AutoRai

Nieuwe Hyundai i30 gaat gevecht met gevestigde orde aan

(3/5/2007)
Op de 77ste editie van de jaarlijkse âSalon International De Lâ Ãutoâ van Genève (8-18 maart 2007) pakt Hyundai uit met groot nieuws. In deze internationaal georiënteerde Zwitserse stad aan de oevers van het Lac Léman toont Hyundai een compleet nieuw model in het C-segment dat aan alle wensen van de veeleisende Europese consument voldoet. De auto biedt topkwaliteit, is zeer compleet, heeft een energiek en dynamisch design en wordt concurrerend geprijsd. De naam: Hyundai i30. Met de Hyundai i30 gaat Hyundai zeer nadrukkelijk de strijd aan met de gevestigde orde in de compacte middenklasse, het zogenaamde C-segment. De Hyundai i30 is een stijlvolle Europees vormgegeven auto, die zich ook wat betreft kwaliteit, luxe, comfort, betrouwbaarheid én design onderscheidt. Hyundai heeft met de nieuwe Hyundai i30 bewust een auto gecreëerd die wat betreft maatvoeringen, uitrustingsniveau, rijeigenschappen, motorisering, prestaties én uitstraling meteen tot de top van het segment behoort.

Hyundai is een merk dat zijn oorsprong in Korea heeft, maar de focus nadrukkelijk op Europa legt en zich daarmee internationaal profileert. De nieuwe Hyundai i30 is volledig in Europa ontwikkeld en wordt vanaf 2008 in de nieuwe productiefaciliteit in Tsjechië gebouwd. De Hyundai i30 combineert het beste uit twee werelden. De auto heeft de kwaliteit en betrouwbaarheid die Hyundai (derde op de wereldranglijst op dit gebied) voorstaat. De auto is voor en door Europeanen ontwikkeld en voldoet ruimschoots aan de wensen van de veeleisende Europese consument die nét dat beetje extra verwacht.

Nieuwe naam en nieuwe richting
De Hyundai i30 staat model voor de nieuwe richting die Hyundai met de toekomstige producten inslaat. Dat is een ambitieuze route waarin Hyundai de hoogst mogelijke kwaliteit en betrouwbaarheid nastreeft met modellen van een aansprekende en dynamische op Europese consumenten gerichte vormgeving en een hoog afwerkingniveau voor een aantrekkelijke prijs. De nieuwe naam i30 markeert deze richting. Hyundai staat aan de vooravond van een nieuw tijdperk en wil nieuw aanzien verwerven met een lijn dynamische autoâs die dit elan representeert. De i staat hierbij voor Innovatief, Inspirerend, Intelligent en Internationaal, wat slaat op het design en de dynamiek van de auto, de productiemethoden, het materiaalgebruik, de complete uitrusting, de prijs én de vernieuwing bij Hyundai.

Hatchback deze zomer in Nederland
De nieuwe Hyundai i30 staat vanaf juni 2007 voor het eerst in verschillende uitvoeringen als hatchback bij de Nederlandse Hyundai-dealers. Later dit jaar komt ook de crosswagon variant (met een langere wielbasis) van dit model naar Nederland. Daarna staan gepland: een midi-MPV, een coupécabriolet en enkele speciale series, zoals een 220 pk sterk topmodel.

Hoge verwachtingen van importeur
Hyundai-importeur Greenib Car b.v. heeft hoge verwachtingen van de Hyundai i30. Omdat de verkoopcampagne na de zomer van 2007 van start gaat, kan Hyundai pas in 2008 volop van deze nieuwe auto profiteren.

Krachtige en dynamische Europese uitstraling
De Hyundai i30 heeft een zeer krachtige en dynamische Europese uitstraling. Het rijcomfort, stuurgedrag én gebruiksgemak van deze auto zijn van een bijzonder hoog niveau. De diverse nieuwe motoren zijn sterk én zuinig. De kwaliteit van het luxe interieur getuigt van goede smaak en stijl. Ook aan de veiligheidsaspecten is veel aandacht besteed. Iedere Hyundai i30 zal standaard zijn uitgerust met zes airbags, actieve hoofdsteunen voor, ABS met Electronic Brake Distribution en een volwaardig reservewiel. ESP is optioneel leverbaar.

Zeer rijke standaarduitrusting
Ook voor wat betreft luxe en comfort springt de Hyundai er uit. Het gemak dient de mens. Standaard is de Hyundai i30 uitgerust met airconditioning, een in hoogte en diepte verstelbaar stuurwiel, een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, elektrisch bedienbare ramen, elektrisch bedienbare en verwarmbare buitenspiegels en centrale deurvergrendeling met afstandsbediening. Een geïntegreerd audiosysteem met CD-/MP3-speler die met behulp van knoppen aan het stuurwiel kan worden bediend behoort tot de luxe standaarduitrusting. Een aardig detail is de aansluiting voor de iPod in de middenconsole.

Drie benzine- en drie dieselmotoren
Voor de Hyundai i30 is een viercilinder lijnmotor leverbaar met naar keuze een inhoud van 1,4 liter (108 pk/79 kW), 1,6 liter (121 pk/89 kW) of 2,0 liter (140 pk/103 kW) voor de benzineversies. Later volgt ook een 1.4i met 90 pk/66 kW. De sterke en zuinige dieselmotoren hebben een inhoud van 1,6 liter of 2,0 liter. De 1.6 CRDi VGT is in twee varianten verkrijgbaar: met 90 pk/66 kW en met 116 pk/85 kW. De sportieve 2.0 CRDi VGT levert 140 pk/103 kW. Zowel de benzinemotoren als de dieselmotoren zijn te koppelen aan een handgeschakelde vijf of zes versnellingen transmissie of aan een automatische vier versnellingen transmissie.

Hyundai i30 biedt nét iets meer
Niet alleen wat betreft motorisering biedt de nieuwe Hyundai i30 nét iets meer. Ook wat betreft afmetingen is dit het geval. De Hyundai i30 5-deurs hatchback meet 4.245 (lengte) bij 1.760 (breedte) bij 1.490 millimeter (hoogte). De wielbasis bedraagt 2.650 millimeter (van crosswagon die 20 cm langer is dat 2.700 mm) en de draaicirkel is 10.8 meter. De inhoud van de kofferruimte bedraagt 340 liter (VDA) en met een neergeklapte achterbank 1.300 liter (VDA). De brandstoftank heeft een inhoud van 53 liter. De topsnelheid varieert van 180 km/u voor de
1.4i tot 198 km/u voor de 2.0i CVVT en de 2.0 CRDi VGT.