De nieuwe Mercedes-Benz C-Klasse: Superieure veiligheid, comfort en dynamiek
(1/19/2007)
Veiligheid, comfort en dynamiek, dat zijn de voornaamste kenmerken van
de nieuwe Mercedes-Benz C-Klasse. De nieuwe sedan blinkt uit door een
veelzijdig concept dat tegemoet komt aan de wensen van diverse
doelgroepen.
Met de uitrustingsniveaus AVANTGARDE, ELEGANCE en STANDAARD levert
Mercedes-Benz drie op zichzelf staande modellen waarbij de nadruk ligt
op comfort of dynamiek. Alle modellen zijn voorzien van de modernste
âstate-of-the-artâ-technologie. Hiertoe behoren het nieuw ontwikkelde
AGILITY CONTROL, dat de instelling van de schokdempers regelt
afhankelijk van de rijsituatie en rijstijl, het Intelligent Light
System met vijf verschillende verlichtingsfuncties en PRE-SAFE(TM), het
preventieve beschermingsysteem voor inzittenden. Er kan worden gekozen
uit vier- en zescilindermotoren met tot 13 procent meer vermogen dan
voorheen en een brandstofverbruik dat tot zes procent lager ligt.
Met een lengte van 4581 millimeter is de sedan 55 millimeter langer
dan zijn voorganger. De breedte van de carrosserie nam met 42
millimeter toe tot 1770 millimeter, de wielbasis werd met 45
millimeter vergroot tot 2760 millimeter. Deze afmetingen vormen de
basis voor een ruim bemeten interieur en daardoor meer comfort. Zo
groeide bijvoorbeeld de schouderruimte voorin met 40 millimeter.
Het ontwerp van de nieuwe C-Klasse is gebaseerd op de moderne
Mercedes-Benz-ontwerptaal, die de technische superioriteit van autoâs
met de driepuntige ster weergeeft door middel van krachtige lijnen en
grote, rustige oppervlaktes. De uitgesproken wigvorm aan de voorkant
wijst op dynamiek en prestaties. Voor het eerst bij een sedan van
Mercedes wordt de grille gebruikt om de modelvarianten duidelijker van
elkaar te onderscheiden. Drie horizontale louvres en een grote
Mercedes-ster in het midden vormen bij het model AVANTGARDE het
traditionele kenmerk van sportieve Mercedes-modellen. Samen met de
andere sportieve elementen hoort deze uitstraling bij de jeugdige,
dynamische uitstraling van deze C-Klasse. De sportieve verschijning
kan nog verder worden versterkt met het AMG-sportpakket, dat bestaat
uit opvallende voor- en achterpanelen en zijskirts.
Bij het model ELEGANCE heeft Mercedes-Benz gebruik gemaakt van een
grille met driedimensionale louvres, voorzien van een glanzende lak.
Hiermee worden andere typische kenmerken als comfort en luxe
onderstreept. Het model STANDAARD met pianolak in het interieur is
modern en gracieus, maar biedt dezelfde innovaties als de andere twee
modelvarianten.
Het zogenaamde âproduct in productâ-concept maakt het voor klanten
mogelijk om hun eigen voorkeuren te benadrukken. Hierdoor is het meer
dan ooit tevoren mogelijk om een C-Klasse samen te stellen die voldoet
aan de persoonlijke smaak en wensen van de klant. Alle modellen bieden
uiteraard dezelfde unieke rijervaring dankzij nog verdergaande
technische ontwikkelingen. Dankzij zowel het uitstekende comfort op
lange afstanden als zijn dynamische handling zet de C-Klasse nieuwe
maatstaven in zijn marktsegment.
