Raad van de Europese Unie

| | | |

|RAAD VAN                 |                                       |NL         |
|DE EUROPESE UNIE         |                                       |           |
|5335/07 (Presse 4)                                                         |
|(OR. en)                                                                   |
|PERSMEDEDELING                                                             |
|Betreft:                                                                   |
|PERSMEDEDELING                                                             |
|2777e zitting van de Raad                                                  |
|Landbouw en Visserij                                                       |
|Brussel, 29 januari 2007                                                   |
|Voorzitter de heer Horst SEEHOFER                                          |
|minister van Voedselvoorziening, Landbouw en Consumentenbescherming van    |
|Duitsland                                                                  |
|                                                                           |
|Voornaamste resultaten van de Raadszitting                                 |
|De Raad heeft een eerste gedachtewisseling gehouden over de hervorming van |
|de sector groenten en fruit en over het voorstel voor de afschaffing van de|
|interventie voor maïs.                                                     |
|Hij heeft tevens een oriënterend debat gehouden over het verbod op het in  |
|de handel brengen en invoeren van katten- en hondenbont.                   |
INHOUD1

DEELNEMERS 4

BESPROKEN PUNTEN

WERKPROGRAMMMA VAN HET VOORZITTERSCHAP 6

GROENTEN EN FRUIT 7

GEMEENSCHAPPELIJKE MARKTORDENING IN DE SECTOR GRANEN - INTERVENTIE VOOR MAÏS 9

VERORDENING TOT WIJZIGING VAN HET EUROPEES ORIËNTATIE- EN GARANTIEFONDS VOOR DE LANDBOUW (EOGFL) 10

WTO/DDA-RONDE 11

VERBOD OP HET IN DE HANDEL BRENGEN EN DE INVOER VAN KATTEN- EN HONDENBONT 12

DIVERSEN 13

ANDERE GOEDGEKEURDE PUNTEN

EXTERNE BETREKKINGEN

Betrekkingen met Oekraïne - Samenwerkingscomité 18

JUSTITIE EN BINNENLANDSE ZAKEN

Schengen - begroting voor 2007 18

HANDELSBELEID

Internationale koffieovereenkomst 18

Algemene Overeenkomst inzake Tarieven en Handel - Uitbreiding 18

MILIEU

Infrastructuur voor ruimtelijke informatie in de Europese Gemeenschap 18

DEELNEMERS

De regeringen van de lidstaten en de Europese Commissie waren als volgt vertegenwoordigd:

België:
mevrouw Sabine LARUELLE minister van Middenstand en Landbouw de heer Yves LETERME minister-president van de Vlaamse regering en Vlaams minister van Institutionele Hervormingen, Landbouw, Zeevisserij en Plattelandsbeleid

Bulgarije:
de heer Nihat KABIL minister van Land- en Bosbouw

Tsjechië:
de heer Petr GANDALOVI? minister van Landbouw

Denemarken:
de heer Hans Christian SCHMIDT minister van Landbouw, Visserij en Voedselvoorziening

Duitsland:
de heer Horst SEEHOFER minister van Voedselvoorziening, Landbouw en Consumentenbescherming de heer Gert LINDEMANN staatssecretaris, ministerie van Voedselvoorziening, Landbouw en Consumentenbescherming

Estland:
de heer Rain VÄNDRE onderminister van Landbouw

Ierland:
mevrouw Mary COUGHLAN minister van Landbouw en Voedselvoorziening

Griekenland:
de heer Evangelos BASIAKOS minister van Plattelandsontwikkeling en Voedselvoorziening

Spanje:
mevrouw Elena ESPINOSA MANGANA minister van Landbouw, Visserij en Voedselvoorziening mevrouw Servanda GARCÍA minister van Plattelandszaken en Visserij (regering van de Autonome Gemeenschap van Asturië)

Frankrijk:
de heer Dominique BUSSEREAU minister van Landbouw en Visserij

Italië:
de heer Paolo DE CASTRO minister van Land- en Bosbouw

Cyprus:
de heer Photis PHOTIOU minister van Landbouw, Natuurlijke Hulpbronnen en Milieubeheer

