Chevrolet Racing test uitgebreid voor komend WTCC-seizoen
(1/26/2007)
Het seizoen 2007 betekent voor Chevrolet Racing het uur van de
waarheid, want in het derde jaar van deelname aan het WTCC ligt de lat
hoog. In iedere WTCC-race is een podiumplaats de doelstelling en aan
het einde van het seizoen een hoge eindklassering. Voor Nederland is
komend seizoen nog interessanter, want het volledige WTCC-veld, met
daarin de drie officiële blauwe fabrieks Chevrolets, komt op 6 mei op
het Nederlandse duinencircuit in actie.
Pieter Stokman van Chevrolet Nederland: âHet WTCC leeft heel erg, niet
alleen bij het publiek maar ook binnen onze organisatie. Wij bezoeken
al zeer regelmatig met dealers en gasten WTCC races in het buitenland,
maar het beste is natuurlijk ons eigen onvolprezen Circuit Park
Zandvoort.â
Chevrolet Racing heeft de afgelopen winterperiode gebruikt om zich
optimaal voor te bereiden op het komende WTCC-seizoen. Duurzaamheid en
finetuning moeten de basis vormen voor het behalen van successen in
2007. Op 22, 23 en 24 januari werden de laatste testen deze winter
afgesloten op het circuit van Valencia. Coureurs Rob Huff, Nicola
Larini en Alain Menu hebben alle drie vele dagen getest in hun
2007-spec Chevrolets tijdens het meest uitgebreide testprogramma dat
het team tot nu toe heeft afgewikkeld. Daarbij kwam het Chevrolet team
zowel in Engeland als in Jerez de la Fronteira, Almeria en Valencia in
actie. Na de vele duizenden kilometers in de winterse warmte van Zuid
Spanje zijn de wagens weer op transport gezet naar de thuisbasis in
Engeland, om klaargemaakt te worden voor verscheping naar Brazilië,
voor de seizoensopener van het World Touring Car Championship 2007.
Momenteel wordt ook de laatste hand gelegd aan een vierde 2007-spec
Chevrolet Nubira die zal worden ingezet als testauto, onder andere op
het circuit van Zandvoort, in de periode dat de drie toerwagens
âbuitengaatsâ zijn.
Team manager Mark Busfield: âWe hebben zojuist ons meest uitgebreide
wintertestprogramma ooit afgerond. Het was niet eenvoudig om al zo
vroeg in het jaar de wedstrijdautoâs compleet opgebouwd te hebben om
ze te kunnen verschepen naar Brazilië. Maar het hele team heeft
briljant gepresteerd. We hebben ook nog nooit eerder zoveel
testkilometers afgelegd en ook nog eens in zoân korte periode, omdat
de eerste race plaats vindt in Zuid Amerika. Voor het komende seizoen
hebben wij ons voornamelijk geconcentreerd op consistentie en
serviceability van de auto, terwijl tegelijkertijd veel tijd is
besteed aan de wielophanging om de prestaties verder te verbeteren.
Ook organisatorisch is ons team optimaal âop scherp gezetâ. Dankzij
deze wijzigingen en het feit dat wij het enige team zijn met dezelfde
rijders âline-upâ als de voorgaande twee jaar, moeten wij in staat
zijn om nog beter te presteren.â
Nicola Larini: âWij hebben deze winter optimaal getest ondanks de
korte periode. Alleen al in Jerez heb ik meer dan 2.000 testkilometers
gereden zonder een enkel probleem, zodat wij al onze aandacht konden
richten op ontwikkelingswerkzaamheden en niet op het oplossen van
problemen. Onze voorbereiding is dan ook veel beter dan vorig jaar,
dus ik denk dat we een goed seizoen tegemoet gaan. Ik ben er dan ook
van overtuigd dat wij dit seizoen in iedere race punten kunnen scoren.
Bovendien is het leuk dat we op drie andere circuits, waaronder
Zandvoort, rijden. Ik hoop alleen dat de organisaties het
kwalificatiesysteem bij de straatcircuitraces zullen veranderen om de
vele aanrijdingen zoals in Macau te voorkomen.â
Net zoals Alain Menu, die dit jaar een nieuwe, zeer ervaren race
engineer naast zich krijgt, heeft ook de talentvolle Rob Huff veel
vertrouwen. âDit seizoen noem ik het âshowtime yearâ waarin wij goede
resultaten moeten behalen. Het testen ging prima en de auto is zeker
sneller geworden. Daarnaast is de betrouwbaarheid uitstekend. Wij
hebben ieder elke dag zoân 100 rondes af kunnen leggen, en zonder
problemen.â
Eric Nève: âIk hoop dat we dit seizoen ons beoogde schema vast kunnen
houden. Het eerste jaar was een leerjaar, het tweede was er om een
overwinning te boeken en in het derde seizoen moeten we mee kunnen
strijden om de titel. Wij hebben in 2006 twee overwinningen geboekt
alsmede een reeks podiumplaatsen, en dat was beter dan verwacht. Dus
we moeten dat momentum vast zien te houden. Maar dat betekent niet dat
we er al zijn. Zodra de wedstrijd-wagens de haven van Antwerpen hebben
verlaten voor de boottocht naar Brazilië, staat het volgende
testprogramma alweer op het programma, want in februari gaan we drie
dagen lang testen op het circuit van Zandvoort.â
Chevrolet Nederland
Ook de Nederlandse Chevrolet-importeur draagt de autosport een warm
hart toe. Nogmaals Pieter Stokman: âNiet alleen het WTCC maakt een
belangrijk deel uit van onze marketinginspanningen, ook organiseren
wij nu voor het derde jaar de Chevrolet Kalos Rally Challenge, waarbij
jeugdige talenten de kans krijgen voor een redelijk bedrag in een
competitieve auto, de Kalos, de rallysport te beoefenen. Daarbij
rijden we dit jaar voor het eerst twee rallies in het buitenland. Dat
het WTCC, en dus de supersnelle Chevrolets Nubira WTC, naar Nederland
komen, betekent voor ons een extra stimulans om Chevrolet ook als een
sportief automerk te profileren.â
AutoRai