Oneerlijke verkoopmethoden binnenkort verboden
25 januari 2007
Consumentenbond wil ervaringen consumenten weten
In 2007 komt er een nieuwe wet die consumenten beter moet beschermen
tegen oneerlijke handelspraktijken van ondernemers, zoals misleidende
en agressieve verkooppraktijken. Een wetsvoorstel, dat inmiddels naar
de Tweede Kamer is gestuurd, beschrijft situaties wanneer consumenten
met oneerlijke handelspraktijken te maken hebben. Deze worden bij wet
verboden. Om goed te kunnen beoordelen of consumenten met dit
voorstel afdoende worden beschermd vraagt de Consumentenbond
consumenten naar hun ervaringen met oneerlijke verkoopmethoden.
Ondernemers proberen soms op slinkse wijze consumenten tot aankoop van
een product of dienst te bewegen. Zo suggereert men bijvoorbeeld in
reclame dat er ergens koopjes te halen zijn, maar in de winkel zelf
blijkt de aanbieding niet leverbaar. Of men laat doorschemeren dat een
product door de Consumentenbond als `Beste Koop' beoordeeld is, maar
dit blijkt verzonnen. Of de consument wordt verzocht te betalen voor
geleverde producten waar men niet om gevraagd heeft. Deze voorbeelden
en tal van andere situaties zijn volgens de nieuwe wetgeving verboden.
Om beter te kunnen beoordelen of het wetsvoorstel uit oogpunt van
consumentenbescherming toereikend is, vraagt de Consumentenbond
consumenten naar hun ervaringen met oneerlijke verkooppraktijken.
Vandaag is hiervoor het meldpunt `Oneerlijke Handelspraktijken'
geopend, dat via www.consumentenbond.nl te bereiken is. De bond zal de
gemelde ervaringen gebruiken bij het beïnvloeden van de parlementaire
behandeling van het wetsvoorstel.
De Consumentenbond heeft de afgelopen jaren aangedrongen op wetgeving
waarmee oneerlijke handelspraktijken effectief kunnen worden
bestreden, zowel nationaal als internationaal. De Consumentenbond ziet
de nieuwe wet als een krachtig middel om consumenten beter te
beschermen tegen kwaadwillende bedrijven. De beoogde nieuwe wetgeving
maakt duidelijk waar de grenzen liggen tussen wat wel en niet
toelaatbaar is en stelt daarmee paal en perk aan vormen van oneerlijk
gedrag. Na inwerkingtreding moet de onlangs opgerichte
Consumentenautoriteit deze nieuwe wet gaan handhaven.
Media kunnen voor informatie mailen naar: pers@consumentenbond.nl
Consumentenbond