Consumentenbond

Oneerlijke verkoopmethoden binnenkort verboden
25 januari 2007
Consumentenbond wil ervaringen consumenten weten

In 2007 komt er een nieuwe wet die consumenten beter moet beschermen tegen oneerlijke handelspraktijken van ondernemers, zoals misleidende en agressieve verkooppraktijken. Een wetsvoorstel, dat inmiddels naar de Tweede Kamer is gestuurd, beschrijft situaties wanneer consumenten met oneerlijke handelspraktijken te maken hebben. Deze worden bij wet verboden. Om goed te kunnen beoordelen of consumenten met dit voorstel afdoende worden beschermd vraagt de Consumentenbond consumenten naar hun ervaringen met oneerlijke verkoopmethoden.

Ondernemers proberen soms op slinkse wijze consumenten tot aankoop van een product of dienst te bewegen. Zo suggereert men bijvoorbeeld in reclame dat er ergens koopjes te halen zijn, maar in de winkel zelf blijkt de aanbieding niet leverbaar. Of men laat doorschemeren dat een product door de Consumentenbond als `Beste Koop' beoordeeld is, maar dit blijkt verzonnen. Of de consument wordt verzocht te betalen voor geleverde producten waar men niet om gevraagd heeft. Deze voorbeelden en tal van andere situaties zijn volgens de nieuwe wetgeving verboden.

Om beter te kunnen beoordelen of het wetsvoorstel uit oogpunt van consumentenbescherming toereikend is, vraagt de Consumentenbond consumenten naar hun ervaringen met oneerlijke verkooppraktijken. Vandaag is hiervoor het meldpunt `Oneerlijke Handelspraktijken' geopend, dat via www.consumentenbond.nl te bereiken is. De bond zal de gemelde ervaringen gebruiken bij het beïnvloeden van de parlementaire behandeling van het wetsvoorstel.

De Consumentenbond heeft de afgelopen jaren aangedrongen op wetgeving waarmee oneerlijke handelspraktijken effectief kunnen worden bestreden, zowel nationaal als internationaal. De Consumentenbond ziet de nieuwe wet als een krachtig middel om consumenten beter te beschermen tegen kwaadwillende bedrijven. De beoogde nieuwe wetgeving maakt duidelijk waar de grenzen liggen tussen wat wel en niet toelaatbaar is en stelt daarmee paal en perk aan vormen van oneerlijk gedrag. Na inwerkingtreding moet de onlangs opgerichte Consumentenautoriteit deze nieuwe wet gaan handhaven.

Media kunnen voor informatie mailen naar: pers@consumentenbond.nl