De compleet nieuwe Volvo XC70: nog altijd in voor het ruige avontuur
(3/5/2007)
De volledig nieuwe Volvo XC70 ziet er duidelijk uit alsof hij klaar is
voor een avondje uit in de stad, maar zijn honger naar avontuur is
minstens zo groot als voorheen.
âDe donkergekleurde kunststof panelen aan de onderkant zijn minder
prominent dan bij het huidige model. Maar zoals het exclusieve
outdoor-kleding betaamt, zit de bescherming precies daar waar het
hoort, om bestand te zijn tegen het ruige werk,â aldus Steve Mattin,
hoofd design bij Volvo.
De grote, donkere kunststof panelen van de huidige XC70 zijn bij het
nieuwe model vervangen door gekleurde vlakken. In combinatie met de
meer verfijnde lijnen en contouren en de meer dynamische achterpartij
maakt dit de nieuwe XC70 tot een elegantere en luxere verschijning.
Denk echter niet dat de XC70 afstand doet van zijn positie als het
meest sportieve en veelzijdige XC-model. Integendeel zelfs.
âStel je eens voor dat je heel ontspannen over de snelweg rijdt.
Terwijl je via het zijraam uitkijkt over een verlaten landschap,
schrik je plotseling omdat je wordt ingehaald door een auto die door
het ruige woestijnlandschap rijdt, met daarachter een grote stofwolk.
Dàt was onze droom en dàt was de auto die we in ons hoofd hadden
toen we aan de slag gingen om een compleet nieuwe XC70 te ontwerpen,â
legt Stefan Jansson uit, medeverantwoordelijk voor het ontwerp van het
exterieur.
Minder kunststof, meer kleur op het front
Het markante, donkere front van de huidige XC70 heeft plaatsgemaakt
voor een nieuwe, unieke voorpartij. De koplampen en grille zijn groter
en hebben dezelfde trapeziumvorm zoals die voor het eerst te zien was
op de XC60 Concept eerder dit jaar in Detroit. Om geen afbreuk te doen
aan het ruige voorkomen, zijn de kunststof panelen op de hoeken
nadrukkelijk doorgetrokken naar de luchtinlaten in de bumper, die nu
veel geprononceerder zijn. âZe zien eruit als âbokshandschoenenâ,
terwijl de vorm van de luchtinlaten is geïnspireerd op de voorzijde
van een straalmotor. Deze vormen komen weer terug in de rode
reflectoren aan de achterkant, die de vorm hebben van de uitlaat van
een straalmotor,â legt Stefan Jansson uit.
De aluminiumkleurige beschermplaat aan de voorkant is groter en
opgenomen in het geheel, om er een spoilervormige uitstraling aan te
geven.
Groot, ruim en zichtbaar gespierd
Op de flanken worden de contrasterende, beschermende delen
gecompleteerd met een chroomstrip aan de onderzijde van de deuren, om
de gewenste uitstraling van een grote, ruime auto met elegante lijnen
en zichtbare spieren te benadrukken. De dakrail sluit aan op het
uiteinde van de voorste dakstijl.
âDe zijruitomlijstingen, de geprononceerde schouders en de zuivere
lijnen creëren harmonie tussen het ronde, sportieve front en de
typisch forse achterkant van een Estate. De verhoogde achterpartij is
eveneens een belangrijk element voor de balans in het totale ontwerp,â
licht Stefan Jansson toe. De opvallende wielkasten zijn ook een
belangrijk kenmerk om de veelzijdigheid van de XC70 te accentueren. De
volledig nieuwe XC70 is leverbaar met een grote variëteit aan
lichtmetalen wielen, tot sportieve zesspaaks exemplaren in de maat 18
inch aan toe.
Intelligente achterklep
De achterkant van de nieuwe XC70 ziet er dynamischer en fijnzinniger
uit, dankzij de zeshoekige ontwerptaal die is overgenomen van de
opmerkelijke glazen achterklep van de nieuwe Volvo C30. De achterruit
loopt verder naar beneden door dan de zijruiten en verschaft de
bestuurder een beter zicht naar achteren.
âHet exterieur is nu dynamischer, zonder dat dit ten koste gaat van de
praktische eigenschappen van de auto. Dankzij een slimme achterklep,
waarin de achterlichten mee omhoog gaan bij het openen ervan, is de
laadruimte groter dan voorheen en makkelijker te beladen,â weet Steve
Mattin. De Volvo typeaanduiding op de achterklep is uitgevoerd in
dikkere letters, die bovendien verder uit elkaar staan. Een nieuw
kenmerk dat voor het eerst werd getoond op de XC60 Concept in Detroit.
Luxe en avontuurlijk
De nieuwe XC70 getuigt van Scandinavisch design op zijn best, wat
inhoudt dat zelfs het kleinste detail is ontworpen met honderd procent
aandacht voor zuivere lijnen en doordachte functionaliteit.
Het comfort wordt bepaald door sublieme stoelen en een ergonomisch
instrumentarium, met uiteraard de fraaie, superslanke middenconsole en
een audiosysteem van wereldklasse.
âJe zou kunnen stellen dat de XC70 een dubbele persoonlijkheid heeft.
Doordeweeks is het een geraffineerde en elegante auto voor een
actieve, stadse levensstijl. In het weekend transformeert hij tot een
sterke partner voor allerlei spannende avonturen,â aldus Jonathan
Disley, die het interieur van de nieuwe XC70 ontwierp.
Espresso Brown, interieur met een koninklijk tintje
In aanvulling op de interieurkleuren Sandstone Beige en Anthracite
Black is er nu ook Espresso Brown, waarbij de warme, donkere kleur van
de stoelen, deurpanelen en het dashboard fraai contrasteren met de
zandkleurige detaillering van de rest van het interieur.
De bijzondere ambiance in het interieur van de XC70 is geïnspireerd
op een van de meest bekende patronen uit de Zweedse design-historie:
âVirrvarrâ (chaos of verwarring), van de Zweedse prins én
internationaal vermaarde ontwerper Sigvard Bernadotte. Het warrige
thema van Virrvarr vormde de inspiratie voor een serie details: het
stikwerk van het leder, de kruislings geborstelde aluminiumpanelen en
de mazen van de opbergnetten achterin.
âHet idee is dat de kriskras lijnen overal in het interieur
terugkomen, om de auto nóg opwindender te maken,â aldus Boel
Hermansson, hoofd kleurstelling en materiaal van de nieuwe XC70.
AutoRai