Gemeente Scheemda


vrijdag 19 januari 2007

Verslag informatieavond: Herinrichting Midwolda en Oostwold 19 januari 2007

Op 4 december 2006 was er een inforamtieavond over de herinrichting van Midwolda en Oostwold in Gasterij Smits. U kunt hier het verslag en de presentatie van deze bijeenkomst downloaden: Verslag informatieavond herinrichting Midwolda en Oostwold (zie onderaan) Presentatie herinrichting Midwolda en Oostwold

Brugstraat 2,
Scheemda
Postbus 17,
9679 ZG Scheemda
(0597) 59 52 00
(0597) 59 22 42
gemeente@scheemda.nl

Herinrichting Midwolda & Oostwold

Verslag: informatieavond van 4 december 2006
Betreft: inventarisatie document herinrichting Midwolda/Oostwold Locatie en tijd: Gasterij Smits, grote zaal van 20:00 tot ongeveer 22:30 uur Sfeer: Recht voor zijn raap en duidelijke taal.

Aanwezig namens de overheid:
Provincie Groningen: gedeputeerde H. Bleker; G.M. Luursema Gemeente Scheemda: wethouder Verkeer & Vervoer A.M. Knottnerus; P.A. Baardolf Royal Haskoning: P.J. Traas; C.A.M. van Bohemen

Bewoners en ander belanghebbenden:
Door de bediening van Gasterij Smits zijn circa 172 kopjes koffie uitgegeven.

Start 20:00 uur

Gedeputeerde Bleker opent de informatieavond aan de hand van een zojuist verkregen gedicht waarin de situatie op de Hoofdweg en Huningaweg wordt geschetst.

De Hoofdweg en Huningaweg zijn samen ongeveer 4,5 kilometer lang. Binnen het snelheidsregime van 50 km/h doe je over deze afstand ruim 6 minuten, met 30 km/h zijn we zo'n 8 1/2 minuten onderweg. Het 1e deel van de Hoofdweg tot net na de Ennemaborg is van de provincie Groningen en tot het kruispunt bij de twee Oldambten is het van de gemeente Scheemda. De weg is geschikt voor landbouwvoertuigen, personenauto en vrachtauto's waarbij de doorstroming belangrijk is. Op de weg bevinden zich echter ook fietsers en andere kwetsbare deelnemers. Vanavond willen we het hebben over de knelpunten en wat we kunnen doen aan haalbare en betaalbare maatregelen voor de komende 5 á 10 jaar die de doorstroming en veiligheid garanderen. Maatregelen die binnen de beurs vallen en waarvan we later geen spijt krijgen als we later ooit in de gelegenheid komen om toch een rondweg aan te leggen. De gemeente kijkt of de Oudlandseweg met beperkte maatregelen geschikt kan worden gemaakt door een deel van het vrachtverkeer af te leiden van de Hoofdweg en Huningaweg.

Mevr. Luursema (provincie Groningen) gaat verder met een behandeling van het proces en de aanpak van het project. Middels een powerpointpresentatie wordt uitleg gegeven omtrent de opdracht, werkwijze, probleemanalyse en oplossingen die wederom met de bewoners zullen worden besproken. De uitkomst van dit project is het vaststellen of de traverse door de bebouwde kom vooruitlopend op de nieuwe vaarverbinding en hoofdontsluiting verkeerskundig en ruimtelijk moet worden aangepast. Hierbij is het dorpsontwikkelingsplan Midwolda en Oostwold 2006 een belangrijk uitgangspunt. De kaders van het gebied worden nader in beeld gebracht waarbij tevens wordt aangegeven dat de Oudlandseweg sinds kort onderdeel is van het onderzoek. Hierbij wordt onderzocht of het mogelijk is om met een opwaardering van de Oudlandseweg door middel van kleinschalige maatregelen een deel van het doorgaande vrachtverkeer op de traverse op te vangen. Beide onderzoeken lopen parallel en worden op een volgende informatieavond samen gepresenteerd.