Schokdempers passen zich automatisch aan de rijsituatie aan
AGILITY CONTROL â onder deze aanduiding schaart Mercedes-Benz alle
nieuwe ontwikkelingen die ten goede komen aan het comfort en de
dynamiek tijdens het rijden. Dit pakket omvat de AGILITY
CONTROL-wielophanging, die de kracht van de schokdempers regelt op
basis van de rijsituatie. Wanneer er normaal wordt gereden met geringe
impulsen van de schokdempers, wordt de dempingskracht automatisch
verminderd voor een merkbare verbetering van het rijcomfort,
Vanzelfsprekend zonder dat dit ten koste gaat van handling en
veiligheid. Wanneer er een dynamischer rijgedrag wordt geregistreerd,
wordt de dempingskracht juist naar de maximale waarde gebracht zodat
de auto effectief gestabiliseerd wordt. De AGILITY CONTROL-besturing
van de nieuwe C-Klasse is zes procent directer dan de besturing van
het voorgaande model. De AGILITY CONTROL-schakeling, die ook deel
uitmaakt van het pakket, past bij het sportieve karakter van de
C-Klasse met korte schakelwegen en een precieze schakeling.
Mercedes-Benz heeft daarnaast het ADVANCED AGILITY met een sportieve
rijstand ontwikkeld. Dit pakket wordt vanaf de herfst van 2007
leverbaar als optie en biedt de bestuurder de keuze uit twee
schakelprogrammaâs, Sport en Comfort. Bij deze programmaâs wordt de
instelling van de schokdemper van elk wiel afzonderlijk elektronisch
geregeld, met een oneindig aantal variaties. Een nieuw ontwikkelde,
snelheidsafhankelijke besturing met een directere stuurverhouding,
aanpassing aan de karakteristiek van het gaspedaal en aan de
schakelmomenten bij automatische transmissie maakt ook deel uit van
dit pakket.
ADAPTIVE BRAKE is eveneens een nieuwe ontwikkeling. Deze is gebaseerd
op de technologie van de S-Klasse en biedt extra
ondersteuningsfuncties voor nog meer veiligheid en comfort, zoals
Start-Off Assist voor het wegrijden op hellingen, het preventief
voorbereiden van het remsysteem in gevaarlijke situaties en een
functie om de remschijven bij nat weer te drogen.
Vermogen van viercilinder-compressormotoren neemt tot 13 procent toe
De motoren dragen in belangrijke mate bij aan het dynamische karakter
van de nieuwe C-Klasse. Daarvoor zorgen de opmerkelijke vermogens- en
koppeltoename met respectievelijk maximaal 13 procent en ongeveer 18
procent. De vier- en zescilindermotoren blinken niet alleen uit door
hun kracht en directe reactie op het gaspedaal, maar dragen dankzij
hun nog grotere soepelheid ook bij aan het uitstekende rijcomfort van
de sedan.
Mercedes-Benz heeft in het bijzonder aandacht besteed aan de
doorontwikkeling van de viercilindermotoren. Bij de benzinemotoren nam
het vermogen bij het instapmodel, de C 180 KOMPRESSOR, toe van 105
kW/143 pk tot 115 kW/156 pk, terwijl het maximum koppel met 4,5
procent steeg van 220 tot 230 Nm. De motor van de C 200 KOMPRESSOR
ontwikkelt 15 kW/20 pk meer dan voorheen. Het vermogen bedraagt nu 135
kW/184 pk en het maximum koppel van 250 Nm wordt bereikt bij 2800
omw./min. Deze gewijzigde motoren zorgen bij de viercilindermodellen
voor betere prestaties en een gunstiger brandstofverbruik. Bij de
acceleratie van 0-100 km/u is de C 200 KOMPRESSOR een halve seconde
sneller dan zijn voorganger. Ook de verbetering bij het
brandstofverbruik is indrukwekkend: de C 180 KOMPRESSOR verbruikt 0,3
liter per 100 kilometer minder dan voorheen, terwijl het gemiddelde
verbruik van de C 200 KOMPRESSOR met 0,5 liter per 100 kilometer is
afgenomen.
