Gemeente Abcoude
Gedeputeerde Staten presenteren drie varianten voor herindeling
Beoordeling gemeente Abcoude voorgestelde varianten
Toetsingskaders provincie
Aanvullende randvoorwaarden gemeente Abcoude
Vervolg herindeling traject
Meer weten?
De eerste ronde van open overleg over herindeling is afgesloten. De
zes betrokken gemeenten uit het Vecht- en Plassengebied hebben in deze
ronde afzonderlijk gesproken met Gedeputeerde Staten (GS) van de
provincie Utrecht. GS stellen op basis daarvan de drie volgende
gemeentelijke herindelingvarianten voor:
De gemeente Abcoude met Breukelen en Loenen.
De gemeente Abcoude met De Ronde Venen enerzijds en Breukelen met
Loenen en Wijdemeren anderzijds.
De gemeente Abcoude met De Ronde Venen enerzijds en Breukelen met
Loenen en Maarssen anderzijds.
Uit de eerste ronde overleggen bleek dat de betrokken gemeenten
Abcoude, Loenen, Breukelen, Maarssen, De Ronde Venen en Wijdemeren
geen voorstander zijn van de samenwerkingsvarianten. Daarom heeft de
provincie deze varianten laten vervallen.
Voor onze gemeente betekenen de varianten voor herindeling concreet
dat er nog twee voorstellen zijn: samen verder met Breukelen en
Loenen, of met De Ronde Venen. De gemeente Abcoude bespreekt de
voorgestelde varianten met GS in de tweede ronde van open overleg,
eind januari. Besluitvorming over het herindelingontwerp hebben GS
uitgesteld tot na de provinciale verkiezingen van maart 2007.
Beoordeling gemeente Abcoude voorgestelde varianten
De gemeente heeft een aantal randvoorwaarden geformuleerd om de
voorgestelde varianten voor herindeling aan te toetsen. Op 13 december
organiseerde de gemeenteraad een speciale forumavond over deze
randvoorwaarden, om uw mening als inwoner van de gemeente hierover te
peilen. De forumavond heeft geleid tot aanvulling van de geformuleerde
randvoorwaarden. In totaal zijn er nu dertien toetsingskaders, waarvan
zes geformuleerd door de provincie en zeven door de gemeente Abcoude.
Een overzicht van de toetsingskaders leest u hieronder. Naar
aanleiding van de forumavond heeft de gemeenteraad daarnaast de
commissie Bestuurlijke Toekomst Abcoude opdracht gegeven de
formuleringen van de gemeentelijke randvoorwaarden opnieuw te
bekijken, aan te vullen en waar nodig aan te scherpen. Het resultaat
hiervan is in het vernieuwde overzicht hieronder opgenomen.
Toetsingskaders provincie
1. draagvlak; het draagvlak onder de bevolking moet geoptimaliseerd
worden en zijn;
2. bestuurskracht; de bestuurlijke en ambtelijke organisatie dient
voldoende onkwetsbaar te zijn om taken, bevoegdheden en
verantwoordelijkheden goed uit te oefenen;
3. duurzaamheid; de gemeente moet zijn toegerust voor een langere
periode en niet binnen afzienbare tijd weer in een
herindelingdiscussie geraken;
4. interne samenhang van de nieuwe gemeente; de nieuwe gemeente moet
een logische interne samenhang hebben die identiteit geeft aan de
nieuwe eenheid;
5. regionale samenhang en evenwicht; de gemeente moet een goede
effectieve bestuurlijke partner zijn en een bijdrage kunnen leveren
aan intergemeentelijk samenwerking;
6. planologische ruimtebehoefte; dit criterium is voor het Vecht- en
Plassengebied niet actueel en speelt verder geen rol.
Aanvullende randvoorwaarden gemeente Abcoude
7. de nieuwe gemeente moet waarborgen, dat de kernen Abcoude en
Baambrugge kunnen functioneren als krachtige, vitale kernen in het
Groene Hart. Dit betekent onder andere, dat het dorpse karakter van
beide kernen bewaard moet blijven;
8. de kernen Abcoude en Baambrugge moeten samen heringedeeld worden;
een splitsing wordt uitdrukkelijk afgewezen;
9. landschappelijke samenhang heeft hoge prioriteit bij de keuze voor
herindelingpartners;
10. een goede infrastructuur tussen de kernen van Abcoude en
Baambrugge en die van de nieuwe bestuurlijke partners is van groot
belang, ook voor het serviceniveau van de burgers van de huidige
gemeente Abcoude;
11. ongewenste (externe) milieuontwikkelingen (bijv. sluipverkeer,
geluidhinder en toenemende luchtverontreiniging welke mogelijk
voortvloeien uit de verbreding van de A2) moeten voor zover dit binnen
ons vermogen ligt worden tegengegaan;
12. de nieuwe gemeente moet een evenwichtige opbouw hebben en een
schaalniveau om duurzaamheid te garanderen en voldoende aandacht
mogelijk te maken voor de specifieke problemen van de leefbaarheid in
kleine kernen. Het is gewenst, dat in deze nieuwe gemeente ruimte is
voor actieve participatie van de bevolking, bijv. door instelling van
dorpsraden en een overlegplatform voor het verenigingsleven.
13. de nieuwe gemeente moet een gezond en duurzaam ondernemersklimaat
in Abcoude en Baambrugge waarborgen, met behoud van een eigen
gemeentelijk bedrijfscontactpersoon. Het huidig periodiek bestuurlijk
overleg tussen het dagelijks bestuur en de OVAB moet doorgang kunnen
vinden.
Vervolg herindeling traject
De commissie Bestuurlijke Toekomst Abcoude heeft de voorgestelde
herindelingvarianten van de provincie op 15 januari besproken. Het
college van B&W bespreekt de mogelijkheden op 23 januari. De
uitkomsten van deze besprekingen worden meegenomen in de formele
reactie op de voorgestelde varianten en besproken in het tweede open
overleg met Gedeputeerde Staten op 30 januari. Omdat GS de
besluitvorming over het herindelingontwerp hebben uitgesteld tot na de
verkiezingen, verwachten wij het herindelingadvies van de provincie in
het voorjaar 2007, waarna burgers en gemeenteraden zienswijzen kunnen
indienen bij de provincie Utrecht.
Meer weten?
Hebt u de forumavond gemist? Dan kunt u alles nog eens naluisteren via
Uitzending gemist op de website van RadioRosa (www.rosafm.nl).
Kijk voor meer informatie over de gemeentelijke herindeling op onze
website onder Plannen en Projecten/Herindeling.
Of kijk voor meer algemene informatie op de nieuwe website van de
provincie over het herindelingtraject voor het Vecht- en
Plassengebied: www.vechtenplassen.nl. Hier vindt u ook informatie van
de andere betrokken gemeenten in de herindelingprocedure.
---
18 januari 2007