Ingezonden persbericht


Salesforce.com presenteert Winter '07 en Apex
Upgrade biedt veel nieuwe mogelijkheden en een rijke gebruikersinterface

Salesforce.com (NYSE: CRM), technologie- en marktleider op het gebied van on-demand business services, introduceert per direct Salesforce Winter '07, een upgrade met honderden nieuwe onderdelen en mogelijkheden. Deze 21ste generatie van de CRM-suite is de grootste release in salesforce.com's geschiedenis. Winter '07 bevat upgrades voor applicaties op verscheidene gebieden, waaronder CRM, Service & Support, PRM en Marketing. Gelijk met Winter '07 vindt ook de introductie plaats van Apex, 's werelds eerste on-demand programmeertaal en platform.

"Winter '07, de 21ste generatie van Salesforce bevat honderden uitbreidingen en verbeteringen in de gehele CRM-suite. Zo wordt The Business Web realiteit voor onze 27.100 klanten", aldus Marc Benioff, voorzitter en CEO van salesforce.com. "Bij de eerste Salesforce-release keken we naar internetbedrijven voor consumenten, zoals Amazon.com, als inspiratie op het gebied van gebruiksvriendelijkheid. Met Winter '07 inclusief Apex brengen we nog steeds het beste van het 'consumentenweb' naar onze klanten, ongeëvenaard qua aanpasbaarheid, zakelijke procesvermogens en gebruikerservaring."

Apex
Apex stelt klanten van salesforce.com in staat om Salesforce onbegrensd op maat aan te passen of zelfs om compleet nieuwe applicaties te bouwendie verder gaan dan CRM. Door Apex krijgen klanten nog meer een dynamische gebruikerservaring, zakelijke processen op maat en onbegrensde integratiemogelijkheden. Met de Apex-programmeertaal maken ontwikkelaars applicaties die draaien op de servers van salesforce.com, en dus volledig on-demand zijn. Kijk voor meer informatie op http://developer.salesforce.com.

Gebruikersinterface
Winter '07 bevat door Apex de mogelijkheden om de gebruikersinterface, het datamodel en de businesslogica te veranderen. De veldlabels, tabbladen en opmaak voor Salesforce-pagina's - zowel standaard als op maat - zijn aan te passen. Verder zijn bijvoorbeeld 'hoover-lists' en pop-up herinneringen toegevoegd aan de mogelijkheden. De gebruikersinterface omarmt met Winter '07 de voordelen van Ajax en andere Web 2.0-eigenschappen.

Verbeteringen
De on-demand database is flexibeler geworden, zo zijn nu bijvoorbeeld hiërarchische relaties mogelijk. Verder is de 'workflow engine' sterk verbeterd waardoor gebruikers beter kunnen samenwerken en het proces optimaal geautomatiseerd wordt. Over de gehele breedte zijn de integratiemogelijkheden sterk verbeterd. Zo kunnen mashups geopend worden binnen het Salesforce-venster en kunnen analytics van anderen samen met Salesforce-dashboards worden geïntegreerd in de applicaties.

API
De Apex webservices-API is een van 's werelds meest gebruikte zakelijke webdiensten. Deze API verwerkte bijvoorbeeld meer dan vijftig procent van salesforce.com's 3,7 miljard transacties in het derde kwartaal van het afgelopen boekjaar. Met Winter '07 krijgt de Apex API een diepere functionaliteit, realtime outbound messaging en verbeteringen die ten goede komen van prestaties en productiviteit van ontwikkelaars.

Multi-tenant
Door het multi-tenant model van salesforce.com kan Winter '07 als naadloze upgrade aan alle klanten worden aangeboden. Alle eerdere integraties en maatwerk-aanpassingen blijven bij deze upgrade behouden. Winter '07 is net als zijn voorgangers gebouwd op basis van terugkoppeling van de klanten, onder andere via IdeaExchange. Dit is een online community van gebruikers van Salesforce, zie http://ideas.salesforce.com.