Letland:
de heer M?rti?? ROZE minister van Landbouw

Litouwen:
mevrouw Kazimira Danut? PRUNSKIEN? minister van Landbouw

Luxemburg:
de heer Fernand BODEN minister van Land- en Wijnbouw en Plattelandsontwikkeling, minister van Middenstand, Toerisme en Volkshuisvesting mevrouw Octavie MODERT staatssecretaris van Parlementszaken, staatssecretaris van Land- en Wijnbouw en Plattelandsontwikkeling, staatssecretaris van Cultuur, Hoger Onderwijs en Onderzoek

Hongarije:
de heer József GRÁF minister van Landbouw en Plattelandsontwikkeling

Malta:
de heer Francis AGIUS staatssecretaris voor Landbouw en Visserij, ministerie van Plattelandszaken en Milieubeheer

Nederland:
de heer Cees VEERMAN minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit

Oostenrijk:
de heer Josef PRÖLL minister van Land- en Bosbouw, Milieubeheer en Waterhuishouding

Polen:
de heer Andrzej LEPPER viceminister-president, minister van Landbouw en Plattelandsontwikkeling

Portugal:
de heer Jaime SILVA minister van Landbouw, Plattelandsontwikkeling en Visserij

Roemenië:
de heer Nicolae Flaviu LAZIN staatssecretaris, ministerie van Land- en Bosbouw en Plattelandsontwikkeling

Slovenië:
de heer Gvido MRAVLJAK staatssecretaris, ministerie van Land- en Bosbouw en Voedselvoorziening

Slowakije:
de heer Miroslav JURE?A minister van Landbouw

Finland:
de heer Juha KORKEAOJA minister van Land- en Bosbouw

Zweden:
de heer Eskil ERLANDSSON minister van Landbouw

Verenigd Koninkrijk:
de heer David MILIBAND minister van Milieubeheer, Voedselvoorziening en Plattelandszaken

Commissie:
de heer Markos KYPRIANOU lid mevrouw Mariann FISCHER BOEL lid

BESPROKEN PUNTEN

WERKPROGRAMMA VAN HET VOORZITTERSCHAP

(5149/07)

Tijdens de lunch heeft Horst Seehofer de ministers een overzicht gegeven van het werkprogramma en de punten die tijdens het Duitse voorzitterschap zullen worden besproken . In zijn werk zal de minister van Voedselvoorziening, Landbouw en Consumentenbescherming zich met name richten op acht gebieden:


1) Vereenvoudiging en minder bureaucratie - ruimte voor innovatie en investering


2) Kwaliteit en concurrentie - de Europese landbouw tegenover de mondiale uitdaging


3) Veiligheid en vooruitgang - hernieuwbare energiebronnen: energie voor de toekomst


4) Billijk belangenevenwicht - aandacht voor internationaal handelsbeleid


5) Cultuur, vooruitgang, meerwaarde - investeren in de toekomst van de plattelandsgebieden


6) Evenwicht tussen gebruik en duurzaamheid - bescherming van dieren en natuurlijke bronnen


7) Hoge voedselveiligheidsnormen en gezond eten - Europa: sterk in verantwoordelijkheid en preventie


8) Consumentenbeleid: op gelijke voet - meer rechten, meer transparantie en meer bescherming

De hierna volgende conferenties zullen worden georganiseerd: Food Quality Schemes in Brussel (5-6 februari), Preventie ten behoeve van gezondheid - voeding en lichaamsbeweging - een sleutel voor gezond leven" in Badenweiler (25-27 februari), "Brandstof voor de toekomst - hernieuwbare grondstoffen: een toekomst voor plattelandsgebieden in Europa" in Nürnberg (5-6 maart), "Etikettering voor betere dierenbescherming?" in Brussel, 28 maart.

GROENTEN EN FRUIT

(5572/07)

De Raad heeft nota genomen van de presentatie door Commissielid Fischer Boel van het Commissievoorstel voor een hervorming van de sector groenten en fruit en een eerste gedachtewisseling over dit onderwerp gehouden.

In het algemeen kon een ruime meerderheid van de delegaties de doelstelling en de hoofdelementen van het voorstel steunen. Sommige van deze delegaties wezen erop dat de begrotingsneutraliteit en de begrotingsdiscipline in acht moeten worden genomen. Verscheidene delegaties benadrukten het belang van aangepaste instrumenten voor crisisbeheer in deze sector, en wezen erop dat de sector kwetsbaar is voor invoer vanuit derde landen.