Dhr. Traas (Royal Haskoning) pakt de presentatie verder op en behandelt de verkeerskundige inventarisatie van de traverse en opdracht naar de opwaardering van de Oudlandseweg. De gemeente wil namelijk weten welke maatregelen noodzakelijk/mogelijk zijn om de Oudlandseweg geschikt te maken om als alternatief voor de Hoofdweg en Huningaweg te fungeren/dienen. Belangrijk is daarbij de vraag: hoe krijgen we het (vracht)verkeer op de Oudlandseweg. Met rekenmodellen kunnen we het effect van maatregelen op de verkeersstromen inschatting (voorspellen) en visualiseren.

In het oog springende onderdelen van de verkeerskundige inventarisatie zijn: . Aantal motorvoertuigen: Oostwold circa 2400/etm. en bij de verkeerslichten Midwolda circa 4200/etm.; . Aandeel vrachtverkeer: het percentage van tussen de 8% en 13% is gemiddeld. Vrachtverkeer valt vooral op bij de vrij geringe aantal motorvoertuigen; . Vergelijkbare situatie in de provincie Groningen: gemiddeld 3700 motorvoertuigen is niet extreem druk; . Snelheid: snelheidsregime is 50 km/h, gemiddelde snelheid 43 tot 58 km/h, met name op het gedeelte bij Oostwold wordt er erg hard gereden met een top van 129 km/h. . Verkeersonveiligheid: ongevallencijfers van 2002 t/m 2004, exclusief kruispunt verkeerslichten, 34 ongevallen waarvan 4 met letsel en 1 dodelijk ongeval (3 ongevallen met fietsers en twee met bromfietsers). In absolute zin niet bijzonder veel, maar baart ons wel zorgen dat vooral de zwakke deelnemers het slachtoffer zijn. De ongevallen zijn verspreid over de gehele lengte van de komtraverse; . Wegbreedte: verschillende profielen, op zijn breedst 7,90 meter en op zijn smalst 5,9 meter; . Gedeeltes van de travese zijn voorzien van fietsvoorzieningen en andere delen juist weer niet.

Aan de hand van de heer van Bohemen (Royal Haskoning) wordt de zaal meegenomen langs de ruimtelijke aspecten van de inventarisatie. De zoektocht naar de problemen op en rond de komtraverse start bij het ontstaan van Midwolda en Oostwold waarbij de invloed van de Dollardzee, het Koediep, het Oltambtmeer, de verkaveling overgaande van veeteelt tot het verbouwen van graan. In deze laatste periode ontstaan de prachtige en kapitale boerderijen. In de daarop volgende periode van mechanisatie neemt de werkgelegenheid in de landbouw af.

De komtraverse kent een aantal kenmerkende elementen of plekken waar dynamiek heerst die we kunnen gebruiken om het karakter van de weg en omgeving te versterken:

. Kapitale boerderijen op afstand van de weg; . Huizen voor de arbeiders en middenstand dicht aan de weg; . Lange lengte van de komtraverse met daarachter de leegte; . Het kruispunt (aansluiting) provincialeweg; . Richtingsverandering;
. Ennemaborg met de ijsbaan voorzien van groene tunnel; . Kerkje;
. De Wissel, ouderenwoningen die niet meer up to date zijn; . Gasterij Smits;
. Locatie Blaauw waar al plannen voor zijn;
. Overgang mogelijk aanleg van vaarverbinding met brug daar waar de Blauwe Stad de Huningaweg raakt; . Begraafplaats Oostwold met daar tegenover de kerk; . T-kruising in Oostwold met de twee Oldambten; . De toekomstige brede school.

Pauze

20:55 uur vervolgen we de avond met de discussie en opmerkingen op de inventarisatie:

