PERSBERICHT
verzwijgen veiligheidsprobleem onaanvaardbaar
Stadsgewest Haaglanden kan, indien veiligheidsproblemen zijn
verzwegen, naar het oordeel van ROVER niet langer de beheerder zijn
van de rails van RandstadRail. Beheerders van railinfrastructuur die
belangrijke veiligheidsproblemen verzwijgen en daardoor
verantwoordelijk zijn voor levensgevaarlijke situaties kunnen
onmogelijk worden gehandhaafd. ROVER verzoekt de Inspectie voor
Verkeer en Waterstaat in dat geval de hervatting van de treindiensten
van RandstadRail uit te stellen totdat er een andere beheerder van de
railinfrastructuur is gevonden. Daarnaast vraagt ROVER om een
strafrechtelijk onderzoek.
Onlangs meldden diverse media dat belangrijke gegevens over
aanhoudende veiligheidsstoringen aan wissels niet zijn besproken met
de Inspectie voor Verkeer en Waterstaat toen deze de rails en wissels
moest keuren. Deze keuring was nodig om toestemming voor het gebruik
te kunnen geven. De zaak kwam aan het licht bij een door de Volkskrant
aangespannen WOB-procedure. Enkele weken na ingebruikname van
RandstadRail ontspoorde ten gevolge van deze veiligheidsproblemen een
treinstel bij de halte Forepark, waarbij 17 passagiers gewond raakten.
Het kan nooit zo zijn dat het verzwijgen van belangrijke
veiligheidsinformatie zonder gevolgen blijft. Het Stadsgewest
Haaglanden kan dan onmogelijk geacht worden, in te staan voor een
veilige exploitatie van RandstadRail. Bekeken zal moeten worden, wie
wél als infrabeheerder kan optreden. Voor de hand liggende keuzes zijn
ProRail, die tot medio 2007 de beheerder was, of de RET, die veel
ervaring heeft met veilig beheer van metro-infrastructuur. ROVER neemt
het zeer hoog op dat het blijkbaar verzwijgen van de
veiligheidsinformatie de eerste stap was in een keten van
gebeurtenissen die leidden tot een ontsporing op 29 november 2006,
waarbij 17 passagiers gewond raakten. ROVER zal hiervan aangifte doen,
zodat tevens een strafrechtelijk onderzoek kan worden gestart.
Pagina geplaatst: 29 januari 2007