Ernst & Young: Emancipatie bedrijfstop zet door
19.01.2007 / 13:02 / Rubriek: Economie / Organisatie: Ernst and young
Ernst and young
Persbericht
Ernst & Young: Emancipatie bedrijfstop zet door,
maar nog veel werk aan de winkel
AMSTERDAM, 19 januari 2007 - Het aantal vrouwen in hogere managementfuncties bij bedrijven
tot 1000 medewerkers is de afgelopen jaren toegenomen. Dat is voornamelijk de verdienste
van de vrouwen zelf en in mindere mate het resultaat van door bedrijven en overheid
genomen maatregelen. Deze conclusies trekt Ernst & Young op basis van een onderzoek
in samenwerking met Interview-NSS onder 600 werknemers in Nederlandse midden- en
grootbedrijven. Er valt volgens Ernst & Young nog genoeg winst te behalen bij het
emanciperen van de bedrijfstop.
De afgelopen jaren is het aantal vrouwen in leidinggevende functies per saldo toegenomen.
De ondervraagden verklaren die stijging niet primair door voorkeursbeleid (slechts 6
procent), maar simpelweg doordat een vrouw de beste kandidaat voor een nieuwe positie was
(52 procent). 'Dat biedt perspectief',zegt Michèle Hagers, partner bij Ernst &
Young en binnen deze firma initiatiefnemer van het Women's Leadership-programma. 'In
bijna ieder bedrijf zijn inmiddels voorbeelden van succesvolle vrouwen aan de top.'
De overheid heeft volgens de ondervraagden slechts een bescheiden rol. Slechts 5 procent
ziet een prominente rol voor 'Den Haag' weggelegd bij de emancipatie van de bedrijfstop.
Voor het slagen van vrouwen op topposities houden de ondervraagden vooral de werkgever en
de vrouwen zelf verantwoordelijk. Ongeveer de helft van de mannen en ouderen vindt zelfs
dat deze verantwoordelijkheid geheel bij de vrouwen zelf ligt.
Slechts 13% van de ondervraagden geeft aan op de hoogte te zijn van maatregelen die het
bedrijf neemt om vrouwen door te laten stromen naar leidinggevende functies. Bijna de
helft (45 procent) zegt niet op de hoogte te zijn. De maatregelen houden in veel gevallen
in dat bedrijven hun secundaire arbeidsvoorwaarden verbeteren, maar dit blijkt voor
vrouwen niet de reden te zijn om te blijven bij een bedrijf. 'Interne communicatie blijkt
cruciaal', zegt Michèle Hagers. 'Het hebben van een diversiteitprogramma is
belangrijk en moet intern gepromoot worden. En met het aanpassen van de
arbeidsvoorwaarden is een bedrijf er niet. Wij zijn zelf erg tevreden over hoe ons eigen
bewustwordings- en carrièreontwikkelingsprogramma voor vrouwen verloopt. Het
programma is gericht op het behouden van vrouwelijke toppers en het vergroten van
vrouwelijke leiderschap aan de top. Dit programma bevat o.a. bewustwordingstrainingen,
een leiderschapsleergang en diverse kennis- en netwerkbijeenkomsten. Zo'n programma richt
zich niet alleen op talentvolle vrouwen maar ook op (mannelijke) collega's.'
Over de Bedrijfsbarometer van Ernst & Young
De Bedrijfsbarometer van Ernst & Young is de vinger aan de pols van het Nederlandse
bedrijfsleven. De Bedrijfsbarometer geeft inzicht in de conjuncturele trends vanuit
ondernemersperspectief en geeft de opinie weer over actuele onderwerpen die spelen in het
bedrijfsleven. Het onderzoek wordt sinds december 2005 gehouden onder 600 medewerkers en
leidinggevenden in bedrijven met 20 tot 1000 werknemers. Ernst & Young heeft dit
onderzoek in 2006 drie maal herhaald. Het onderzoek is uitgevoerd door het
marktonderzoekbureau Interview-NSS. De groep respondenten is online
geënquêteerd. Elke Bedrijfsbarometer bestaat uit een aantal terugkerende
conjunctuurvragen en vragen over specifieke ondernemersthema's. Deze thema's
variëren per editie.
19
Noot voor redactie,