Het Nederlands Muntkantoor ziet af van ongevraagde toezending

12.03.2007 / 12:04 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Consumentenautoriteit

Consumentenautoriteit

Het Nederlands Muntkantoor ziet af van ongevraagde toezending

Onder druk van de Consumentenautoriteit en de Consumentenbond heeft Het Nederlands Muntkantoor aangegeven af te zien van de ongevraagde toezending van muntensetjes aan Nederlandse huishoudens. Het Nederlands Muntkantoor zal consumenten die de euro-enquête hebben ingevuld en geretourneerd per brief expliciet om toestemming vragen alvorens de muntensetjes te versturen. Hiermee is de dreigende ongevraagde toezending van muntensetjes aan duizenden huishoudens voorkomen. Uit de oorspronkelijke mailing, die aan circa vier miljoen Nederlandse huishoudens is verstuurd, bleek niet duidelijk dat men door deelname aan de enquête vast zat aan maandelijkse vervolgzendingen van munten voor tientallen euro's.

De Reclame Code Commissie heeft inmiddels geoordeeld dat de grootschalige mailing in de vorm van een euro-enquête misleidend was. Tegen deze uitspraak kan Het Nederlands Muntkantoor nog beroep aantekenen. De Consumentenautoriteit blijft de handelwijze van Het Nederlands Muntkantoor kritisch volgen. Afhankelijk van de opstelling van Het Nederlands Muntkantoor oordeelt zij of aanvullend optreden nodig is om te voorkomen dat Het Nederlands Muntkantoor in de toekomst dergelijke mailings opnieuw verstuurt.

Voor consumenten is meer informatie hierover te vinden op ConsuWijzer, het informatieloket van de Consumentenautoriteit. Consumenten die toch ongevraagd een muntenset toegestuurd krijgen, kunnen dit daar ook melden.

Meer informatie: Saskia Bierling, persvoorlichting Consumentenautoriteit, telefoon:
070-330 59 71, mobiel: 06-5252 7011, e-mail: pers@consumentenautoriteit.nl Meer informatie voor consumenten: www.consuwijzer.nl