AEGON en Banca Transilvania gaan samenwerken in Roemenië
Aegon n.v.
AEGON en Banca Transilvania gaan samenwerken in Roemenië
DEN HAAG, Nederland en BOEKAREST, Romania, January 19 /PRNewswire/ --
AEGON en Banca Transilvania hebben een overeenkomst ondertekend om gezamenlijk een
pensioenbedrijf in Roemenië op te zetten. De 50/50 joint venture zal in de zomer van
2007 worden opgericht, vooruitlopend op een verplicht pensioenstelsel, dat naar
verwachting begin 2008 operationeel zal worden in Roemenië. Daarnaast zal AEGON een
levensverzekeringsbedrijf oprichten, dat een distributieovereenkomst zal aangaan met
Banca Transilvania voor de verkoop van gezamenlijke producten. Deze zullen worden
verkocht via het uitgebreide netwerk van 340 kantoren van de bank. Het pensioenbedrijf
zal worden gevestigd in het Roemeense Cluj-Napoca.
Donald J. Shepard, Chief Executive Officer en voorzitter van de Raad van Bestuur van
AEGON N.V. zei: "We zijn zeer verheugd dat we ons plan om in Roemenië actief te
worden vorm kunnen geven met zo'n sterke en gerespecteerde partner als Banca
Transilvania. Met dit nieuwe samenwerkingsverband zetten we de strategie voort om AEGON's
aanwezigheid in Centraal en Oost-Europa verder uit te bouwen. Dit doen we omdat we
verwachten daar de komende jaren een bovengemiddelde groei te kunnen behalen. Als volgend
jaar het verplichte pensioenstelsel wordt ingevoerd, kan AEGON levensverzekerings- en
pensioenproducten aanbieden die aan de wensen van klanten tegemoetkomen."
Robert C. Rekkers, Chief Executive Officer van Banca Transilvania zei: "Als bank en
als vlaggenschip van de BT Financial Group is Banca Transilvania een actieve speler op de
Roemeense markt voor financiële diensten. Banca Transilvania biedt een volledig
pakket met financiële diensten aan. Door de samenwerking met AEGON op het gebied van
pensioenen blijven we toonaangevend in Roemenië, wat zowel voor onze klanten als
aandeelhouders waardevol is."
"Onze voorgenomen samenwerking met Banca Transilvania en onze recente acquisitie van
een Pools pensioenbeheerbedrijf zullen onze aanwezigheid op de Centraal en Oost-Europese
pensioenmarkt verder versterken", aldus Gábor Kepecs, Chief Executive Officer van
AEGON Centraal en Oost-Europa, die binnen AEGON verantwoordelijk zal zijn voor het
opzetten van de nieuwe joint venture. "We verheugen ons erop dat we de kennis van AEGON
op het gebied van innovatieve levensverzekerings- en pensioenproducten kunnen combineren
met de solide reputatie en het sterke distributienetwerk van Banca Transilvania. Op die
manier kunnen we de mogelijkheden die de Roemeense markt biedt, optimaal benutten."
AEGON en Banca Transilvania verwachten later dit jaar de definitieve
samenwerkingsovereenkomsten te kunnen afsluiten, afhankelijk van goedkeuring door de
toezichthouders.
Banca Transilvania
Met een marktaandeel van 4,5 is Banca Transilvania de op vier na grootste bank van
Roemenië. Het hoofdkantoor van de bank is gevestigd in Cluj-Napoca, de belangrijkste
stad van Transilvanië. In de dertien jaar dat de bank nu actief is, is deze
uitgegroeid tot een belangrijke nationale speler met meer dan 4.500 medewerkers en 340
kantoren. Banca Transilvania staat sinds 1997 genoteerd aan de effectenbeurs van
Boekarest. De bank vormt het kernbedrijf van BT Financial Group, en biedt
geïntegreerde financiële diensten aan, zoals bankproducten, schadeverzekeringen
(BT Asigurari behoort tot de top-10 van schadeverzekeraars in Roemenië), leasing,
brokerage, factoring en vermogensbeheer. Vanwege de goede resultaten heeft Banca
Transilvania verschillende prijzen gewonnen, toegekend door gerespecteerde
financiële publicaties: "Beste bank voor het midden- en kleinbedrijf", toegekend
door Bucharest Business Week, en "Bank van het jaar 2006", toegekend door Oskar Capital.
Sinds 2002 heeft de bank onder leiding van de Nederlander Robert C. Rekkers een
ambitieuze uitbreiding in gang gezet op zowel de consumenten- als de bedrijvenmarkt.
Innovatie, flexibiliteit en dynamiek zijn de belangrijkste woorden om Banca Transilvania
te omschrijven, een moderne, financiële instelling gericht op zijn klanten.
OVER AEGON
AEGON is een van de grootste levens- en pensioenverzekeraars ter wereld en een
belangrijke aanbieder van beleggingsproducten. We stimuleren onze lokale vestigingen hun
producten en diensten zo te ontwikkelen dat deze optimaal aansluiten bij de wensen van
klanten, waarbij ze gebruik maken van de meest geschikte distributiekanalen. We zijn er
trots op dat we deze lokale aanpak kunnen combineren met de kracht van onze groeiende
wereldwijde organisatie.
AEGON's hoofdkantoor is gevestigd in Den Haag. Wereldwijd heeft AEGON ongeveer 27.000
medewerkers in dienst. De drie grootste markten van AEGON zijn de Verenigde Staten,
Nederland en het Verenigd Koninkrijk. Daarnaast is de Groep actief in een aantal andere
landen, waaronder Canada, China, Hongarije, Polen, Slowakije, Spanje, Taiwan en
Tsjechië.