Verbruik viercilinder CDI-motoren met 0,3 l/100 km verminderd
Ook bij de dieselmotoren lag de nadruk op de doorontwikkeling van de
viercilinderversies. De technici in Stuttgart hebben verbeteringen
doorgevoerd aan de motor, de turbocompressor en de
common-rail-inspuiting, waarbij meer dan 90 onderdelen werden
gewijzigd. Dankzij deze verbeteringen heeft de nieuwe C 200 CDI elf
procent meer vermogen dan het voorgaande model: 100 kW/136 pk, ten
opzichte van de 90 kW/122 pk van de vorige generatie. De C 220 CDI
levert een maximum vermogen van 125 kW/170 pk (eerder 110 kW/150 pk)
en een koppel van 400 Nm, beschikbaar vanaf 2000 omw./min., zoân 18
procent meer dan voorheen. Het brandstofverbruik is met 0,3 liter per
100 kilometer teruggebracht. Volgens de New European Driving Cycle
(NEDC) kunnen de C 200 CDI en de C 220 CDI een afstand van 100
kilometer afleggen op slechts 6,1 liter diesel.
De moderne V6-motoren in de C-Klasse zijn ongewijzigd gebleven, met
een keuze uit drie benzinemotoren met vermogens van 150 kW/204 pk, 170
kW/231 pk en 200 kW/272 pk. De zescilindermotor van de nieuwe C 320
CDI is goed voor een vermogen van 165 kW/224 pk. Alle uitvoeringen van
de nieuwe C-Klasse met uitzondering van de C 350 zijn standaard
voorzien van een zesversnellingsbak met AGILITY CONTROL-schakeling.
Het topmodel C 350 wordt standaard geleverd met 7G-TRONIC, de enige
zeventraps automatische transmissie ter wereld in dit segment. Deze is
als optie ook op de andere zescilinderuitvoeringen van de C-Klasse
leverbaar.
Nieuwste Mercedes-uitvindingen zorgen voor maximale veiligheid
Tijdens zijn ontwikkelingsfase heeft de nieuwe C-Klasse met succes
meer dan 100 botsproeven doorstaan. Dit is inclusief de zware tests
van Mercedes-Benz zelf, waarbij een aantal proeven veel verder gaat
dan de wettelijke eisen. Het doorstaan van deze botsproeven is de
voorwaarde voor de hoogste onderscheiding op het gebied van veiligheid
voor autoâs, de Mercedes-ster. De bescherming van de inzittenden wordt
bereikt door middel van een doordacht ontworpen carrosserie, waarvan
70 procent bestaat uit sterk en ultrasterk staal. In vergelijking met
het voorgaande model zijn de kreukelzones vergroot en is de geleiding
van de energie verbeterd. De structuur van de voorzijde van de nieuwe
C-Klasse heeft vier onafhankelijke impactzones, waardoor de
vrijkomende krachten over een groot oppervlak worden verdeeld en het
passagierscompartiment niet bereiken.
De veiligheidsvoorzieningen in het interieur zijn uitgebreid met de
nieuwste beschermingssystemen. Tot de standaarduitrusting behoren
zeven airbags: twee adaptieve airbags voor de bestuurder en passagier
voorin, een knieairbag voor de bestuurder, twee sidebags in de
rugleuningen van de voorstoelen en twee grote windowbags die zich van
de A- tot de C-stijl uitstrekken bij een aanrijding van opzij. De
bestuurder, de passagier voorin en de inzittenden op de buitenste
plaatsen van de achterbank hebben ook de beschikking over standaard
gordelspanners en gordelkrachtbegrenzers. De standaard hoofdsteunen
werken volgens het NECK PRO-principe: bij een aanrijding van achteren
worden de hoofdsteunen binnen milliseconden naar voren geduwd om zo de
hoofden van de bestuurder en de passagier voorin vroegtijdig op te
vangen. Hierdoor wordt het risico van een whiplash aanzienlijk
verminderd.
Mercedes-Benz heeft knipperende remlichten ontwikkeld als een
belangrijk hulpmiddel om kop-staartaanrijdingen te voorkomen. Deze
worden standaard geleverd op de nieuwe C-Klasse. Wanneer de bestuurder
hard moet remmen bij snelheden van meer dan 50 km/u gaan de remlichten
knipperen om achteropkomende automobilisten te waarschuwen.
