindelingpartners;

10. een goede infrastructuur tussen de kernen van Abcoude en Baambrugge en die van de nieuwe bestuurlijke partners is van groot belang, ook voor het serviceniveau van de burgers van de huidige gemeente Abcoude;

11. ongewenste (externe) milieuontwikkelingen (bijv. sluipverkeer, geluidhinder en toenemende luchtverontreiniging welke mogelijk voortvloeien uit de verbreding van de A2) moeten voor zover dit binnen ons vermogen ligt worden tegengegaan;

12. de nieuwe gemeente moet een evenwichtige opbouw hebben en een schaalniveau om duurzaamheid te garanderen en voldoende aandacht mogelijk te maken voor de specifieke problemen van de leefbaarheid in kleine kernen. Het is gewenst, dat in deze nieuwe gemeente ruimte is voor actieve participatie van de bevolking, bijv. door instelling van dorpsraden en een overlegplatform voor het verenigingsleven.
13. de nieuwe gemeente moet een gezond en duurzaam ondernemersklimaat in Abcoude en Baambrugge waarborgen, met behoud van een eigen gemeentelijk bedrijfscontactpersoon. Het huidig periodiek bestuurlijk overleg tussen het dagelijks bestuur en de OVAB moet doorgang kunnen vinden.

Vervolg herindeling traject

De commissie Bestuurlijke Toekomst Abcoude heeft de voorgestelde herindelingvarianten van de provincie op 15 januari besproken. Het college van B&W bespreekt de mogelijkheden op 23 januari. De uitkomsten van deze besprekingen worden meegenomen in de formele reactie op de voorgestelde varianten en besproken in het tweede open overleg met Gedeputeerde Staten op 30 januari. Omdat GS de besluitvorming over het herindelingontwerp hebben uitgesteld tot na de verkiezingen, verwachten wij het herindelingadvies van de provincie in het voorjaar 2007, waarna burgers en gemeenteraden zienswijzen kunnen indienen bij de provincie Utrecht.

Meer weten?

Hebt u de forumavond gemist? Dan kunt u alles nog eens naluisteren via Uitzending gemist op de website van RadioRosa (www.rosafm.nl). Kijk voor meer informatie over de gemeentelijke herindeling op onze website onder Plannen en Projecten/Herindeling. Of kijk voor meer algemene informatie op de nieuwe website van de provincie over het herindelingtraject voor het Vecht- en Plassengebied: www.vechtenplassen.nl. Hier vindt u ook informatie van de andere betrokken gemeenten in de herindelingprocedure.
---

18 januari 2007