Universiteit Maastricht

Trefwoorden: sociale interactie, probleemgestuurd onderwijs
Promotie mw.drs. Astrid J.S.F. Pleijers
in de Faculty of Health, Medicine and Life Sciences.
Titel: "Tutorial group discussion in problem-based learning".
Promotor: Prof.dr. C.P.M. van der Vleuten; Co-promotores: dr. D.H.J.M. Dolmans; dr. H. Wolfhagen. Vrijdag 19 januari 2007, 12.00 uur

Steeds meer onderwijsinstellingen passen onderwijsvormen toe waarbij studenten in kleine groepen samenwerken. Dit proefschrift onderzoekt de veronderstelling dat samenwerken het leren bevordert. Hiertoe werd de sociale interactie tijdens samenwerking in probleemgestuurde onderwijsgroepen aan de universiteit onderzocht. Bij dit onderwijstype vormen problemen uitgangspunt voor leren. Samenwerking is gericht op discussie over de probleemcasus en verzamelde relevante wetenschappelijke literatuur. Uit zowel observaties in onderwijsgroepen als interviews met studenten blijkt dat de sociale interactie elementen bevat die aanzetten tot diepgaand leren. Verbetering is echter wenselijk. Dat kan door discussievaardigheden van studenten te bevorderen en door begrippennetwerken, schema's die de belangrijke theoretische concepten en hun onderlinge relaties weergeven, te laten samenstellen tijdens onderwijsgroepsbijeenkomsten.

Sem de Maagt
Communicatie & Relatiebeheer
Universiteit Maastricht
Communicatie & Relatiebeheer
Bezoekadres: Bonnefantenstraat 2, Maastricht
Postadres: Postbus 616, 6200 MD Maastricht
Tel: +31 43 388 5243 Fax: +31 43 388 5225
e-mail: sem.demaagt@ssc.unimaas.nl
website: www.unimaas.nl
De afdeling Communicatie van de UM is bereikbaar via 043 388 5222, e-mail pers@bu.unimaas.nl.