AutoRai

Europees APK-rapport pleit niet voor verlaging frequentie

(3/5/2007)
Het rapport van de CITA (internationale organisatie voor autokeuringsinstanties) over de APK in Europa pleit, in tegenstelling tot wat vanmorgen in het nieuws kwam, niet voor minder keuringen in Nederland. BOVAG, RAI Vereniging en VVN vinden dat de huidige keuringsfrequentie in ons land moet worden gehandhaafd om de verkeersveiligheid en het milieu niet nodeloos in gevaar te brengen.

De aanbevelingen in het rapport zijn een aanscherping van de huidige Europese minimum richtlijn. Deze aanbevelingen betekenen ook op zijn minst een aanscherping van de plannen die het kabinet Balkenende III vorig jaar lanceerde. De Europees voorgeschreven minimum frequentie voor de APK-keuring van personenauto's (nu nog vanaf het vierde bouwjaar elke twee jaar) moet minimaal voor auto's van 8 jaar en ouder naar elk jaar. Tegelijkertijd vermeldt het rapport ook dat moderne auto's, in tegenstelling tot wat wel wordt gesuggereerd, toch technische gebreken, vooral ook in de electronica, vertonen. Die auto's moeten dus nog steeds regelmatig worden gecontroleerd.

Dit komt goed overeen met Nederlandse onderzoekresultaten. Uit statistisch materiaal, afkomstig van 4 verschillende over het land verspreide onafhankelijke keuringsstations blijkt dat van 3 jaar oude auto's al 18 procent moet worden afgekeurd vanwege defecten aan o.a. banden, remmen, stuurinrichting en verlichting.

Van 5 jaar oude auto's komt 24 procent al niet meer zonder reparaties door de keuring en bij 7 jaar oude auto's is dit percentage opgelopen tot ruim 32 procent. De vier keuringstations keurden tijdens dit onderzoek meer dan 12.800 personenauto's. Omdat deze stations zelf geen reparaties aan auto's verrichten, geven deze statistieken een helder inzicht in wat er zal gebeuren als auto's van 3, 5 en 7 jaar vrij worden gesteld van de APK-keuringplicht. Een zeer groot deel van deze auto's zal namelijk een jaar langer door blijven doorrijden met de geconstateerde gebreken en daarmee de verkeersveiligheid in gevaar brengen. Uit onderzoek blijkt dat 57 procent van de automobilisten de voorgeschreven onderhoudsbeurten niet laat uitvoeren en van APK naar APK rijdt. Mede dankzij de huidige APK loopt Nederland, samen met Zweden en Engeland, landen die ook een streng keuringsbeleid voeren, voorop als het gaat om de verkeersveiligheid. Ook op het milieu zal verlaging van de APK-frequentie van grote invloed zijn; auto's met een ontoelaatbare emissie van schadelijke stoffen worden nu jaarlijks afgekeurd.

De komende jaren staat Nederland ook voor een belangrijke taak de belasting van het milieu door auto's sterk terug te dringen. Daarvoor is de APK eveneens onontbeerlijk. Met roetfilters en goed onderhoud kunnen belangrijke vorderingen worden gemaakt. Maar daar moeten auto's wel regelmatig op worden gecontroleerd.