Radboud Universiteit Nijmegen


Persbericht

Pb 07- 23
Nijmegen, 14 maart 2007

Eerste vrouwelijke decaan van Radboud Universiteit Mevrouw prof. dr. H.P.J.M. Dekkers nieuwe decaan van de Faculteit der Sociale Wetenschappen

Mevrouw prof. dr. H.P.J.M. Dekkers, hoogleraar onderwijskunde, is met ingang van 1 mei 2007 benoemd tot decaan van de Faculteit der Sociale Wetenschappen van de Radboud Universiteit Nijmegen. Professor Dekkers is de opvolger van prof. dr. Ch.M.M. de Weert. Mevrouw prof. Dekkers is de eerste vrouwelijke decaan in de geschiedenis van de Radboud Universiteit Nijmegen.

Prof. Dekkers studeerde sociologie aan de Radboud Universiteit Nijmegen, waar ze in 1990 ook promoveerde. Voor ze in 1997 tot hoogleraar onderwijskunde werd benoemd, had ze verschillende wetenschappelijke functies. Zo was ze wetenschappelijk medewerker van het NIVOR, het Nijmeegs Instituut voor Onderwijs Research. Van 1982 tot 2001 was ze werkzaam bij het ITS, het Instituut voor Toegepaste Sociale Wetenschappen van de Radboud Universiteit; achtereenvolgens als senior onderzoeker, sector manager en wetenschappelijk directeur. Van 2001 tot 2003 was prof. Dekkers wetenschappelijk directeur van het Nijmeegs Universitair Onderzoeksinstituut voor Opvoeding en Onderwijs (NUOVO) en vanaf 2003 vice-decaan van de Faculteit der Sociale Wetenschappen.

Prof. Dekkers heeft diverse bestuursfuncties buiten de universiteit. Zo is ze onder meer bestuurslid van de Stichting Maatschappelijk Werk Rijk van Nijmegen en Land van Maas en Waal, de Alliantie Voortgezet Onderwijs Nijmegen en Land van Maas en Waal en van het Nederlands Instituut voor Criminaliteit en Rechtshandhaving, een NWO instituut. Ze is lid van diverse programma- en adviesraden van NWO, de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek. Daarnaast is ze lid van nationale en internationale tijdschriftenredacties.

Prof. Dekkers heeft veel onderzoek gedaan naar en gepubliceerd over onderwijsloopbanen van leerlingen, met name over verschillen tussen maatschappelijke groepen. Ze stelde vast dat sociaal milieu, etnische herkomst of sekse de keuzen van leerlingen op allerlei momenten in de onderwijsloopbaan (keuze voortgezet onderwijs, voortijdig schoolverlaten, vakkenkeuzen) nog steeds bepalen. Ze maakte internationale vergelijkingen, waaruit bleek dat ook maatschappelijke of systeemfactoren een rol kunnen spelen in de toegankelijkheid en effectiviteit van onderwijs voor diverse groepen in de samenleving.

Noot voor de pers:

Informatie: afd. communicatie, tel. (024) 361 6000, info@communicatie.ru.nl Persberichten van de Radboud Universiteit Nijmegen zijn ook te raadplegen via www.ru.nl