. Dominee Oosterheertschool gemist als aandachtspunt, is een verkeersonveilig punt; . Locatie de Bouwte idem;
. Ingang naar de haven van de Blauwe Stad bij de Huningaweg is in toenemende mate een verkeerstrekker; . De locatie waar het water van de Blauwe Stad tegen de weg komt. Vooral remmende voertuigen die graag willen kijken naar het water van de Blauwe Stad veroorzaken met regelmaat gevaarlijke situaties. Het punt waar het fietspad de weg op gaat is een gevaarlijk punt; . De vluchtheuvel in de Huningaweg (ter hoogte van het Huningahof) is een gevaarlijk obstakel. Bestuurders nemen vaak bewust de verkeerde kant van de vluchtheuvel; . Is de situatie van de Oudlandseweg en de doorsteken vanaf de Oudlandseweg bekeken. Antw. in het kader van de studie wordt er nadrukkelijk gekeken naar de doorsteken en hoe we het verkeer op de Oudlandseweg krijgen; . De situatie bij de bakker, kruispunt Hoethslaan met de Hoofdweg, is onoverzichtelijk (uitzicht); . Oudlandseweg moet verbreedt worden om het vrachtverkeer en landbouwverkeer uit het dorp te halen. Antw. hieromtrent kunnen we op dit moment nog geen uitspraken doen. Het lopende onderzoek moet hierin duidelijkheid scheppen; . Veiligheid gaat voor geld. Wat zijn de mogelijkheden op dit moment binnen het financiële plaatje. Antw. op dit moment zijn er geen middelen om een forse investering te doen in het verbreden van de Oudlandseweg. Tot 2015 moeten we haalbare en betaalbare oplossingen bedenken die de situatie verbeteren en veiliger maken; . Eerst hadden we het over een noordelijke rondweg, een parallelweg en nu begrijp ik dat ook het opwaarderen van de Oudlandseweg niet betaalbaar is. Antw. dat zijn we nu aan het onderzoeken. De gemeente heeft daarbij nadrukkelijk verzocht om de mogelijkheden met betrekking tot de bestaande Oudlandseweg te onderzoeken; . Gemeente en provincie moeten het toch eens kunnen worden, dat er een klein stukje weg wordt aangelegd om de veiligheid op de Hoofdweg te verbeteren. In ieder geval moet het vrachtverkeer van de Hoofdweg; . Zet de nieuwe noordelijke rondweg uit je hoofd en pas de Oudlandseweg aan. Morgen aan weerszijde een kraan, tot de diepte toe eruit, puin erin en asfalt erop. Met 14 dagen zijn we klaar; . Is het niet mogelijk om de traverse onder één noemer te brengen. Nu is het eerste deel van de provincie en het laatste deel van de gemeente. Eén aanspreekpunt/beheerder zou veel duidelijker zijn; . Hoe moet het verkeer op de Oudlandseweg komen: ook aan de toegang via de Kerkelaan wonen mensen die daar dan hinder van ondervinden; . Als de Oudlandseweg wordt aangepast dan verdwijnt daarmee de rust op de Oudlandseweg, met name voor de daar gesitueerde camping wordt de overlast groter. Denk niet aan het aanpassen van de Oudlandseweg, maar aan het aanleggen van een nieuwe noordelijker gelegen weg; . Kan de Hoofdweg en Huningaweg niet beperkt worden voor alleen bestemmingsverkeer (onmogelijk te handhaven); . Wat is de reden dat er geen 30 km/h gehandhaafd kan worden zolang er vrachtverkeer rijdt. Antw. de gemeente moet dan de weg zodanig inrichten dat er vanuit de vormgeving langzamer wordt gereden. De maatregelen afstemmen op het vrachtverkeer doen het effect voor de personenauto's sterk afnemen. De veroorzaakte overlast, trillingen en geluid, door de vrachtauto's zal met een lagere snelheid niet bijzonder afnemen; . De huidige slingers bij camping de Bouwte geven veel trillingsoverlast bij de aanwonende; . De brede school: er zullen in de toekomst veel kinderen (150) gebracht worden met de auto, maar ook een aanzienlijk deel komt op de fiets (250). Dit geeft met het vrachtverkeer in de toekomst zeer gevaarlijke situaties. Als dorpsbelangen hebben we in het verleden altijd gezegd: eerst het vrachtverkeer van de Hoofdweg en dan pas een brede school; . Is er geen mogelijkheid om extra subsidie vanuit Brussel binnen te halen. Antw. gemeente en provincie krijgen al veel vanuit Brussel, maar de overheid zal alles uit de kast halen om extra subsidiebronnen aan te boren; . Vrachtverkeer is maar 10 tot 15%, wat doen we met de overige 85% aan personenauto's die idioot hard rijden? Dit zou volgens de spreker pleiten voor een apart fietspad; . Wordt de Hoofdweg in de toekomst een rustige weg? In reactie hierop wordt aangegeven dat er een kleine afname zal zijn in de hoeveelheid verkeer, maar dat wel heel belangrijk de hoeveelheid vrachtverkeer op de Hoofdweg zal afnemen; . Is er ook gekeken naar de bestemming van het vrachtverkeer, hoeveel en welke vrachtauto's gebruik maken van de Hoofdweg als doorgaande route? In aansluiting wordt de vraag gesteld of je het vrachtverkeer niet kan verplichten om via de Oudlandseweg te rijden. Antw. dit laatste is niet afdoende via borden en handhaving te regelen, ervaring leert dat dit niet werkt; . Veel vrachtverkeer rijdt via een navigatiesysteem (Tom Tom) door dorpen en over andere sluipwegen. Mogelijk is het een insteek om de programmering van deze systemen aan te passen?; . Wanneer we de Oudlandseweg opwaarderen slaan we drie vliegen in een klap. Het vrachtverkeer uit Nieuwolda, Midwolda en Oostwold; . Heeft de huidige Oudlandseweg een aslastbeperking? Antw. de oude B-weg beperking is op de Oudlandseweg van toepassing; . Ook op dit moment wordt de Oudlandseweg gebruikt als ontsluitingsweg en wordt er te hard gereden. De dorpsvereniging pleit voor maatregelen op de Oudlandseweg en betrek de Oudlandseweg bij het opknappen van de Hoofdweg; . In het verleden is er een ontsluiting gemaakt op de Gereweg, voor het opknappen van de gaslocatie. Deze ontsluiting is altijd blijven liggen en kan mede een oplossing of alternatief bieden voor de ontsluiting van de Oudlandseweg. Hierdoor werk je ook aan een ontlasting van de Kerkelaan; . Tot aan de Turflaan is de Hoofdweg van de provincie. Wanneer de provincie de aantakking van de Oudlandseweg op de Gereweg voor haar rekening neemt, dan wordt het voor de gemeente ook een stuk makkelijker om haar bijdrage te leveren; . Belangrijk in de analyse is de invloed van de Blauwe Stad. Het verkeer en vooral het recreatieve verkeer in en rond de Blauwe Stad zal in de toekomst aantrekken/toenemen. Het is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van de overheid om hiervoor een oplossing te vinden; . Keer de opdracht om: optimaliseer de Oudlandseweg en kijk wat er nodig is op de Hoofdweg.

