Busongeval had mogelijk voorkomen kunnen worden
Nsvv
Busongeluk had mogelijk voorkomen kunnen worden
Slaapgebrek en ontregeld slaap/waak ritme vaak de oorzaak.
Het afgelopen weekeinde is in het zuiden van Duitsland een Belgische touringcar
verongelukt met 44 gewonden als gevolg waarvan twee zeer ernstig. Mogelijk is de
chauffeur in slaap gevallen, een probleem bij veel bestuurders van vrachtwagens en
bussen. In de meeste gevallen is het in slaap vallen van de bestuurder het gevolg van
slaapgebrek door een ontregeling van het slaap/waak ritme. Dit zegt Toine Schoutens,
werkzaam bij de Stichting Onderzoek Licht & Gezondheid SOLG uit Eindhoven, een
organisatie die zich bezig houdt met het ondersteunen van onderzoek op het gebied van
licht en donker, slapen, waken en werken. Ongeveer 16% van de beroepsbevolking werkt op
uren anders dan van 9 tot 5 bijvoorbeeld in de gezondheidszorg, het transport, de
industrie of in de horeca. Volgens onderzoek is de kans op het krijgen van een
verkeersongeluk of een bedrijfsongeval tijdens de nacht aanmerkelijk groter dan tijdens
de dagsituatie. Mensen zijn van nature dagdieren die zich hebben verplicht om ook 's
nachts te werken. Naast gezondheidsklachten op lange termijn zoals hart- en vaatziekten
en kanker kent de nachtdienst ook ernstige problemen op korte termijn. Nachtwerkers zijn
vaak slaperig en vermoeid, hebben last van concentratiestoornissen en zijn beduidend
minder alert. Hierdoor zijn zij niet goed in staat om machines te besturen en gaat
belangrijke informatie, zoals bijvoorbeeld in een controlekamer aan hen voorbij. Hoewel
vrij onbekend kunnen er maatregelen worden getroffen om het risico op deze incidenten
aanzienlijk te verminderen. Oplossingen zijn bijvoorbeeld het gezond voorwaarts roosteren
en het gedoseerd en getimed toedienen van licht en donker. In de nacht van 15 op 16
februari spreken vele deskundigen tijdens het Nachtsymposium in Eindhoven over dit
belangrijke maar helaas vrij onbekende onderwerp.