Gemeente Assen


Actueel

Profielschets burgemeester gemeente Assen

Assen, 22 januari 2007

Inleiding

Assen is al jaren één van de snelst groeiende gemeenten in de drie noordelijke provincies, zij telt thans ca. 65.000 inwoners. Naast de stedelijke kernen kent zij de dorpen Loon, Rhee, Ter Aard, Ubbena en Witten en heeft zij een beperkt buitengebied. De ontwikkeling van groei wordt de komende jaren door de samenwerking in de Regio Groningen-Assen nog verder versterkt. Aan de zuidkant van deze as vormt Assen een centrumgemeente met een verzorgingsgebied van 200.000 inwoners. Deze positie en de verdere ontwikkeling stelt hoge eisen aan het gemeentebestuur en zijn ambtelijke organisatie. Recentelijk is de Asser organisatie hierop toegesneden door de directe klantcontacten samen te voegen en fysiek en welzijn te integreren op enerzijds het niveau van de beleidsontwikkeling en anderzijds het beheer van de stad waar het accent ligt op wijkgericht werken. Daarnaast heeft de organisatie in de afgelopen jaren een professionaliseringsslag doorgemaakt.

Het college is politiek geprofileerd. Van de vier wethouders zijn er twee sinds april 2006 nieuw in deze functie. De portefeuille van de burgemeester bestaat behalve uit de wettelijke taken ook uit de ambassadeursfunctie, internationale betrekkingen, bestuurlijke coördinatie en communicatie. Het dagelijks bestuur bestuurlijk systeem kenmerkt zich door collegiaal bestuuren en het streven naar consensus in de besluitvorming.. Ter illustratie: het interactieve visie-programma Assen Koerst biedt gezamenlijk houvast voor de ontwikkelingslijnen van de stad en de gemeentebegroting 2007 is door de raad met algemene stemmen aanvaard. Als provinciehoofdstad is de burgemeester van Assen korpsbeheerder van de Regiopolitie Drenthe. En hij/zij wordt naar verwachting voorzitter van de nog te vormen veiligheidsregio Drenthe. Handhaving van de veiligheid en openbare orde vraagt veel aandacht vanwege de grote evenementen die in Assen worden georganiseerd, waaronder de Dutch TT die meer dan honderdduizend bezoekers trekt.

De woon- en werkgebieden zijn geconcentreerd rondom het stadscentrum, maar door het vele groen oogt Assen niet als verstedelijkt. De bevolkingsopbouw in de verschillende wijken is tamelijk homogeen. Assen kent als middelgrote stad een eigen sociale problematiek, die gedeeltelijk eigen is aan de centrumfunctie voor in de regio. De diversiteit in sociaal-economisch en multi-cultureel opzicht biedt het bestuur een rijk palet aan uitdagingen. Om de bereikbaarheid van het stadscentrum en de wijken te vergroten zijn momenteel grote infrastructurele werken in uitvoering. Een ander groot investeringsproject is de bouw van het Cultureel Kwartier met als kern een nieuw stadstheater.

Relatie tot inwoners

De nieuwe burgemeester is mensgericht, investeert in open en hartelijke relaties naar de inwoners. Hij/zij toont zich zichtbaar, Hij/zij is toegankelijk en aanspreekbaar voor de bevolking, is communicatiefvaardig, zoekt naar onderlinge verbindingen en helpt tegenstellingen overbruggen. Hij/zij laat de inwoners zien dat de gemeente er voor henzelf is, met alle kansen en beperkingen die eigen zijn aan de rol van de plaatselijke overheid. De burgemeester staat open voor nieuwe middelen mogelijkheden om de informatie- en communicatiekanalen naar de inwoners te versterken.

Relatie tot plaatselijk bestuur

Als voorzitter van raad en college koppelt zij/hij natuurlijk overwicht aan ruimte voor de deelnemers. Zijn/haar handelen is gericht op het creëren van verbindingen tussen posities, belangen en standpunten. De burgemeester ziet er als voorzitter op toe dat de raad de politieke discussie op een open en efficiënte wijze voeren, met gevoel voor menselijke en politieke verhoudingen en neemt daarbij een gezagvolle positie boven de partijen in.

In het college van burgemeester en wethouders is hij/zij een stimulerende teamleider met inachtneming van de eigen verantwoordelijkheid van de wethouders. In Assen worden de inhoudelijke portefeuilles met politieke lading bekleed door de wethouders, maar de burgemeester staat niet aan de zijlijn: hij/zij houdt zich als coördinator en coach bezig met overall-keuzeprocessen over doelen en middelen.

Bij de uitoefening van zijn/haar wettelijke taken laat de burgemeester zich zien als een daadkrachtige en omgevingsbewuste bestuurder die proportionele/afgewogen besluiten kan doorzetten.

Hij/zij dient het vermogen te hebben om de ambtelijke organisatie te inspireren en te stimuleren. Hij/zij is in staat loyaliteit op te roepen, maar ook bereid die terug te geven. Hij/zij gaat voorop in discussies over integriteit, in woord en gedrag.

Relatie tot externe contacten

De nieuwe burgemeester is het boegbeeld van de stad, hij/zij is zichtbaar voor de diverse geledingen in de stad, maar evenzeer voor andere overheidsorganisaties, bedrijven en instellingen om de belangen van Assen actief te behartigen. Hij/zij signaleert vroegtijdig nieuwe kansen voor de stad en is in staat zijn/haar optreden hierop af te stemmen. Als netwerker heeft hij/zij goede contacten op relevante niveaus in Den Haag en bij andere overheden.

Bestuurlijke kwaliteiten

De gewenste kandidaat Hij moet ruime bestuurlijke werkervaring hebben opgedaan in verschillende functies van gewicht.. Bestuurlijke kwaliteiten moeten aanwezig zijn om de rol als voorzitter en coördinator op passende wijze te kunnen vervullen. Om met een frisse blik tegen de ontwikkelingsmogelijkheden van de stad aan te kijken is het gewenst dat hij/zij bestaande beelden over kansen en beperkingen kan doorbreken, zowel in als buiten de stad. Daarbij helpt het als de kandidaat werkt of gewerkt ervaring heeft opgedaan in andere delen van het land.

Persoonlijke kwaliteiten

Gevraagd wordt een hartelijke, open persoonlijkheid met inhoud. Dynamisch maar niet overrulend, overheersend, innoverend zonder modieus te willen zijn en leidinggevend zonder te domineren. De nieuwe burgemeester is bij voorkeur tenminste voor meer dan één ambtsperiode beschikbaar. De kandidaat moet met zijn/haar sollicitatie laten zien dat hij/zij bereid is een meerjarig committment met de stad aan te gaan en in staat is gezamenlijke ambities te realiseren.