Samenvatting reactie van de overheid:

De provincie Groningen en de gemeente Scheemda onderzoeken of de komtraverse door Midwolda en Oostwold vooruitlopend op de nieuwe vaarverbinding en hoofdontsluiting verkeerskundig en ruimtelijk moet worden aangepast. Daarbij wordt nadrukkelijk de bestaande Oudlandseweg betrokken, die wellicht een rol kan gaan spelen in het opvangen van het doorgaande vrachtverkeer op de komtraverse. Wanneer we besluiten tot het verkeerskundig en ruimtelijk ingrijpen, moeten we daar in de toekomst geen spijt van krijgen. Met betrekking tot de Oudlandseweg praten we over kleinschalige maatregelen en verder over haalbare en betaalbare maatregelen. De opmerkingen vanuit de zaal worden zorgvuldig gewogen en waar mogelijk meegenomen in de inventarisatie en planvorming. Hoog op de wensenlijst van de zaal staat het weren van het doorgaande vrachtverkeer door de dorpen, door het opwaarderen van de Oudlandseweg en het rechtstreeks aansluiten van de Oudlandseweg op de N362 (Gereweg). De provincie en gemeente zijn benieuwd wat er aan resultaten uit de nog uit te voeren onderzoeken naar voren komen, maar wijzen erop dat de middelen op dit moment beperkt zijn. De provincie voelt zich verantwoordelijk voor de leefbaarheid en veiligheid als gevolg van de aanleg van de Blauwe Stad. De provincie heeft in deze een actieve houding. Omstreeks juni 2007 komen wij bij u terug en verwachten dan een eerste plan te kunnen presenteren voor de Hoofdweg, Huningaweg en Oudlandseweg. Het verslag van deze avond en de powerpointpresentatie worden op de website van de gemeente Scheemda geplaatst.

Verslag,
Gemeente Scheemda,
Afdeling gemeentewerken,
Taakveld beleid & voorbereiding,

Projectcoördinator,

Peter Baardolf