PRE-SAFE(TM) is een ander specifiek kenmerk van de nieuwe Mercedes-Benz.
Dit preventieve beschermingssysteem voor inzittenden, dat leverbaar is
als optie, is gekoppeld aan actieve veiligheidssystemen als ESP(TM) en
Brake Assist en is in staat om in een zeer vroegtijdig stadium
gevaarlijke situaties te herkennen. Wanneer het gevaar van een ongeval
door zwaar onder- of overstuur bestaat of wanneer de bestuurder in een
gevaarlijke situatie heel hard moet remmen, stelt PRE-SAFE(TM) bepaalde
systemen in werking om de auto en de inzittenden voor te bereiden op
een dreigend ongeval. Ook treedt de passieve veiligheidsfase niet pas
in werking wanneer het ongeval al is gebeurd, maar al voordat een
dreigend ongeval optreedt.
Het door Mercedes-Benz ontwikkelde Intelligent Light System is ook
voor het eerst in dit segment leverbaar. Krachtige bi-xenon-koplampen
hebben vijf verschillende verlichtingsfuncties die passen bij de rij-
en weersomstandigheden. Zo zijn er speciale standen voor binnenwegen,
snelwegen, versterkte mistlampen, het Active Light System en
bochtenverlichting. Opnieuw een belangrijke bijdrage van Mercedes-Benz
om het rijden bij slecht zicht veiliger te maken.
Interieurontwerp âuit één stukâ
Bij het ontwerp van het dashboard hebben de designers van
Mercedes-Benz zich door sportieve autoâs laten inspireren. Het
resultaat is een overzichtelijke indeling van de instrumenten zoals
bij roadsters of coupés. Zilveren randen, zwarte achtergronden, witte
cijfers en oplichtende oranje wijzers combineren vorm en functie: het
resultaat ziet er niet alleen fraai uit, maar is ook in één
oogopslag af te lezen.
Ook de middenconsole van de nieuwe C-Klasse kent een logische,
overzichtelijke indeling. Zo wekt het interieur de indruk âuit één
stukâ ontworpen te zijn. Datzelfde geldt voor de integratie van het
kleurendisplay in het midden. Dit staat prima in het zicht van de
bestuurder, maar kan ook worden afgedekt of weggeklapt, zonder dat de
radio, het navigatiesysteem of andere functies die aan dit display
zijn gekoppeld, worden uitgeschakeld. Wanneer de afdekking van het
display gesloten is, werken de infotainmentsystemen gewoon door.
Nieuw bedieningsconcept voor duidelijkheid en comfort
Het centraal geplaatste kleurendisplay maakt deel uit van het nieuwe
bedieningsconcept dat de nieuwe C-Klasse heeft overgenomen van de luxe
Mercedes-Benz-modellen. Het belangrijkste voordeel is de snelle
toegang tot veelgebruikte functies, waardoor de bestuurder niets
opnieuw hoeft in te stellen, kan vasthouden aan vertrouwde gewoontes
en zich onmiddellijk thuisvoelt. Alle relevante schakelaars en
displays bevinden zich in de directe omgeving van de bestuurder.
Op dezelfde wijze heeft de bestuurder dankzij de verbinding van het
standaard multifunctionele stuurwiel met het instrumentenpaneel snel
toegang tot een grote hoeveelheid informatie en functies, direct in
het zichtveld. Andere functies, waaronder het infotainmentsysteem,
worden zichtbaar op het centraal geplaatste display. De bestuurder en
de passagier voorin kunnen de radio, het navigatiesysteem of de
telefoon bedienen door middel van een regelaar op de middenconsole of
krijgen direct toegang tot de hoofdmenuâs via de selectietoetsen.
