Toestand volledig hersteld op het Belgische spoorwegnet
19/01/2007
Na de storm heeft het treinverkeer zich deze morgen volledig hersteld
op het Belgische spoorwegnet. De technische ploegen van Infrabel, de
Belgische spoorinfrastructuurbeheerder, hebben de hele nacht
doorgewerkt om de installaties, die gisteren op het einde van de dag
door de hevige wind werden beschadigd, te herstellen. Dankzij het
stormplan dat gisteren vanaf 12 uur van kracht was, is het ergste
voorkomen. Het verkeer op het Belgische spoorwegnet is op een aantal
incidenten na op geen enkel moment onderbroken, wat wel het geval was
op de naburige netten van Nederland, Duitsland en in beperktere mate
Frankrijk.
Infrabel-ploegen de ganse nacht aan de slag
In het hele land hebben de ploegen van Infrabel de ganse nacht
doorgewerkt om de infrastructuren die schade opliepen door de hevige
storm te herstellen. Er deden zich twee soorten van incidenten voor:
- op verschillende plaatsen zijn er omgevallen bomen op de sporen
terechtgekomen, wat leidde tot schade aan de bovenleidingen en hinder
voor het verkeer.
- op sommige overwegen heeft de hevige stormwind de slagbomen
afgebroken, waardoor veiligheidsprocedures werden ingesteld om de
veilige doortocht van de treinen aan de overwegen te verzekeren.
Sommige van die slagbomen kwamen bovendien in de bovenleiding terecht,
wat de situatie nog moeilijker maakte.
In de late namiddag en vooravond werden in totaal een twintigtal van
dit soort incidenten genoteerd. De situatie was volledig hersteld
tegen het spitsuur deze morgen.
Preventieve maatregelen
Om zich op de storm voor te bereiden,heeft Infrabel gisteren vanaf 12u
zijn stormplan in werking gesteld. Dit plan bleef van kracht tot de
weersomstandigheden verbeterden en hield 4 belangrijke maatregelen in:
- Alle containers die via de spoorweg werden vervoerd, werden extra
bevestigd op de wagons. Andere lege containers weken uit naar
veiligere plaatsen.
- Op de hogesnelheidslijnen werd de snelheid beperkt tot 230 of 220
km/u afhankelijk van de spoorlijn.
- De snelheid op de lijn 73 tussen Gent en De Panne werd eveneens
beperkt. Deze kustlijn is door de open vlaktes gevoeliger aan
krachtige windstoten.
- Overal op het terrein werden interventieteams gemobiliseerd om zo
snel mogelijk eventuele incidenten onder controle te houden.
Geen onderbreking van het treinverkeer
De hele namiddag, avond en nacht zijn ploegen van Infrabel in de weer
geweest op het terrein om de normale toestand te herstellen, terwijl
verkeerscoördinatieteams zich hebben ingezet om het treinverkeer in de
beste omstandigheden te laten verlopen.
Wanneer een spoorlijn tijdelijk was geblokkeerd door een incident,
heeft Infrabel in real time de treinen omgeleid naar andere lijnen of
vervangende bussen ingelegd. De enkele treinen die zonder
stroomtoevoer vielen, werden weggetrokken door diesellocomotieven. Op
geen enkel moment is het verkeer op het Belgische spoornet
onderbroken, wat wel het geval was op de naburige netten van
Nederland, Duitsland en in beperktere mate Frankrijk.
Infrabel heeft alles in het werk gesteld om de gevolgen voor de
reizigers zoveel mogelijk te beperken. De Belgische
infrastructuurbeheerder biedt de reizigers haar verontschuldigingen
aan voor de eventuele ongemakken als gevolg van het stormweer
gisteren. De klanten werden continu geïnformeerd via aankondigingen in
stations en treinen.
Moeilijke situatie op naburige netwerken
Heel wat hinder op het Belgische
spoorwegnet was onder andere ook het gevolg van incidenten op de
naburige netwerken van Frankrijk en Nederland.
- Gisteren in de namiddag werd in Nederland het station van Amsterdam
gesloten, wat leidde tot zeer ernstige hinder voor Thalys en
Benelux-treinen tussen Brussel en Amsterdam. Vanaf 18u werd het
Thalys-verkeer van en naar Nederland volledig stilgelegd en de
Benelux-treinen werden beperkt tot Roosendaal.
- In Frankrijk werd de hogesnelheidslijn tussen Rijsel en Calais
gesloten. Als gevolg daarvan konden de Eurostar treinen tussen Brussel
en Londen niet meer rijden vanaf 16u.
- Het slechte weer trok pas later over de rest van Frankrijk zodat de
vele incidenten daar slechts een beperkte impact hadden op het
Belgische treinverkeer.
Maar sinds vanmorgen verloopt ook het treinverkeer van en naar de
naburige netwerken (Nederland, Frankrijk, Duitsland, Groot-Brittanië)
opnieuw normaal.
""
NMBS