PvdA Europees parlement


CDA, PvdA, ChristenUnie: geen liberalisering nationale spoorwegen

18 januari 2007

Jan Marinus Wiersma

Spoorwegondernemingen uit alle lidstaten kunnen vanaf 2010 in de hele EU internationale spoordiensten aanbieden. De rapporteur maakt zich echter sterk om vanaf 2017 ook de nationale spoormarkten open te breken. CDA, PvdA en ChristenUnie in het Europees Parlement zijn hier tegen.

Het openen van de markt voor internationale diensten kan de spoorwegen helpen de concurrentie aan te gaan met het vliegtuig op middellange afstand. Maar Nederland heeft een van de drukste netten van Europa en onze ervaringen met concurrentie op het spoor zijn slecht. Net als de Raad, inclusief de Nederlandse regering, vinden CDA, PvdA en ChristenUnie dan ook dat we niet spoorslags moeten overgaan tot liberalisering van de nationale spoorwegnetten.

CDA-europarlementariër Corien Wortmann-Kool: "Te ver doorgeschoten liberalisering zal betekenen dat alleen de rendabele delen in de Randstad zullen worden weggesnoept. De NS houdt dan minder geld over om ook op onrendabele trajecten te rijden. Het risico bestaat dat de dienstverlening daar dan verschraalt. Ook de betrouwbaarheid van de dienstverlening kan in het hele land in gevaar komen als op onze overvolle binnenlandse lijnen nog meer treinen gaan rijden. Meer vertragingen zijn het gevolg. Een marktbenadering, zoals de Nederlandse concessieovereenkomst met de NS, moet wat mij betreft mogelijk zijn."

Voor PvdA-europarlementariër Jan Marinus Wiersma staat publieke dienstverlening van de spoorwegen voorop. "Het gaat hier om het openen van het kernnet. Dat willen wij niet. Als we één ding hebben geleerd van de verzelfstandiging van de NS, dan is het wel dat we geen ondoordachte stappen moeten zetten."

Hans Blokland, europarlementariër voor de ChristenUnie: "Deze poging om de markt open te breken is geen stimulans voor veilig en toereikend passagiersvervoer in de lidstaten. Lidstaten moeten het roer zelf in handen houden voor de organisatie van binnenlandse spoorwegdiensten. De plannen uit Brussel mogen bestaande afspraken niet doorkruisen."

CDA PvdA en ChristenUnie willen bovendien de garantie dat internationale liberalisering het nationale kernnet niet ondermijnt. Een half-uursdienst tussen Emmerich en Amsterdam, die het merendeel van zijn klanten tussen Utrecht en Amsterdam heeft, is nationale liberalisering in disguise.

De drie partijen, wier leiders momenteel in Hilversum coalitiebesprekingen voeren, zijn het in Straatsburg alvast eens. Later vandaag volgt het debat over het Derde Spoorwegpakket, morgen wordt er gestemd.