PvdA Europees parlement
CDA, PvdA, ChristenUnie: geen liberalisering nationale spoorwegen
18 januari 2007
Jan Marinus Wiersma
Spoorwegondernemingen uit alle lidstaten kunnen vanaf 2010 in de hele
EU internationale spoordiensten aanbieden. De rapporteur maakt zich
echter sterk om vanaf 2017 ook de nationale spoormarkten open te
breken. CDA, PvdA en ChristenUnie in het Europees Parlement zijn hier
tegen.
Het openen van de markt voor internationale diensten kan de spoorwegen
helpen de concurrentie aan te gaan met het vliegtuig op middellange
afstand. Maar Nederland heeft een van de drukste netten van Europa en
onze ervaringen met concurrentie op het spoor zijn slecht. Net als de
Raad, inclusief de Nederlandse regering, vinden CDA, PvdA en
ChristenUnie dan ook dat we niet spoorslags moeten overgaan tot
liberalisering van de nationale spoorwegnetten.
CDA-europarlementariër Corien Wortmann-Kool: "Te ver doorgeschoten
liberalisering zal betekenen dat alleen de rendabele delen in de
Randstad zullen worden weggesnoept. De NS houdt dan minder geld over
om ook op onrendabele trajecten te rijden. Het risico bestaat dat de
dienstverlening daar dan verschraalt. Ook de betrouwbaarheid van de
dienstverlening kan in het hele land in gevaar komen als op onze
overvolle binnenlandse lijnen nog meer treinen gaan rijden. Meer
vertragingen zijn het gevolg. Een marktbenadering, zoals de
Nederlandse concessieovereenkomst met de NS, moet wat mij betreft
mogelijk zijn."
Voor PvdA-europarlementariër Jan Marinus Wiersma staat publieke
dienstverlening van de spoorwegen voorop. "Het gaat hier om het openen
van het kernnet. Dat willen wij niet. Als we één ding hebben geleerd
van de verzelfstandiging van de NS, dan is het wel dat we geen
ondoordachte stappen moeten zetten."
Hans Blokland, europarlementariër voor de ChristenUnie: "Deze poging
om de markt open te breken is geen stimulans voor veilig en toereikend
passagiersvervoer in de lidstaten. Lidstaten moeten het roer zelf in
handen houden voor de organisatie van binnenlandse spoorwegdiensten.
De plannen uit Brussel mogen bestaande afspraken niet doorkruisen."
CDA PvdA en ChristenUnie willen bovendien de garantie dat
internationale liberalisering het nationale kernnet niet ondermijnt.
Een half-uursdienst tussen Emmerich en Amsterdam, die het merendeel
van zijn klanten tussen Utrecht en Amsterdam heeft, is nationale
liberalisering in disguise.
De drie partijen, wier leiders momenteel in Hilversum
coalitiebesprekingen voeren, zijn het in Straatsburg alvast eens.
Later vandaag volgt het debat over het Derde Spoorwegpakket, morgen
wordt er gestemd.