NMBS

Toestand volledig hersteld op het Belgische spoorwegnet

19/01/2007

Na de storm heeft het treinverkeer zich deze morgen volledig hersteld op het Belgische spoorwegnet. De technische ploegen van Infrabel, de Belgische spoorinfrastructuurbeheerder, hebben de hele nacht doorgewerkt om de installaties, die gisteren op het einde van de dag door de hevige wind werden beschadigd, te herstellen. Dankzij het stormplan dat gisteren vanaf 12 uur van kracht was, is het ergste voorkomen. Het verkeer op het Belgische spoorwegnet is op een aantal incidenten na op geen enkel moment onderbroken, wat wel het geval was op de naburige netten van Nederland, Duitsland en in beperktere mate Frankrijk.

Infrabel-ploegen de ganse nacht aan de slag

In het hele land hebben de ploegen van Infrabel de ganse nacht doorgewerkt om de infrastructuren die schade opliepen door de hevige storm te herstellen. Er deden zich twee soorten van incidenten voor:


- op verschillende plaatsen zijn er omgevallen bomen op de sporen terechtgekomen, wat leidde tot schade aan de bovenleidingen en hinder voor het verkeer.


- op sommige overwegen heeft de hevige stormwind de slagbomen afgebroken, waardoor veiligheidsprocedures werden ingesteld om de veilige doortocht van de treinen aan de overwegen te verzekeren. Sommige van die slagbomen kwamen bovendien in de bovenleiding terecht, wat de situatie nog moeilijker maakte.

In de late namiddag en vooravond werden in totaal een twintigtal van dit soort incidenten genoteerd. De situatie was volledig hersteld tegen het spitsuur deze morgen.
Preventieve maatregelen

Om zich op de storm voor te bereiden,heeft Infrabel gisteren vanaf 12u zijn stormplan in werking gesteld. Dit plan bleef van kracht tot de weersomstandigheden verbeterden en hield 4 belangrijke maatregelen in:


- Alle containers die via de spoorweg werden vervoerd, werden extra bevestigd op de wagons. Andere lege containers weken uit naar veiligere plaatsen.


- Op de hogesnelheidslijnen werd de snelheid beperkt tot 230 of 220 km/u afhankelijk van de spoorlijn.


- De snelheid op de lijn 73 tussen Gent en De Panne werd eveneens beperkt. Deze kustlijn is door de open vlaktes gevoeliger aan krachtige windstoten.


- Overal op het terrein werden interventieteams gemobiliseerd om zo snel mogelijk eventuele incidenten onder controle te houden.

Geen onderbreking van het treinverkeer

De hele namiddag, avond en nacht zijn ploegen van Infrabel in de weer geweest op het terrein om de normale toestand te herstellen, terwijl verkeerscoördinatieteams zich hebben ingezet om het treinverkeer in de beste omstandigheden te laten verlopen.

Wanneer een spoorlijn tijdelijk was geblokkeerd door een incident, heeft Infrabel in real time de treinen omgeleid naar andere lijnen of vervangende bussen ingelegd. De enkele treinen die zonder stroomtoevoer vielen, werden weggetrokken door diesellocomotieven. Op geen enkel moment is het verkeer op het Belgische spoornet onderbroken, wat wel het geval was op de naburige netten van Nederland, Duitsland en in beperktere mate Frankrijk.

Infrabel heeft alles in het werk gesteld om de gevolgen voor de reizigers zoveel mogelijk te beperken. De Belgische infrastructuurbeheerder biedt de reizigers haar verontschuldigingen aan voor de eventuele ongemakken als gevolg van het stormweer gisteren. De klanten werden continu geïnformeerd via aankondigingen in stations en treinen.

Moeilijke situatie op naburige netwerken

Heel wat hinder op het Belgische
spoorwegnet was onder andere ook het gevolg van incidenten op de naburige netwerken van Frankrijk en Nederland.


- Gisteren in de namiddag werd in Nederland het station van Amsterdam gesloten, wat leidde tot zeer ernstige hinder voor Thalys en Benelux-treinen tussen Brussel en Amsterdam. Vanaf 18u werd het Thalys-verkeer van en naar Nederland volledig stilgelegd en de Benelux-treinen werden beperkt tot Roosendaal.


- In Frankrijk werd de hogesnelheidslijn tussen Rijsel en Calais gesloten. Als gevolg daarvan konden de Eurostar treinen tussen Brussel en Londen niet meer rijden vanaf 16u.


- Het slechte weer trok pas later over de rest van Frankrijk zodat de vele incidenten daar slechts een beperkte impact hadden op het Belgische treinverkeer.

Maar sinds vanmorgen verloopt ook het treinverkeer van en naar de naburige netwerken (Nederland, Frankrijk, Duitsland, Groot-Brittanië) opnieuw normaal.

""