De overdracht van middelen uit de verwerkingssteun naar de ontkoppelde bedrijfstoeslagregeling (BTR) vormt de hoeksteen van de voorgestelde hervorming. Het totaalbedrag dat naar de bedrijfstoeslagregeling zal worden overgedragen, beloopt ongeveer 800 miljoen euro. Het voorstel heeft geen gevolgen voor de begroting. De volgende maatregelen worden voorgesteld:

Telersverenigingen: krijgen meer flexibiliteit; de op hen toepasselijke voorschriften zullen worden vereenvoudigd. De lidstaten en de telersverenigingen zullen operationele programma's uitstippelen op basis van een nationale strategie. De begroting voor de telersverenigingen bedraagt thans ongeveer 700 miljoen euro.

Crisisbeheer: zal via de telersverenigingen worden georganiseerd (cofinanciering uit de communautaire begroting ten belope van 50%). De instrumenten hiervoor omvatten het groen oogsten of niet oogsten, middelen voor afzetbevordering en communicatie in tijden van crisis, opleiding, oogstverzekering, alsook de financiering van de administratieve kosten van de oprichting van onderlinge fondsen. Producten worden door telersverenigingen uit de markt genomen op basis van 50%-cofinanciering.

Milieumaatregelen: de opname van groenten en fruit in de bedrijfstoeslagregeling betekent dat de randvoorwaarden verplicht zullen worden voor landbouwers die rechtstreekse betalingen ontvangen. Voorts moet in elk operationeel programma ten minste 20% van de uitgaven naar milieumaatregelen gaan. Elk operationeel programma voorziet in een communautaire cofinanciering van 60% voor de biologische productie.

Afzetbevordering: de Wereldgezondheidsorganisatie beveelt aan dagelijks 400 g groenten en fruit te consumeren. Op dit ogenblik bereiken alleen Griekenland en Italië dit niveau. Telersverenigingen zullen bevordering van de consumptie van groenten en fruit in hun operationele programma's kunnen opnemen.

Handel met derde landen: aangezien de besprekingen over de wereldhandel nog voortduren, heeft het voorstel geen betrekking op het huidige regelgevingskader voor de buitenlandse handel. Er wordt echter wel voorgesteld de uitvoerrestituties af te schaffen.

Vereenvoudiging: de afschaffing van de verwerkingssteun, alsmede de nieuwe voorschriften voor telersverenigingen en de afschaffing van de uitvoerrestituties, zullen in belangrijke mate bijdragen tot vereenvoudiging.

GEMEENSCHAPPELIJKE MARKTORDENING IN DE SECTOR GRANEN - INTERVENTIE VOOR MAÏS

(16922/06)

De Raad heeft nota genomen van de presentatie door Commissielid Fischer Boel van het voorstel voor de afschaffing van de interventie voor maïs. Hij heeft een eerste gedachtewisseling over dit onderwerp gehouden.

Verscheidene lidstaten verklaarden dat zij niet akkoord kunnen gaan met de voorgestelde afschaffing van het interventiesysteem, dat zij als een noodzakelijk instrument voor marktstabiliteit beschouwen. Zij verzochten de Commissie een eventuele beslissing dienaangaande ten minste uit te stellen totdat men zich een idee heeft gevormd van de effecten van de in 2006 aangenomen wijzigingen betreffende de kwaliteitsvereisten voor interventiemaïs op de markt.

De Raad verzocht het Speciaal Comité Landbouw de bespreking van het voorstel voort te zetten en hierover verslag uit te brengen aan de Raad.

Commissielid Fischer Boel constateerde dat er in dit stadium geen meerderheid voor het voorstel is. Zij wees erop dat de situatie sinds de toetreding van de nieuwe lidstaten drastisch is gewijzigd. Zij nam nota van de bedenkingen van sommige lidstaten en verklaarde dat het andere voorstel voor de financiering van de interventie erop gericht is de gevolgen voor deze regio's te beperken. Zij wees erop dat de regeling moet worden gewijzigd en verklaarde dat zij met het voorzitterschap zal samenwerken bij het zoeken naar alternatieven voor afschaffing.

De Commissie is van oordeel dat maïs het belangrijkste probleem in de interventieregeling is geworden, waarbij in de Gemeenschap gebieden met een tekort te lijden hebben van hoge prijzen voor granen, terwijl in gebieden met een overschot grote hoeveelheden granen door interventiebureaus worden aangekocht. Het grootste deel (93%) van de interventievoorraden maïs bevindt zich momenteel in Hongarije.

