15 maart 2007

Haarlemmermeer blij met verbeteringen busvervoer

,,In grote lijnen is dit goed voor Haarlemmermeer." Zo reageert wethouder Herman Tuning (verkeer en vervoer) op de bekendmaking door de Stadsregio Amsterdam en de provincie Noord-Holland van de winnaar van de aanbesteding van het openbaar vervoer in Amstelland-Meerlanden. Connexxion is vanmiddag in de Haarlemmermeerse raadszaal aangewezen als de vervoerder in deze regio voor de komende acht jaar.

Connexxion is blijkens zijn winnende aanbieding van plan zestig procent méér busvervoer dan in de huidige dienstregeling te verzorgen. Zo wordt de frequentie van de

Zuidtangent overdag op werkdagen verhoogd tot tien ritten en op zaterdag tot acht ritten per uur. Ook gaat de Zuidtangent 's nachts rijden. Daarmee gaat een lang gekoesterde wens van Haarlemmermeer in vervulling, zegt Tuning.

De nieuwe aftakking van de Zuidtangent naar Nieuw-Vennep, de Zuidtak, betekent een belangrijke aanvulling op het aanbod in Haarlemmermeer. Deze lijn gaat overdag acht keer per uur rijden, waarvan de helft door rijdt naar station Amsterdam-Zuid.

Nog meer verbeteringen in Haarlemmermeer zijn een volledige dienstregeling tussen Hoofddorp en Zwanenburg, een hoge frequentie op doordeweekse dagen tussen Floriande en Hoofddorp NS, meer ritten tussen Hoofddorp en Haarlem via Heemstede en de terugkeer van de bus op de Paxlaan in Hoofddorp, dat een ringlijn krijgt.

De vreugde van wethouder Tuning wordt getemperd door het vervallen van de rechtstreekse route tussen Hoofddorp-Noord en Hoofddorp-Centrum, door het verminderde aanbod in Nieuw-Vennep voor het deel buiten de Zuidtangent en het verdwijnen van de bus naar Oegstgeest en Leiden. ,,Hierover ben ik ronduit teleurgesteld'', zegt hij.

,In sommige delen van de gemeente gaan we er op achteruit'', aldus Tuning maar zoals ik er nu naar kijk heb ik toch vooral reden om blij te zijn. Met deze winnende aanbieding van Connexxion heb ik direct bruikbaar materiaal in handen voor de OV-visie.''

Connexxion schroeft niet alleen de frequenties omhoog maar verbetert tot vreugde van de wethouder ook de kwaliteit van het materieel. De vervoerder zet nieuwe, volledig toegankelijke van lage vloeren voorziene bussen in, met uitzondering van de spitsbussen naar Almere. Blij is hij verder met de schone EEV-motoren waardoor de uitstoot van stikstof en fijnstof op het niveau komt van de schone aardgasmotoren.