Respect, kwaliteit, transparantie en vertrouwen vormen de kernwaarden van AEGON. AEGON
streeft er voortdurend naar om de verwachtingen van klanten, aandeelhouders, werknemers en
zakenpartners waar te maken. We zijn voortdurend op zoek naar innovatieve ideeën en
we streven ernaar de beste in onze bedrijfstak te zijn.
Belangrijke noot met betrekking tot verwachtingen
De in dit bericht opgenomen mededelingen, voor zover geen historische feiten, kunnen
verwachtingen zijn zoals bedoeld in de U.S. Private Securities Litigation Reform Act
(USA). Woorden zoals 'geloven', 'schatten', 'doelen',
'van plan zijn', 'kunnen', 'verwachten', 'anticiperen', 'voorspellen',
'ramen', 'rekenen op', 'plannen', 'voortzetten', 'willen', 'voorspellen',
'zullen', 'wensen', 'is overtuigd' en soortgelijke uitingen - als ze op ons betrekking
hebben - worden gebruikt om dergelijke verwachtingen kenbaar te maken. Deze mededelingen
zijn geen garanties voor toekomstige resultaten en hebben risico's, onzekerheden en
aannames in zich die moeilijk zijn te voorspellen. Wij achten ons niet verplicht om alle
verwachtingen publiekelijk te herzien of aan te passen. Lezers zijn gewaarschuwd niet
overmatig te vertrouwen op deze verwachtingen, die enkel van kracht zijn op de specifieke
data.
Alle verwachtingen zijn onderhevig aan meerdere risico's en onzekerheden die ertoe
kunnen leiden dat werkelijk behaalde resultaten materieel verschillen van de
verwachtingen, inclusief, echter niet beperkt tot het volgende:
- veranderingen in algemene economische omstandigheden, met name in de Verenigde
Staten, Nederland en het Verenigd Koninkrijk;
- veranderingen in de ontwikkeling van de financiële markten, inclusief in
ontwikkeling zijnde markten, waaronder:
- de frequentie en omvang van oninbare leningen in onze vastrentende
beleggingsportefeuilles; en
- de effecten van faillissementen en/of boekhoudkundige veranderingen in de
financiële markten en de daaruit voortkomende daling van de waardes van posities in
aandelen en schuldpapieren;
- de frequentie en omvang van verliezen uit verzekerde gebeurtenissen;
- veranderingen die invloed hebben op sterftecijfers, levensverwachting en andere
factoren die de winstgevendheid van onze verzekeringsproducten kunnen beïnvloeden;
- veranderingen die de rentestanden beïnvloeden en voortdurend lage rentestanden
en snel veranderende rentestanden;
- veranderingen die invloed hebben op de wisselkoersen, waaronder de EUR/USD en
EUR/GBP wisselkoersen;
- toenemende concurrentie in de Verenigde Staten, Nederland, het Verenigd Koninkrijk
en de in ontwikkeling zijnde markten;
- veranderingen in wet- en regelgeving, met name die die onze activiteiten, ons
productaanbod en de aantrekkelijkheid van bepaalde producten voor klanten kunnen
beïnvloeden;
- veranderingen van het beleid van toezichthouders met betrekking tot de
verzekeringsbedrijfstak in de jurisdictie waarin wij actief zijn;
- overmacht, terrorisme, oorlogsdaden en pandemieën;
- veranderingen in het beleid van centrale banken en/of regeringen;
- rechtszaken en maatregelen door toezichthouders die ons ertoe verplichten
substantiële schade te vergoeden of onze werkwijze te veranderen;
- de reactie van klanten met betrekking tot nieuwe producten en distributiekanalen;
- veranderingen op het gebied van concurrentie, wetgeving, toezicht of
belastingwetgeving die de kosten voor distributie van of vraag naar onze producten
beïnvloeden;
- het niet behalen van verwachte resultaten, efficiencyverbeteringen of andere
kostenbesparende initiatieven;
- de invloed op onze gerapporteerde financiële resultaten en financiële
situatie van de toepassing van International Financial Reporting Standards.
CONTACT
Group Corporate Affairs & Investor Relations
Den Haag
Analisten & +31-(0)70-344-83-05
beleggers
Media +31-(0)70-344-83-44
E-mail gca-ir@aegon.com
Website www.aegon.com
Banca Transilvania
Cluj -Napoca, Romania
Internationaal +40-264-301107,
mihaela.nadasan@btrl.ro
Marketing +40-264-301106,
anca.rarau@btrl.ro
PR +40-264-301146,
laura.petrehus@btrl.ro
Website www.bancatransilvania.ro
Dit persbericht is een vertaling van het officiële Engelstalige persbericht, dat
u kunt vinden op de corporate website www.aegon.com.
PRN NLD.
Contact:
CONTACT: Group Corporate Affairs & Investor Relations, Den Haag, nalisten &
beleggers: +31-(0)70-344-83-05, Media: +31-(0)70-344-83-44, E-mail: gca-ir@aegon.com,
Website: www.aegon.com. Banca Transilvania, Cluj -Napoca, Romania, Internationaal:
+40-264-301107, mihaela.nadasan@btrl.ro, Marketing: + 40-264-301106, anca.rarau@btrl.ro,
PR: + 40-264-301146, laura.petrehus@btrl.ro, Website: www.bancatransilvania.ro