Spraakgestuurd COMAND biedt muziekserver en DVD-navigatie
De systemen Audio 20, Audio 50 APS en COMAND APS vormen een reeks van
nieuw ontwikkelde infotainmentsystemen voor de C-Klasse die leverbaar
zijn als optie. Bij alle systemen behoort een toetsenbord voor het
invoeren van telefoonnummers en radiofrequenties en een
Bluetooth-verbinding waarmee de mobiele telefoon draadloos aan het
hands-free-systeem wordt gekoppeld. Bij het Audio 50 APS-systeem wordt
de route-informatie, deels met zoomfunctie voor kruisingen en
splitsingen, met behulp van pijlen op het vaste 4,9-inch kleurenscherm
op het dashboard weergegeven. Een ingebouwde 6-CD-wisselaar en de
LINGUATRONIC spraaksturing zijn als optie leverbaar.
Het multimediasysteem COMAND APS biedt in de nieuwe C-Klasse nog meer
mogelijkheden dan voorheen. Een nieuw element is een pan-Europees
navigatiesysteem waarvan de gegevens zijn vastgelegd op een harde
schijf van 30 gigabyte. De hoge-resolutiekaarten worden weergegeven op
een 7-inch kleurenscherm dat met een druk op de knop wegklapt en onder
een afdekking verdwijnt. Andere functies van COMAND APS omvatten een
muziekserver met een geheugen van vier gigabyte, een DVD-speler voor
video- en audioschijfjes en het LINGUATRONIC spraakbesturingssysteem.
Dit laatste is door Mercedes-Benz nog verder verbeterd: de bestuurder
hoeft niet langer de namen van landen, steden of straten te spellen,
maar kan deze als complete woorden uitspreken. Het
spraakbesturingssysteem is al even gemakkelijk bij het kiezen van
radiostations of namen uit het telefoonboek.
De C-Klasse is de bestseller in het Mercedes-leveringsprogramma De
nieuwe C-Klasse sedan vervangt een modelreeks, waarvan sinds het
voorjaar van 2000 meer dan 1,4 miljoen exemplaren zijn verkocht. In
totaal zijn er van de Sedan, Combi en Sportcoupé-modellen van de
vorige C-Klasse wereldwijd zelfs meer dan twee miljoen verkocht.
Daarmee is de C-Klasse de bestseller in het personenwagenprogramma van
Mercedes-Benz. Duitsland is de grootste markt voor de C-Klasse met
zoân 30 procent van de wereldwijde afzet.
De C-Klasse in Nederland
Tijdens de komende AutoRai zal de C-Klasse zijn autoshowpremière in
Nederland beleven. De C180 KOMPRESSOR is leverbaar vanaf ⬠37.400,-
of te leasen voor ⬠669,- (48 maanden, 20.000 km per jaar) via
DaimlerChrysler Financial Services. Tevens wordt het COMAND
navigatiesysteem met groot scherm ter introductie aangeboden voor de
prijs van het Audio 50 APS navigatiesysteem. In Nederland is het
Comfort-pakket verkrijgbaar met onder andere Parktronic, alarmsysteem
en regensensor voor ⬠1.990,- en voor de leasemarkt is een specifieke
C220 CDI Class met 163 pk/120 kW ontwikkeld.
Kenmerken en technische voorzieningen van de nieuwe C-Klasse
* Bochtenverlichting: deze functie van de bi-xenon-koplampen en het
Intelligent Light System zorgt voor meer veiligheid bij kruisingen
en splitsingen en wanneer er langzaam in krappe bochten wordt
gereden.
* ADAPTIVE BRAKE: dit nieuw ontwikkelde remsysteem heeft
ondersteunende functies voor meer veiligheid en comfort.
* Adaptieve remlichten: knipperende remlichten waarschuwen
achteropkomende automobilisten wanneer er plotseling hard wordt
geremd.
* Adaptieve airbags voor: de airbags voorin worden, afhankelijk van
de omvang van het ongeval, in twee fases opgeblazen.
