BedrijfsautoRAI

Nieuwe Iveco Stalis Active Space Cube

(3/15/2007)
De Iveco Stralis is geschikt voor alle varianten van het zware wegtransport met totaalgewichten variërend van 19 tot 44 ton. De belangrijkste innovatie van de nieuwe Stralis betreft de cabine die ingrijpend is vernieuwd om het rijcomfort en het leven aan boord nog verder te verbeteren. Het nieuwe cabinedesign is tot stand gekomen in nauwe samenwerking met dealers en klanten.
De externe vernieuwingen zijn direct zichtbaar. Zo biedt het cabinefront meer ruimte voor het aanbrengen van de bedrijfsnaam van de klant. Andere opvallende veranderingen zijn de grotere radiateurgrille en de bumper met nieuwe, geïntegreerde verlichtingsunits. Verder zijn thans aan weerszijden van de cabine grote opbergruimten aanwezig die 60% meer capaciteit hebben dan de voorgaande. Door de geheel herziene zijkanten is de luchtweerstand van de Stralis-cabine met 2% verminderd, ondanks dat de interieurruimte is toegenomen (+1,8 kubieke meter).

Het interieur van de nieuwe Stralis-cabine onderscheidt zich door een verbeterde klimaatregeling en comfortabeler bedden met lattenbodem die grotere afmetingen hebben en voorzien zijn van een aluminium ladder voor het bovenbed. Verder is het oppervlak van de klaptafel met 30% vergroot.

Door het breed opgezette leveringsprogramma kan de Stralis tegemoet komen aan de eisen van de meest uiteenlopende toepassingen. Er zijn honderden uitvoeringen mogelijk met een ruime keuze aan wielbasisvarianten zodat altijd de juiste opbouwlengte beschikbaar is; daarnaast is er een gevarieerd aandrijflijnaanbod met zowel handgeschakelde als geautomatiseerde en volautomatische versnellingsbakken, plus achterasreducties die zorgvuldig zijn gekozen om een ideale balans tussen snelheid en trekkracht te verkrijgen.

Het programma omvat drie typen Cursor-motoren (met cilinderinhouden van 8, 10 en 13 liter) en drie verschillende cabines (Active Day, Active Time en Active Space Cube) met drie dakhoogten (laag, middelhoog en hoog).

Dit alles resulteert in de volgende basisconfiguraties:
* 4x2-trekkers, die behalve in de standaarduitvoeringen ook leverbaar zijn in speciale versies met lage schotelhoogte (LR â Low Tractor), een achteras met naafreductie (HR â Hub Reduction) of een versterkt chassis voor inzet onder zware omstandigheden (RR â Rough Roads);

* 6x2-trekkers met gestuurde voorloopas;

* 4x2-bakwagens met mechanische vering of luchtvering;
* 6x2-bakwagens met luchtvering rondom of uitsluitend achter; de derde as kan zijn uitgevoerd als een gestuurde voorloopas of als een enkel- of dubbellucht-naloopas die vast of gestuurd is en eventueel kan worden opgetrokken;

* 6x4-trekkers en -bakwagens.

Alle Stralis-versies kunnen worden uitgerust met verschillende veersystemen, waaronder luchtvering met extra grote hoogtevariatie waarmee het bijvoorbeeld voor distributiewerk of het vervoer van wissellaadbakken mogelijk is om de voertuighoogte aan te passen. Uitgangspunt bij de ontwikkeling van de Stralis was het terugdringen van de exploitatiekosten voor de klant, met name op twee belangrijke kostenposten: onderhoud en brandstof. Voor wat betreft de vermindering van de onderhoudskosten garandeert de Stralis:

* minder stilstand in de werkplaats dankzij langere olieverversingsintervallen (150.000 km);

* een aanzienlijk geringere slijtage van de remmen dankzij de krachtige motorrem (Iveco Turbo Brake), schijfremmen op alle wielen en de toepassing van EBL, EBS en ESP;
* een lange levensduur van de koppeling dankzij de grote souplesse van de motoren en het perfecte schakelen van de geautomatiseerde versnellingsbakken, ongeacht de vaardigheden van de chauffeur;
* een snelle en nauwkeurige diagnose van onverhoopte storingen, zowel onderweg als in de werkplaats;

* technische voorbereidingen om het werk van de opbouwleveranciers te vergemakkelijken.

Het brandstof- en olieverbruik is geoptimaliseerd door:
* efficiënt werkende Cursor Euro 5-motoren, die een verbruiksbesparing van 2 tot 5% kunnen opleveren vergeleken met de reeds zuinige Euro 3-versies;

* het geavanceerde EDC-motormanagementsysteem (Electronic Diesel Control) van de nieuwste generatie, waarbij de inspuittiming en brandstofdosering voor iedere cilinder afzonderlijk kunnen worden geregeld;

* nieuwe pompverstuivers die inspuitdrukken tot 2000 bar kunnen leveren;

* nieuwe keerringen die het olieverbruik tot vrijwel nul reduceren.

Bij het ontwerpen van de nieuwe Stralis zijn een aantal fundamentele uitgangspunten gehanteerd: Commitment â het werken met verantwoordelijksgevoel ten aanzien van de business van de klant; Reliability â het nakomen van de beloftes ten aanzien van de betrouwbaarheid, levensduur en veiligheid van het product; Performance â het geven van een blijvende meerwaarde aan de klant door middel van een voertuig dat een hogere productiviteit en lagere exploitatiekosten garandeert. Aan deze concern-gerelateerde waarden voegt de Stralis een productwaarde toe: Power â motoren met uitmuntende vermogens- en koppelkarakteristieken, die tevens spaarzaam met brandstof omspringen en daarmee normbepalend zijn in hun categorie.

Commitment, Reliability, Performance, Team Spirit en Power: deze waarden deelt de Stralis met het Nieuw-Zeelandse nationale rugbyteam, de All Blacks, het team dat in zijn historie meer heeft gewonnen dan welk andere team ook. Voor de viering van deze overeenkomst, die Iveco er reeds toe heeft gebracht om Official Global Sponsor te worden van de All Blacks, werd de nieuwe Stralis bij de officiële introductie gepresenteerd in hun wedstrijdtenue â het onmiskenbare zwarte tenue met varenblad en een verwijziging naar de tattooâs waarmee de spelers hun permanente band onderstrepen met de waarden en kwaliteiten van hun voorouders.