Kamer van Koophandel Zuid-Limburg

Persbericht

Maastricht, 24 januari 2007

Maastricht veruit meest aantrekkelijke binnenstad van Limburg

Bijna de helft van de Limburgse consumenten vindt Maastricht de meest aantrekkelijke binnenstad van onze provincie. Op grote afstand volgen Roermond, Heerlen en Sittard. Redenen zijn vooral de aanwezigheid van geliefde winkels, sfeer en gezelligheid, en restaurants en cafés. Zowel consumenten als bedrijven zien te hoge parkeertarieven en een slechte bereikbaarheid als grootste bedreiging voor het aantrekkelijk zijn en houden van de binnenstad.

Dit blijkt uit de nieuwe Barometer Economie Limburg (BEL). De BEL verschijnt ieder kwartaal in opdracht van de beide Limburgse Kamers van Koophandel, L1 Radio & TV, Etil, MKB-Limburg en de Limburgse Werkgevers Vereniging.

Consumenten en binnensteden
Gevraagd is naar de mening over de binnensteden van tien grote Limburgse plaatsen 1]. De meeste Limburgers (38%) komen 1 tot 3 keer per week als consument in de binnenstad van één of meer van deze tien plaatsen. De meest bezochte binnensteden zijn Maastricht (44%), Heerlen (30%) en Roermond (25%). Winkelen is voor 91% de belangrijkste reden naar de binnenstad te gaan. Op afstand volgen horecabezoek (35%), boodschappen doen (29%) en culturele uitstapjes (27%).

De top drie van meest aantrekkelijke binnensteden ziet er als volgt uit:
1. Maastricht (49%)

2. Roermond (14%)

3. Heerlen en Sittard (10%)
De belangrijkste redenen om binnensteden aantrekkelijk te vinden, zijn de aanwezigheid van winkels waar men graag heen gaat (59%), dat men er de weg kent (57%) en dat het dichtbij is (51%). Maastricht wordt vooral gekozen als meest aantrekkelijke binnenstad vanwege de winkels die er zijn, de gezelligheid, de sfeer en de aanwezige restaurants en cafés; niet vanwege de goede bereikbaarheid en parkeermogelijkheden.

Bijna vier van de vijf respondenten vindt dat het imago van de binnenstad sterk bepalend is voor het imago van de gehele stad. De binnenstad van Maastricht heeft volgens 72% een positief effect op de omliggende regio, gevolgd door Roermond (45%) en Sittard (38%). Een relatief groot negatief effect op de omgeving hebben de binnensteden van Heerlen en Venlo.

Gevraagd naar mogelijke bedreigingen voor het aantrekkelijk houden en zijn van een binnenstad werden parkeertarieven van meer dan E 1,50 per uur veruit het vaakst genoemd (72%), gevolgd door een slecht bereikbare binnenstad (39%), te weinig variatie in winkelaanbod (34%) en onveiligheidsgevoelens bij burgers (33%).

Verloedering, te hoge parkeertarieven en eenheidsworst van winkels behoren volgens de respondenten echt niet tot de ideale binnenstad.

Momenteel wordt in opdracht van onder meer de Limburgse Kamers van Koophandel een groot Euregionaal onderzoek gehouden naar (regio)grensoverschrijdend winkelgedrag. Hierdoor brengen we in beeld welke winkelgebieden consumenten buiten hun eigen regio bezoeken, hoe vaak en waarom. Ook wordt onder meer gevraagd waar men geld aan uitgeeft en hoe bepaalde aspecten van winkelgebieden (o.a. winkelaanbod, parkeertarieven en bereikbaarheid) worden gewaardeerd.

Bedrijven en binnensteden
Ondernemers komen om zakelijke redenen vooral in de binnensteden voor bezoek aan de horeca (52%), zakelijke en financiële dienstverlening (50%) en winkels (46%).

Veruit de meeste bedrijven (89%) vinden dat het imago van de binnenstad sterk bepalend is voor het imago van de gehele stad. Vooral Maastricht en Roermond scoren hierop in de ogen van ondernemers hoog. Heerlen, Geleen en Kerkrade scoren daarentegen relatief laag. Een redelijk grote groep (43%) is het er (helemaal) mee eens dat de voorzieningen in de binnensteden een bedreiging vormen voor het voorzieningenniveau in de kleinere plaatsen en dorpen.

Meest genoemde redenen die als mogelijke bedreiging worden gezien voor de aantrekke-lijkheid van binnensteden zijn een slechte bereikbaarheid (56%), parkeertarieven boven de E 1,50 per uur (55%) en te weinig variatie in het winkelaanbod (41%).

Als effecten van slechte bereikbaarheid noemen bedrijven met name 'tijdverlies door verkeerstechnische zaken' (35%), 'loop omzet mis' (28%) en 'verlies arbeidstijd personeel' (21%). Effecten van slechte parkeergelegenheid zijn vooral 'klanten moeten betalen' (35%), 'klanten blijven weg' (31%), 'loop omzet mis' (26%) en 'moet extra kosten maken' (24%). Tot slot denkt men bij de effecten van onveiligheid en criminaliteit aan: 'ongunstig imago (39%), 'inbraak, overval, diefstal, brand' (31%) en 'moet extra kosten maken' (26%).

Goede bereikbaarheid en parkeervoorzieningen zijn belangrijke aspecten voor een aantrekkelijke binnenstad. Volgens de Kamers van Koophandel komt het stimuleren van Park & Ride en Park & Walk accommodaties de omvang van parkeercapaciteit weliswaar ten goede, maar is het een illusie te denken dat het realiseren van alléén deze voorzieningen op korte termijn toereikend is. Het verhogen van de parkeertarieven zal consumenten immers niet tegenhouden om in of nabij de binnenstad te parkeren. Om de bereikbaarheid structureel te vergroten, pleiten de kamers verder voor een uitbreiding van het aantal parkeerplaatsen in de diverse binnensteden; zoals een extra parkeergarage met minimaal 1.000 plaatsen aan de westzijde van Maastricht centrum.

Om de veiligheid in binnensteden te vergroten, trachten de kamers via hun rol in de twee Regionale Platforms Criminaliteitsbeheersing ondernemers en overheid te wijzen op het belang van een gezamenlijke aanpak van de criminaliteit tegen het bedrijfsleven.

Einde persbericht

Kamer van Koophandel Zuid-Limburg