Met dit voorstel zou gedurende de periode 2008-2014 een besparing van 617,8 miljoen euro op de begroting worden gerealiseerd.

VERORDENING TOT WIJZIGING VAN HET EUROPEES ORIËNTATIE- EN GARANTIEFONDS VOOR DE LANDBOUW (EOGFL)

(5433/07)

De Raad heeft nota genomen van de presentatie van het voorstel dat een aanvulling vormt op het voorstel inzake de interventie voor maïs. Dit aanvullende voorstel behelst een tijdelijke wijziging van de voorwaarden die het Europees Oriëntatie- en Garantiefonds voor de Landbouw (EOGFL) verbindt aan de financiering van de kosten van de middelen die door de lidstaten voor openbare opslag worden uitgetrokken.

De Raad verzoekt het Speciaal Comité Landbouw dit voorstel verder te bestuderen en verslag uit te brengen aan de Raad, zulks in samenhang met het voorstel voor afschaffing van de interventie voor maïs.

Deze maatregel biedt voor 2007 en 2008 verlichting voor de aanvullende kosten die die opslag met zich meebrengt voor lidstaten met zeer hoge binnenlandse rentetarieven. (Hongarije, dat tevens het land is met de grootste concentratie in bulk opgeslagen maïs, is een van die landen).

WTO/DDA-RONDE

Commissielid Fischer Boel heeft de Raad geïnformeerd over de laatste stand van de WTO-onderhandelingen. Zij benadrukte dat er sinds juli 2006 niets wezenlijks is veranderd, ondanks de informele contacten met partners die er de afgelopen weken zijn geweest, zoals bijvoorbeeld in de marge van het Economisch Wereldforum dat afgelopen weekend in Davos plaatsvond. Zij benadrukte dat de Commissie in Davos geen nieuwe cijfers op tafel heeft gelegd waarover kan worden onderhandeld. Zij herhaalde dat zij tot een akkoord wenst te komen en benadrukte dat de Commissie eraan hecht te werken overeenkomstig het mandaat dat zij van de Raad heeft gekregen.

Het voorzitterschap concludeerde dat het onderhandelingsmandaat van de Commissie zoals dit door de Raad in zijn conclusies van 18 oktober 2005 en 12 juni 2006 is bepaald, ongewijzigd blijft en dat de Raad nogmaals zijn steun toezegt aan de Commissie in deze moeilijke onderhandelingen.

Vele delegaties beklemtoonden dat op alle onderhandelingsgebieden evenwichtige en parallelle vorderingen moeten worden geboekt en een aantal delegaties wees er in het bijzonder op dat er aandacht uit moet gaan naar regels, zoals geografische aanduidingen en bepaalde niet-commerciële overwegingen.

Het voorzitterschap herhaalde dat deze kwestie op de agenda van de volgende Raadszittingen zal staan.

VERBOD OP HET IN DE HANDEL BRENGEN EN DE INVOER VAN KATTEN- EN HONDENBONT

(15674/06)

De Raad heeft over dit onderwerp een gedachtewisseling gehouden op basis van een vragenlijst waarin steun wordt gevraagd voor het doel van het voorstel en de delegaties wordt verzocht hun ervaringen inzake controles en analysemethoden te delen.

De Raad nam nota van de unanieme steun van de delegaties voor het doel van het voorstel en voor het beginsel dat de consument beter moet worden voorgelicht en meer vertrouwen moet krijgen.

Met betrekking tot analytische hulpmiddelen voor de uitvoering van efficiënte controles boden de meeste delegaties aan hun ervaringen te delen of samen te werken met de lidstaten die in hun nationale wetgeving in een dergelijk verbod hebben voorzien. Sommige delegaties herinnerden eraan dat de kosten en middelen voor de uitvoering van deze controles proportioneel dienen te blijven.

De Raad nam er tevens nota van dat een meerderheid van de delegaties in dit stadium bezwaar maakt tegen elke afwijking waardoor het beoogde doel van het voorstel zou worden afgezwakt.

De Raad gaf de voorbereidende instanties van de Raad opdracht de bespreking van het voorstel voort te zetten opdat dit dossier onder het Duitse voorzitterschap kan worden afgerond.

Commissielid Kyprianou juichte de ruime steun voor het beoogde doel toe en verklaarde dat de Commissie met het voorzitterschap zal samenwerken met het oog op een zo spoedig mogelijke aanneming van het verordeningsvoorstel.