* ADVANCED AGILITY-pakket: de werking van schokdempers en
transmissie kan met een druk op de knop worden aangepast: comfort-
of sportstand. In de sportstand wordt de besturing directer en
wordt de respons van het gaspedaal aangepast. Bij een automatische
transmissie wordt ook de schakelkarakteristiek aangepast.
* AGILITY CONTROL-pakket: een selectief dempingsysteem past de
werking van de schokdemper aan de rijsituatie aan. Het AGILITY
CONTROL-pakket zorgt ook voor directere besturing en korte
schakelwegen.
* Active Light System: de bi-xenon-koplampen volgen de
stuurbewegingen van de bestuurder.
* Bi-xenon-koplampen: gasontladingslamp voor dimlicht en groot
licht. Zorgt voor meer veiligheid en zicht in het donker.
* Bluetooth-verbinding: de mobiele telefoon wordt draadloos
gekoppeld aan het hands-free-systeem.
* COMAND APS: de gegevens van het navigatiesysteem zijn opgeslagen
op een harde schijf voor nog snellere berekening van de route en
betere weergave van de route op het scherm. Een muziekserver met
een maximale capaciteit van 1000 nummers is ook onderdeel van het
systeem.
* Verbeterde mistlampen: deze functie van het Intelligent Light
System draait de buitenste koplamp verder naar buiten voor een
betere verlichting van de rand van de weg.
* ESP(TM): dit veiligheidssysteem vermindert slipgevaar in bochten en
waarschuwt bij drukverlies in de banden.
* Koplampassistent: een sensor in de voorruit schakelt automatisch
de koplampen aan wanneer het donker wordt.
* Gordelkrachtbegrenzers: deze technologie vermindert de kracht van
de veiligheidsgordels die bij een aanrijding op de inzittenden
inwerkt.
* Gordelspanners: de speling van de veiligheidsgordels wordt tijdens
een aanrijding opgeheven om de voorwaartse beweging van de
inzittenden te verminderen.
* Intelligent Light System: deze innovatieve koplamptechnologie
omvat vijf verlichtingsfuncties die afhankelijk van de rij- en
weersomstandigheden worden ingeschakeld (zie ook onder
bochtenverlichting, binnenwegenstand, snelwegstand, Active Light
System en verbeterde mistlampen).
* KEYLESS-GO: de portieren en de kofferklep kunnen zonder sleutel
worden geopend. De motor wordt gestart door op een knop te
drukken.
* Herkenning kinderzitje: een transpondersysteem herkent automatisch
wanneer een kinderzitje is geplaatst en schakelt de airbag voor de
passagier voorin uit wanneer dit het geval is.
* Kniebag: een extra airbag vermindert de beweging naar voren van de
bestuurder bij een aanrijding.
* THERMATIC automatische klimaatregeling: dit verbeterde systeem
regelt twee temperatuurzones en biedt talrijke mogelijkheden voor
een individuele instelling.
* THERMOTRONIC luxe automatische klimaatregeling: dit systeem biedt
klimaatregeling in drie zones en omvat functies zoals een
gespreide, tochtvrije ventilatie en een combinatiefilter met een
luchtkwaliteitsensor.
* Luxe multifunctioneel stuurwiel: radio, telefoon, navigatiesysteem
en andere functies kunnen vanaf het stuurwiel worden bediend.
* Lak: nanotechnologie maakt de afwerking van de lak beter bestand
tegen krassen en zorgt voor een diepere glans.
* Binnenwegenstand: deze functie van het Intelligent Light System
vervangt het vroegere dimlicht en zorgt voor een betere
verlichting van de rand van de weg.
* LINGUATRONIC: het spraakbesturingssysteem bedient de radio,
CD-/DVD-speler, CD-/DVD-wisselaar, navigatiesysteem en telefoon nu
met volledige woorden als spraakcommandoâs.
* Geheugenfunctie: drie geheugenstanden voor persoonlijke
instellingen voor de bestuurder en passagier voorin. De
instellingen voor het stuurwiel en de buitenspiegels worden ook
opgeslagen.
AutoRai