Gemeente Assen
Actueel
Profielschets burgemeester gemeente Assen
Assen, 22 januari 2007
Inleiding
Assen is al jaren één van de snelst groeiende gemeenten in de drie
noordelijke provincies, zij telt thans ca. 65.000 inwoners. Naast de
stedelijke kernen kent zij de dorpen Loon, Rhee, Ter Aard, Ubbena en
Witten en heeft zij een beperkt buitengebied. De ontwikkeling van
groei wordt de komende jaren door de samenwerking in de Regio
Groningen-Assen nog verder versterkt. Aan de zuidkant van deze as
vormt Assen een centrumgemeente met een verzorgingsgebied van 200.000
inwoners. Deze positie en de verdere ontwikkeling stelt hoge eisen aan
het gemeentebestuur en zijn ambtelijke organisatie. Recentelijk is de
Asser organisatie hierop toegesneden door de directe klantcontacten
samen te voegen en fysiek en welzijn te integreren op enerzijds het
niveau van de beleidsontwikkeling en anderzijds het beheer van de stad
waar het accent ligt op wijkgericht werken. Daarnaast heeft de
organisatie in de afgelopen jaren een professionaliseringsslag
doorgemaakt.
Het college is politiek geprofileerd. Van de vier wethouders zijn er
twee sinds april 2006 nieuw in deze functie. De portefeuille van de
burgemeester bestaat behalve uit de wettelijke taken ook uit de
ambassadeursfunctie, internationale betrekkingen, bestuurlijke
coördinatie en communicatie. Het dagelijks bestuur bestuurlijk systeem
kenmerkt zich door collegiaal bestuuren en het streven naar consensus
in de besluitvorming.. Ter illustratie: het interactieve
visie-programma Assen Koerst biedt gezamenlijk houvast voor de
ontwikkelingslijnen van de stad en de gemeentebegroting 2007 is door
de raad met algemene stemmen aanvaard. Als provinciehoofdstad is de
burgemeester van Assen korpsbeheerder van de Regiopolitie Drenthe. En
hij/zij wordt naar verwachting voorzitter van de nog te vormen
veiligheidsregio Drenthe. Handhaving van de veiligheid en openbare
orde vraagt veel aandacht vanwege de grote evenementen die in Assen
worden georganiseerd, waaronder de Dutch TT die meer dan
honderdduizend bezoekers trekt.
De woon- en werkgebieden zijn geconcentreerd rondom het stadscentrum,
maar door het vele groen oogt Assen niet als verstedelijkt. De
bevolkingsopbouw in de verschillende wijken is tamelijk homogeen.
Assen kent als middelgrote stad een eigen sociale problematiek, die
gedeeltelijk eigen is aan de centrumfunctie voor in de regio. De
diversiteit in sociaal-economisch en multi-cultureel opzicht biedt het
bestuur een rijk palet aan uitdagingen. Om de bereikbaarheid van het
stadscentrum en de wijken te vergroten zijn momenteel grote
infrastructurele werken in uitvoering. Een ander groot
investeringsproject is de bouw van het Cultureel Kwartier met als kern
een nieuw stadstheater.
Relatie tot inwoners
De nieuwe burgemeester is mensgericht, investeert in open en
hartelijke relaties naar de inwoners. Hij/zij toont zich zichtbaar,
Hij/zij is toegankelijk en aanspreekbaar voor de bevolking, is
communicatiefvaardig, zoekt naar onderlinge verbindingen en helpt
tegenstellingen overbruggen. Hij/zij laat de inwoners zien dat de
gemeente er voor henzelf is, met alle kansen en beperkingen die eigen
zijn aan de rol van de plaatselijke overheid. De burgemeester staat
open voor nieuwe middelen mogelijkheden om de informatie- en
communicatiekanalen naar de inwoners te versterken.
Relatie tot plaatselijk bestuur
Als voorzitter van raad en college koppelt zij/hij natuurlijk
overwicht aan ruimte voor de deelnemers. Zijn/haar handelen is gericht
op het creëren van verbindingen tussen posities, belangen en
standpunten. De burgemeester ziet er als voorzitter op toe dat de raad
de politieke discussie op een open en efficiënte wijze voeren, met
gevoel voor menselijke en politieke verhoudingen en neemt daarbij een
gezagvolle positie boven de partijen in.
In het college van burgemeester en wethouders is hij/zij een
stimulerende teamleider met inachtneming van de eigen
verantwoordelijkheid van de wethouders. In Assen worden de
inhoudelijke portefeuilles met politieke lading bekleed door de
wethouders, maar de burgemeester staat niet aan de zijlijn: hij/zij
houdt zich als coördinator en coach bezig met overall-keuzeprocessen
over doelen en middelen.
Bij de uitoefening van zijn/haar wettelijke taken laat de burgemeester
zich zien als een daadkrachtige en omgevingsbewuste bestuurder die
proportionele/afgewogen besluiten kan doorzetten.
Hij/zij dient het vermogen te hebben om de ambtelijke organisatie te
inspireren en te stimuleren. Hij/zij is in staat loyaliteit op te
roepen, maar ook bereid die terug te geven. Hij/zij gaat voorop in
discussies over integriteit, in woord en gedrag.
Relatie tot externe contacten
De nieuwe burgemeester is het boegbeeld van de stad, hij/zij is
zichtbaar voor de diverse geledingen in de stad, maar evenzeer voor
andere overheidsorganisaties, bedrijven en instellingen om de belangen
van Assen actief te behartigen. Hij/zij signaleert vroegtijdig nieuwe
kansen voor de stad en is in staat zijn/haar optreden hierop af te
stemmen. Als netwerker heeft hij/zij goede contacten op relevante
niveaus in Den Haag en bij andere overheden.
Bestuurlijke kwaliteiten
De gewenste kandidaat Hij moet ruime bestuurlijke werkervaring hebben
opgedaan in verschillende functies van gewicht.. Bestuurlijke
kwaliteiten moeten aanwezig zijn om de rol als voorzitter en
coördinator op passende wijze te kunnen vervullen. Om met een frisse
blik tegen de ontwikkelingsmogelijkheden van de stad aan te kijken is
het gewenst dat hij/zij bestaande beelden over kansen en beperkingen
kan doorbreken, zowel in als buiten de stad. Daarbij helpt het als de
kandidaat werkt of gewerkt ervaring heeft opgedaan in andere delen van
het land.
Persoonlijke kwaliteiten
Gevraagd wordt een hartelijke, open persoonlijkheid met inhoud.
Dynamisch maar niet overrulend, overheersend, innoverend zonder
modieus te willen zijn en leidinggevend zonder te domineren. De nieuwe
burgemeester is bij voorkeur tenminste voor meer dan één ambtsperiode
beschikbaar. De kandidaat moet met zijn/haar sollicitatie laten zien
dat hij/zij bereid is een meerjarig committment met de stad aan te
gaan en in staat is gezamenlijke ambities te realiseren.