DIVERSEN

a) Aviaire influenza (H5N1)

Commissielid Kyprianou verstrekte de Raad schriftelijke informatie (5786/07) over de laatste ontwikkelingen in verband met vastgestelde gevallen van aviaire influenza H5N1 in Hongarije.

Commissielid Kyprianou verzocht alle lidstaten strenge preventieve bioveiligheidsmaatregelen te blijven toepassen, zowel op vogels als op pluimvee.

Hongarije lichtte op 24 januari 2007 de Commissie in over een uitbraak van de zeer pathogene aviaire influenza H5N1 en over het ruimen van de besmette ganzen om te voorkomen dat het virus zich zou verspreiden, en over andere overeenkomstig de communautaire wetgeving genomen maatregelen.

b) Veterinaire onderhandelingen tussen de EG en de Russische Federatie

De Raad heeft nota genomen van het positieve resultaat van een op 19 januari 2007 te Berlijn gehouden vergadering, alsmede van de ondertekening van aanvullende waarborgen die na de toetreding van Bulgarije en Roemenië aan het bestaande memorandum moeten worden gehecht (17049/06).

Het voorzitterschap bracht de delegaties ervan op de hoogte dat er op 14 februari 2007 een vergadering zal worden gehouden waar juridische kwesties zullen worden behandeld

Commissielid Kyprianou dankte de Raad voor zijn ruime steun tijdens het onderhandelingsproces. Hij verklaarde dat de Commissie aan de Russische veterinaire autoriteiten documenten heeft verstrekt die garanderen dat Polen zowel de communautaire wetgeving als het memorandum naleeft.

De Russische autoriteiten hebben een reeks vragen teruggezonden aan de Commissie en aangekondigd dat zij volgende week in Polen controles ter plaatse zullen uitvoeren. De Commissiediensten zullen de bevoegde Poolse autoriteiten tijdens de inspectie bijstaan. Soortgelijke inspecties zijn in andere lidstaten verricht en maken deel uit van het gebruikelijke proces voor de erkenning van inrichtingen door Rusland.

c) Thematische strategie voor bodembescherming

De Raad heeft op basis van een verzoek van de Oostenrijkse delegatie (5453/07), dat de steun kreeg van de Belgische, de Ierse, de Estse, de Luxemburgse, de Nederlandse, de Finse en de Poolse delegatie, gesproken over het belang van bodembescherming voor de land- en bosbouw en over de noodzaak om de lidstaten in dit verband een voldoende mate van subsidiariteit te verlenen. De Estse, de Poolse, de Litouwse en de Letse delegatie stelden bij deze gelegenheid voor om bodemverzuring in de effectbeoordeling op te nemen als 8e "bodembedreiging" (DS 61/07).

De Duitse delegatie stelde dat vragen over evenredigheid en subsidiariteit nog steeds moeten worden besproken.

Commissielid Dimas is met instemming van het voorzitterschap en de Oostenrijkse delegatie vertrokken naar een andere vergadering, in het Europees Parlement, en was dus niet aanwezig tijdens de bespreking van dit punt. Het voorzitterschap stelde voor hem uit te nodigen om tijdens de volgende Raadszitting op de aan de orde gestelde vraagstukken te reageren.

Een oriënterend debat over de thematische strategie voor bodembescherming is gepland op 20 februari 2007 in de Raad (Milieu).

De Raad Landbouw en Visserij zal tijdens zijn volgende bijeenkomst in maart, waarbij Commissielid Dimas aanwezig zal zijn, op dit punt terugkomen.

d) Randvoorwaarden (cross compliance)

De Raad heeft nota genomen van een verzoek van de Deense delegatie (5597/07) in verband met moeilijkheden bij de uitvoering van de randvoorwaarden, namelijk de behoefte aan verdere verduidelijkingen, een beoordeling van het controlesysteem en evenredige sancties.

Verscheidene delegaties waren het erover eens dat de randvoorwaarden moeten worden vereenvoudigd teneinde buitensporige administratieve kosten en lasten te voorkomen.

Commissielid Fischer Boel verklaarde dat in maart een verslag over de uitvoering van de randvoorwaarden aan de Raad zal worden toegezonden, en dat zij bereid was de toepassing van bepalingen inzake randvoorwaarden te vereenvoudigen en te verbeteren.

