AutoRai

Chevrolet Racing test uitgebreid voor komend WTCC-seizoen

(1/26/2007)
Het seizoen 2007 betekent voor Chevrolet Racing het uur van de waarheid, want in het derde jaar van deelname aan het WTCC ligt de lat hoog. In iedere WTCC-race is een podiumplaats de doelstelling en aan het einde van het seizoen een hoge eindklassering. Voor Nederland is komend seizoen nog interessanter, want het volledige WTCC-veld, met daarin de drie officiële blauwe fabrieks Chevrolets, komt op 6 mei op het Nederlandse duinencircuit in actie.
Pieter Stokman van Chevrolet Nederland: âHet WTCC leeft heel erg, niet alleen bij het publiek maar ook binnen onze organisatie. Wij bezoeken al zeer regelmatig met dealers en gasten WTCC races in het buitenland, maar het beste is natuurlijk ons eigen onvolprezen Circuit Park Zandvoort.â

Chevrolet Racing heeft de afgelopen winterperiode gebruikt om zich optimaal voor te bereiden op het komende WTCC-seizoen. Duurzaamheid en finetuning moeten de basis vormen voor het behalen van successen in
2007. Op 22, 23 en 24 januari werden de laatste testen deze winter afgesloten op het circuit van Valencia. Coureurs Rob Huff, Nicola Larini en Alain Menu hebben alle drie vele dagen getest in hun
2007-spec Chevrolets tijdens het meest uitgebreide testprogramma dat het team tot nu toe heeft afgewikkeld. Daarbij kwam het Chevrolet team zowel in Engeland als in Jerez de la Fronteira, Almeria en Valencia in actie. Na de vele duizenden kilometers in de winterse warmte van Zuid Spanje zijn de wagens weer op transport gezet naar de thuisbasis in Engeland, om klaargemaakt te worden voor verscheping naar Brazilië, voor de seizoensopener van het World Touring Car Championship 2007. Momenteel wordt ook de laatste hand gelegd aan een vierde 2007-spec Chevrolet Nubira die zal worden ingezet als testauto, onder andere op het circuit van Zandvoort, in de periode dat de drie toerwagens âbuitengaatsâ zijn.

Team manager Mark Busfield: âWe hebben zojuist ons meest uitgebreide wintertestprogramma ooit afgerond. Het was niet eenvoudig om al zo vroeg in het jaar de wedstrijdautoâs compleet opgebouwd te hebben om ze te kunnen verschepen naar Brazilië. Maar het hele team heeft briljant gepresteerd. We hebben ook nog nooit eerder zoveel testkilometers afgelegd en ook nog eens in zoân korte periode, omdat de eerste race plaats vindt in Zuid Amerika. Voor het komende seizoen hebben wij ons voornamelijk geconcentreerd op consistentie en serviceability van de auto, terwijl tegelijkertijd veel tijd is besteed aan de wielophanging om de prestaties verder te verbeteren. Ook organisatorisch is ons team optimaal âop scherp gezetâ. Dankzij deze wijzigingen en het feit dat wij het enige team zijn met dezelfde rijders âline-upâ als de voorgaande twee jaar, moeten wij in staat zijn om nog beter te presteren.â

Nicola Larini: âWij hebben deze winter optimaal getest ondanks de korte periode. Alleen al in Jerez heb ik meer dan 2.000 testkilometers gereden zonder een enkel probleem, zodat wij al onze aandacht konden richten op ontwikkelingswerkzaamheden en niet op het oplossen van problemen. Onze voorbereiding is dan ook veel beter dan vorig jaar, dus ik denk dat we een goed seizoen tegemoet gaan. Ik ben er dan ook van overtuigd dat wij dit seizoen in iedere race punten kunnen scoren. Bovendien is het leuk dat we op drie andere circuits, waaronder Zandvoort, rijden. Ik hoop alleen dat de organisaties het kwalificatiesysteem bij de straatcircuitraces zullen veranderen om de vele aanrijdingen zoals in Macau te voorkomen.â

Net zoals Alain Menu, die dit jaar een nieuwe, zeer ervaren race engineer naast zich krijgt, heeft ook de talentvolle Rob Huff veel vertrouwen. âDit seizoen noem ik het âshowtime yearâ waarin wij goede resultaten moeten behalen. Het testen ging prima en de auto is zeker sneller geworden. Daarnaast is de betrouwbaarheid uitstekend. Wij hebben ieder elke dag zoân 100 rondes af kunnen leggen, en zonder problemen.â

Eric Nève: âIk hoop dat we dit seizoen ons beoogde schema vast kunnen houden. Het eerste jaar was een leerjaar, het tweede was er om een overwinning te boeken en in het derde seizoen moeten we mee kunnen strijden om de titel. Wij hebben in 2006 twee overwinningen geboekt alsmede een reeks podiumplaatsen, en dat was beter dan verwacht. Dus we moeten dat momentum vast zien te houden. Maar dat betekent niet dat we er al zijn. Zodra de wedstrijd-wagens de haven van Antwerpen hebben verlaten voor de boottocht naar Brazilië, staat het volgende testprogramma alweer op het programma, want in februari gaan we drie dagen lang testen op het circuit van Zandvoort.â

Chevrolet Nederland
Ook de Nederlandse Chevrolet-importeur draagt de autosport een warm hart toe. Nogmaals Pieter Stokman: âNiet alleen het WTCC maakt een belangrijk deel uit van onze marketinginspanningen, ook organiseren wij nu voor het derde jaar de Chevrolet Kalos Rally Challenge, waarbij jeugdige talenten de kans krijgen voor een redelijk bedrag in een competitieve auto, de Kalos, de rallysport te beoefenen. Daarbij rijden we dit jaar voor het eerst twee rallies in het buitenland. Dat het WTCC, en dus de supersnelle Chevrolets Nubira WTC, naar Nederland komen, betekent voor ons een extra stimulans om Chevrolet ook als een sportief automerk te profileren.â