Apex en de AppExchange
Apex is het on-demand platform voor de volgende generatie van zakelijke applicaties. Apex herdefinieert de traditionele aanpassings- en integratiemogelijkheden en lanceert een nieuwe generatie van on-demand applicaties ver voorbij CRM. Alle Apex-componenten en -applicaties zijn gemakkelijk te delen, uitwisselen en installeren met een paar klikken binnen salesforce.com's AppExchange-bestand. Zo profiteert de hele on-demand gemeenschap van de innovatieve werking van Apex. Op dit moment zijn meer dan 500 applicaties beschikbaar op AppExchange, 's werelds eerste on-demand applicatiebestand. Kijk voor meer informatie op http://www.salesforce.com/appexchange.

Beschikbaarheid
Het Apex on-demand platform is direct beschikbaar. De Apex-programmeertaal is direct beschikbaar voor developers als preview. Beschikbaarheid van de betaversie voor salesforce.com-klanten staat gepland voor later in 2007.

Voor de redactie

Over Salesforce.com
Salesforce.com is markt- en technologieleider in on-demand zakelijke diensten. Met de Salesforce-familie aan on-demand applicaties kunnen klanten al hun sales-, support-, marketing- en partnerinformatie beheren en delen. Met Apex, salesforce.com's on-demand platform, kunnen klanten, ontwikkelaars en partners krachtige nieuwe on-demand applicaties bouwen voorbij CRM-toepassingen. Zo worden de voordelen van multi-tenancy en The Business Web verspreid over de gehele onderneming. Alle Apex-componenten en applicaties zijn gemakkelijk te delen, aansluiten en installeren via salesforce.com's AppExchange-bestand op http://www.salesforce.com/appexchange. Klanten kunnen ook gebruik maken van Succesforce, salesforce.com's aanbod aan training, ondersteuning, consulting en best-practices.

Vanaf 31 oktober 2006 beheert salesforce.com de klantinformatie van circa 27.100 klanten en circa 556.000 betalende abonnees, waaronder klanten als Advanced Micro Devices (AMD), America Online (AOL), Avis Budget Group, Inc., Dow Jones Newswires, Nokia, Polycom en SunTrust Banks. Alle nog niet aangekondigde diensten of features waar in dit of andere persberichten en openbare verklaringen aan wordt gerefereerd, zijn momenteel nog niet beschikbaar en hoeven niet op tijd of helemaal niet te worden geleverd. Klanten die onze diensten aanschaffen moeten de aankoopbeslissing maken gebaseerd op de features die momenteel aanwezig zijn. Het hoofdkantoor van salesforce.com is gevestigd in San Francisco. Daarnaast heeft salesforce.com kantoren in Europa en Azië. Het bedrijf is genoteerd aan de New York Stock Exchange met het 'ticker' symbool 'CRM'. Bezoek voor meer informatie www.salesforce.com.

###

Salesforce.com is a registered trademark of, and Apex, AppExchange, Appstore, The Business Web and Successforce are trademarks of salesforce.com, Inc., San Francisco, California. Other names used may be trademarks of their respective owners

Voor verdere persinformatie, de uitgebreide Engelstalige persberichten, fotografie of een interview kunt u contact opnemen met Marisa Pumares van LEWIS Communicatie: Tel: +31 (0)40 235 46 00 Fax: +31 (0)40 235 46 01 E-mail: marisap@lewispr.com Website: http://www.lewispr.com

Voor overige informatie kunt u contact opnemen met Jane Hynes, Director of Public Relations bij salesforce.com EMEA: Tel: +44 7789 226 097
E-mail: jhynes@salesforce.com Website: http://www.salesforce.com

LEWIS - Global Public Relations

Hoevenweg 29
5652 AW Eindhoven
Nederland

Tel: +31 40 235 46 00
Fax: +31 40 235 46 01
Web: www.lewispr.com
Agency blog: www.lewis360.com

PRWEEK - International Consultancy of the Year finalist, 2006 PRWEEK - Top ten all-sector agency, 2005 & number one in UK technology PR league, 2003, 2004, 2005 CNET Networks, UK Technology PR Campaign of the Year winner, 2006 Chartered Institute of Public Relations (CIPR) Excellence finalists, 2006 Best Companies - Michelin-rated one star accreditation, 2006 The Holmes Report - Top Ten international consultancies, 2005 & European SABRE awards finalists, 2006