Het voorzitterschap concludeerde dat de Raad op dit punt zal terugkomen zodra het Commissieverslag beschikbaar is.

e) Droogte in het Middellandse-Zeegebied

De Raad heeft nota genomen van een verzoek van de Cypriotische delegatie (5603/07), dat werd gesteund door de Griekse, de Spaanse, de Franse, de Italiaanse, de Maltese en de Portugese delegatie, om communautaire steun in overweging te nemen voor het Middellandse Zeegebied dat voor het derde achtereenvolgende jaar door een ernstige droogte is getroffen. De droogte heeft nadelige gevolgen voor de gewassen (granen, groenten) en leidt ertoe dat landbouwers hooi voor hun vee moeten invoeren. Tegelijkertijd heeft de Cypriotische regering drastische beperkende maatregelen inzake irrigatie vastgesteld.

Commissielid Fischer Boel heeft nota genomen van het verzoek van de Cypriotische delegatie en zij merkte op dat de Cypriotische autoriteiten reeds nationale steun hebben verleend die verenigbaar is met de wettelijke voorschriften betreffende staatssteun.

f) Bosschade door orkaan in Tsjechië

De Raad heeft nota genomen van informatie van de Tsjechische delegatie (5604/07) over de ernstige bosschade die in Tsjechië is aangericht door een orkaan (het volume afgewaaid hout wordt geraamd op 80% van de geplande houtproductie van Tsjechië voor 2007). De Raad nam tevens nota van de noodmaatregelen die zijn genomen om de crisis op nationaal niveau te beheren.

Commissielid Fischer Boel verklaarde dat zij zich bewust was van de aanzienlijke verliezen door de storm. Haar diensten zullen zo snel mogelijk na de kennisgeving door de Tsjechische autoriteiten nagaan of een beroep kan worden gedaan op maatregelen inzake plattelandsontwikkeling voor de periode 2007-2013 voor herbebossing en herstel van door natuurrampen beschadigde bosbouwproductie. Zij herinnerde er tevens aan dat het communautaire solidariteitsfonds het belangrijkste instrument voor dit soort natuurrampen blijft.

g) Uitvoering van de vereenvoudigde regeling voor energiegewassen in de nieuwe lidstaten met ingang van 2007

De Raad heeft nota genomen van een verzoek van de Letse delegatie (5634/07), gesteund door de Bulgaarse, de Tsjechische, de Deense, de Estse, de Litouwse, de Hongaarse en de Slowaakse delegatie, betreffende de mogelijkheid voor nieuwe lidstaten om de vereenvoudigde regeling voor energiegewassen niet pas vanaf
1 januari 2008 toe te passen, zoals voorgesteld door de Commissie, maar reeds vanaf 1 januari 2007.

Commissielid Fischer Boel nam nota van de opmerkingen van deze delegaties. Zij herinnerde hen eraan dat de besprekingen in het Comité van beheer voor rechtstreekse betalingen waren afgesloten en dat de uitvoering van de regeling vertraging zou oplopen indien deze besprekingen zouden worden heropend. Zij verklaarde dat zij een grondige analyse van de situatie zal uitvoeren en de betrokken lidstaten vervolgens opnieuw zal contacteren. In dit stadium kon zij echter geen enkele belofte doen.

h) Uitvoering van aanvullende nationale rechtstreekse betalingen vanaf 2007

De Raad heeft nota genomen van een verzoek van de Letse delegatie (5668/07) dat werd gesteund door de Tsjechische, de Estse, de Litouwse, de Hongaarse en de Poolse delegatie. Deze delegaties uitten hun bezorgdheid over de interpretatie van artikel 71 van Verordening (EG) nr. 1782/2003 in de richtsnoeren van de Commissie.

Commissielid Fischer Boel nam nota van de opmerkingen van de Letse delegatie en stelde voor om deze kwestie juridisch te toetsen.

i) Situatie in de suikersector van de EU

De Raad heeft nota genomen van een verzoek van de Franse delegatie (5669/07), gesteund door de Oostenrijkse en de Deense delegatie, betreffende mogelijke maatregelen om het evenwicht op de suikermarkt te herstellen.

