Productschap Wijn

Persbericht: resultaten marktonderzoek wijn 2006

15 maart 2007
Tijdens een bijeenkomst in het World Forum Convention Center in Den Haag zijn de resultaten bekend gemaakt van het jaarlijkse marktonderzoek naar de aankoop en beleving van wijn door de Nederlandse consument in 2006. De gegevens zijn in opdracht van het Productschap Wijn verzameld.

Wijn in de supermarkt
Uit onderzoek van ACNielsen is gebleken dat de hoeveelheid verkochte wijn in de supermarkt in 2006 met 2% is gestegen ten opzichte van 2005. De verschuiving naar wijnen uit de Nieuwe Wereld is gestagneerd. Zuid-Afrikaanse wijnen staan onder druk, terwijl Franse wijnen licht volume aandeel winnen. Australische wijnen zijn de winnaar in 2006. Het volume aandeel van Australische wijn steeg naar 5,6%. Rosé valt weer op, met een volume groei van 25%. Het marktaandeel rosé bedraagt nu 13,5%. Voor het eerst waren er in 2006 twee weken waarin meer rosé werd verkocht dan rode wijn (week 29 & 30) en dat is nog niet eerder voorgekomen. Het mooie weer in de betreffende periode was een belangrijke factor hierin.

Gemiddelde consumptie
De gemiddelde wijnconsumptie per hoofd van de bevolking is in 2006 uitgekomen op 21,5 liter. In 2005 was dit 21,3 liter.

Voorkeuren
Uit onderzoek van Trendbox BV blijkt dat rode wijn de meest populaire kleur is (52 %), gevolgd door witte wijn (37 %). Rosé (dat de laatste 5 jaar aan een flinke opmars bezig is) wordt door 11 % van de ondervraagden als de favoriete kleur genoemd.
Rode wijn vindt zijn grootste groep liefhebbers bij mannen, witte wijn bij vrouwen (en dan met name tussen de 16 en 24 jaar) en rosé wijnen zijn het populairst in de leeftijdscategorie tussen de 25 en 35 jaar.

Verder blijkt dat 64% van de wijnconsumenten bij de wijnkeuze rekening houdt met het druivenras waarvan de wijn is gemaakt. Bij hen is de merlot-druif het meest gewaardeerd (58%), gevolgd door chardonnay en cabernet sauvignon (52 en 51%).

In het algemeen zijn consumenten niet enthousiast over nieuwe verpakkingen zoals literpak, bag in box en blik. Ook de alternatieve sluiting zoals de schroefdop en de glazen stop zijn (nog) niet ingeburgerd. Nieuwe verpakkingen en sluitingen worden beter gewaardeerd indien de waarden "elegantie" en "luxe" gewaarborgd zijn.

Overig
Rode wijn drinkers lezen vaker NRC Handelsblad, witte wijndrinkers vaker Parool en Telegraaf, terwijl rosé drinkers meer dan gemiddeld kiezen voor de Telegraaf op Zondag. De Volkskrant is populair bij zowel rode als witte wijn drinkers. Metro en Spits hebben een bovengemiddelde relatie met de rosé drinkers. Rode wijn drinkers stemmen vaker op PvdA en op D'66. Witte wijn drinkers zien we veel bij de VVD en rosé drinkers gaan voor SP en CDA.

De jaarrapporten van ACNielsen en Trendbox BV zijn vanaf 15 maart 2007 voor de geregistreerde wijnhandelaren van het Productschap Wijn via het extranet te raadplegen op www.wijninfo.nl, thema: `Importeren/produceren', onderwerp: marktonderzoek.

EINDE PERSBERICHT