Landelijke open dag montessorionderwijs


06.03.2007 / 09:25 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Nmv/communications 2020

Nmv/communications 2020

Landelijke open dag montessorionderwijs

Op 14 maart 2007 houdt het montessorionderwijs in Nederland een open dag. De meeste van de ruim 160 montessorischolen zetten hun deuren open. Iedereen die kinderen, van peuter tot puber, en leraren aan het werk wil zien, is van harte welkom. Aan het eind van de open dag vindt in Amsterdam een debat plaats over het montessorionderwijs, in het kader van het honderdjarig jubileum. Informatie over zowel de open dag als over het debat is te vinden op www.montessori.nl.

100 jaar montessori is een jubileum dat de moeite waard is om te vieren. Op 14 maart kan iedereen kennis maken met deze pedagogische scholen die zich over de hele wereld hebben verspreid. In Nederland is het de oudste en langst bestaande onderwijsvorm die valt onder het zogenaamde 'Traditionele Vernieuwingsonderwijs'.

Het debat aan het eind van de open dag van het montessorionderwijs heeft als thema '100 jaar montessori: vrij en zelfstandig'. De locatie van het debat is het Montessori Lyceum Amsterdam aan de Pieter de Hoochstraat 59, 1071 ED te Amsterdam. Het debat begint om 16.00 uur en duurt tot 18.00 uur.

Ons land heeft sinds het ontstaan van het montessorionderwijs vooropgelopen. Al in 1914 vestigde de eerste montessori kleuterschool zich in Nederland en twee jaar later volgde de eerste lagere school. Nederland ontwikkelde ook als eerste het voortgezet montessorionderwijs.

Het gaat goed met het montessorionderwijs. Er komen steeds nieuwe scholen bij, zowel basisscholen als scholen voor voortgezet onderwijs. Het montessorionderwijs is in staat gebleken zich van binnenuit te vernieuwen en zich te spiegelen aan nieuwe inzichten en wetenschappelijke ideeën over opvoeden en onderwijzen. Tegenwoordig zoeken steeds meer landen contact met Nederland over het montessorionderwijs. Duitsland is bijvoorbeeld erg geïnteresseerd in het samen opzetten van voortgezet montessorionderwijs.


- EINDE PERSBERICHT -


Noot voor de redactie,