Commissielid Fischer Boel betreurde het dat er onvoldoende beroep wordt gedaan op het herstructureringsfonds voor suiker (tot nog toe 650.000 ton). Zij kondigde aan dat derhalve 2 miljoen ton productie (12% van het quotum voor 2007-2008) in twee stappen aan de markt zal moeten worden onttrokken:


1) de binnen de quotaregeling vallende productie zal vóór het zaaiseizoen (maart) worden verminderd;


2) later in het seizoen (oktober) zal er een beoordeling plaatsvinden en kan eventueel worden besloten om extra suiker aan de markt te onttrekken OF om - buiten de quota geproduceerde - suiker aan de chemische industrie te verkopen.

Zij zei voorts dat de Commissie zal nadenken over manieren om ervoor te zorgen dat het herstructureringsfonds aantrekkelijk is, zodat de goede werking ervan wordt gewaarborgd.

j) Aanvullende nationale financiering in verband met de plannen voor plattelandsontwikkeling (2007-2013)

De Raad heeft nota genomen van een verzoek van de Belgische delegatie (5702/07), gesteund door de Italiaanse, de Franse, de Luxemburgse en de Nederlandse delegatie, over de dringend noodzakelijke verduidelijking van de verschillende interpretaties van de nieuwe communautaire richtsnoeren voor staatssteun, wat de aanvullende nationale financiering als bedoeld in artikel 89 van Verordening (EG) nr. 1698/2005 betreft.

Commissielid Fischer Boel nam nota van de opmerkingen van de Belgische delegatie die de Commissie reeds in december 2006 had ontvangen, en verklaarde dat het onderwerp nog steeds in behandeling is. De Commissie zal zo spoedig mogelijk een antwoord geven.

ANDERE GOEDGEKEURDE PUNTEN

EXTERNE BETREKKINGEN

Betrekkingen met Oekraïne - Samenwerkingscomité

De Raad heeft zijn goedkeuring gehecht aan het standpunt dat door de EU zal worden ingenomen tijdens de 9e vergadering van het Samenwerkingscomité EU- Oekraïne op 31 januari 2007 in Kiev.

JUSTITIE EN BINNENLANDSE ZAKEN

Schengen - begroting voor 2007

De lidstaten, in het kader van de Raad bijeen, hebben de begroting 2007 voor SISNET (de communicatie-infrastructuur voor de Schengenomgeving) aangenomen (15957/06).

HANDELSBELEID

Internationale koffieovereenkomst

De Raad heeft een besluit aangenomen waarbij de Commissie wordt gemachtigd onderhandelingen te openen over een overeenkomst tot wijziging of vervanging van de internationale koffieovereenkomst van 2001.

Algemene Overeenkomst inzake Tarieven en Handel - Uitbreiding

De Raad heeft de Commissie gemachtigd onderhandelingen te openen uit hoofde van artikel XXIV.6 van de GATT naar aanleiding van de toetreding van Bulgarije en Roemenië tot de EU.

MILIEU

Infrastructuur voor ruimtelijke informatie in de Europese Gemeenschap

De Raad heeft aan het eind van de bemiddelingsprocedure overeenkomstig de op 21 november 2006 door de Raad en het Europees Parlement overeengekomen gemeenschappelijke tekst de richtlijn tot oprichting van een infrastructuur voor ruimtelijke informatie in de Europese Gemeenschap (INSPIRE) aangenomen.

De richtlijn is erop gericht een wettelijk kader te creëren voor de oprichting en exploitatie van een infrastructuur voor de verspreiding van ruimtelijke informatie in de Gemeenschap. Het doel van deze infrastructuur is de opstelling, uitvoering, monitoring en evaluatie van communautaire beleidsmaatregelen op alle niveaus te vergemakkelijken en informatie te verschaffen aan de burgers. Het hoofddoel is meer en betere ruimtelijke informatie beschikbaar te maken ten behoeve van beleidsvorming en voor de uitvoering van communautaire beleidsmaatregelen.

INSPIRE zal voornamelijk betrekking hebben op de informatie die nodig is om de toestand van het milieu te bewaken en te verbeteren, met name wat betreft lucht, water, bodem en natuurlijke landschappen. De infrastructuur zal echter ook openstaan voor gebruik door andere sectoren zoals landbouw, vervoer en energie.

INSPIRE zal ten goede komen aan de Commissie, openbare instanties, wetgevers, universiteiten, onderzoekers, de media en burgerorganisaties.

Zie voor nadere informatie persmededeling 15679/06.


---
Zie voor verdere informatie de website van het Duitse voorzitterschap:
http://www.eu2007.de/en/The_Council_Presidency/Priorities_Programmes/in dex.html