Oude broodhit uit de jaren 80 herleeft


Vernieuwd Malsovitbrood enthousiast ontvangen door bakkersbranche en consument

PUTTEN, 20070129 -- De grote broodhit Malsovit, zo populair in de jaren 80, en daarna helemaal weggeraakt, is deze week aan een tweede leven begonnen. Bij 200 verkooppunten in het land is het eens zo populaire brood inmiddels weer verkrijgbaar. Producent Natural Foods wil binnen korte tijd uitgroeien tot minstens 400. Voor de her-introductie heeft het product een grote vernieuwing ondergaan.

Even ter opfrissing: Malsovitbrood was in de jaren 80 van de vorige eeuw vooral populair als dieetbrood. Dieeters die het aten hielden langer een vol gevoel dan met gewoon brood, waardoor men minder at. Lange tijd was het overal bij bakkers verkrijgbaar. De laatste zes jaar daalde het aantal bakkers dat het brood verkocht naar slechts tien. "Er werd allang geen reclame meer voor Malsovit gemaakt, en dus waren zowel de naam als het merk volkomen uit de gratie", zegt Aalt van de Kraats, directeur van producent Natural Foods.

Natural Foods kocht de naam Malsovit een jaar geleden met de bedoeling het merk nieuw leven in te blazen. Het recept werd aangepast volgens de laatste inzichten op voedings- en dieetgebied. Het reclamemateriaal werd vernieuwd en onlangs ging een nieuwe website de lucht in met veel informatie en een zoeksysteem waarmee bezoekers de dichtsbijzijnde bakker kunnen vinden die het brood verkoopt.

Vezels

Eén van de nieuwe inzichten waar Natural Foods mee werkt is bijvoorbeeld de uitslag van recent onderzoek door de overheid op voeding. Belangrijke conclusie daarin was dat 90% van de mensen te weinig vezels binnen krijgt. Verder zijn inzichten over 'goede' en 'slechte' vetten en suikerbeperking meegenomen. Het broodconcept is zo gemaakt dat iemand die vijf sneetjes per dag eet, zo'n 50% van de voorgeschreven hoeveelheid voedingsvezels binnenkrijgt met een minimum aan suikers en vetten. Het Malsovitbrood van nu is daarbij ook luchtiger en minder droog dan de voorganger.

Volgens van de Kraats is het nu, anders dan vroeger, meer dan alleen dieetbrood. Ook ouderen die minder beweging krijgen en mensen met een slechte stoelgang hebben baat bij de grotere hoeveelheid vezels. "Toen het nieuwe recept helemaal af was, zijn we kwaliteitsbakkers gaan bezoeken. En bijna zonder uitzondering waren ze positief. Die reacties gaven ons precies die bevestiging die we nodig hadden om met volle kracht van start te gaan."

Supermarkt

Dieetgoeroe Sonja Bakker heeft inmiddels gemeld dat Malsovit binnen haar dieet zou passen. Het komt echter niet in haar boeken omdat zij alleen produkten adviseert die overal verkrijgbaar zijn, dus ook in de supermarkt. en dat wil de fabrikant nu juist niet. Van de Kraats: "We willen dit brood echter alleen via de warme- en kwaliteitsbakkers verkopen. De lijnen zijn daar kort zodat zij en wij zoveel mogelijk de versheid ervan kunnen garanderen."

De kosten van het nieuwe brood zijn tien tot twintig procent hoger dan de reguliere broodsoorten. Volgens fabrikant Natural Foods wordt die hogere prijs gecompenseerd doordat de klant er minder van hoeft te eten om een vol gevoel te hebben.
.
Voor meer informatie: www.malsovit.nl