Nederlandse Politiebond


Verslag overleg met de minister van BZK op 5 april 2007

Op donderdag 5 april vond een bijeenkomst plaats van de Commissie voor Georganiseerd Overleg in Politieambtenaren- zaken (de CGOP), oftewel het maandelijks overleg tussen de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) en de vier landelijke politiebonden. De NPB-vertegenwoordigers waren Hans van Duijn (bondsvoorzitter) en Jan Willem van de Pol (bondspenningmeester). Een beknopt verslag.

Dienstrooster/dagrooster
De NPB heeft opnieuw een lans gebroken voor het betalen van de overwerkvergoeding aan werknemers van wie een roostervrije dag wordt ingetrokken (kan hooguit tot vier dagen voor de bewuste dag). Voor de herinvoering van een dergelijke verschuivingsvergoeding pleiten we nu al jaren. Het ministerie van BZK heeft zich daar altijd tegen verzet, met als argument dat over dit onderwerp goede afspraken zijn vastgelegd in de inconveniëntenregeling uit 1988 (die destijds het einde betekende van het fenomeen verschuivingsvergoeding).

We hebben andermaal betoogd dat er sindsdien nogal wat veranderd is, onder andere door het van kracht worden van de Arbeidstijdenwet (ATW) voor de politiesector in 1996. Bovendien is het afwijzen van een verschuivingsvergoeding niet te rijmen met de in 1998 door hetzelfde ministerie van BZK uitgevaardigde bepaling dat roostervrije dagen die gerekend moeten worden tot de wettelijk verplichte wekelijkse rusttijd van minimaal 36 uur (minimaal 32 uur in bijzondere omstandigheden) 28 dagen van te voren bekend moeten worden gemaakt en vervolgens niet meer ingetrokken kunnen worden, uitzonderingen daargelaten.

Als er dan in de praktijk zo'n uitzondering plaatsvindt op legale wijze, nemen we gemakshalve maar even aan dan kan dat in onze ogen niet kostenloos gebeuren. Hoewel het betalen daarmee niet officieel is geregeld, heeft de minister erkend dat onze argumenten niet zonder betekenis zijn. Afgesproken is dat nader overleg over dit aspect zal plaatsvinden in de werkgroep die zich momenteel bezighoudt met het ontwikkelen van een vergoedingensysteem voor roosterverschuivingen, dat voor 1 januari 2008 klaar moet zijn.

Arbeidstijdenwet (ATW)
'Vers van de pers' kon worden ingegaan op het rapport van de Arbeidsinspectie over de naleving van de ATW bij de politie, dat op donderdagochtend 5 april was vrijgegeven. Tussen mei en september 2006 heeft de Arbeidsinspectie steekproefsgewijs onderzoek gedaan bij vooral de bijzondere diensten, zoals de recherche, arrestatieteams en Mobiele Eenheid. Daaruit bleek dat de ATW binnen de politie fors wordt overschreden. In 27 gevallen waren waarschuwingen/boetes opgelegd; daarnaast werden 274 andere ernstige overtredingen geconstateerd, waarbij in totaal zo'n 4.000 werknemers betrokken waren.

Het schokkende is dat deze overtredingen keer op keer worden geconstateerd en 24 korpsen bij voortduring in de fout gaan. Als je dit onderzoek over het hele jaar zou doorrekenen en alle politiediensten erbij zou betrekken, loopt het aantal overtredingen en betrokken politieambtenaren heel snel op.

De korpsen en de minister van BZK hebben afgesproken dit probleem in drie jaar tijd op te lossen. Eerlijk gezegd hebben we daar niet zoveel vertrouwen in, want dat hadden ze dan ook de afgelopen jaren al kunnen doen. Bovendien moet het oplossen sneller mogelijk zijn dan in drie jaar, als men het echt wil. Er zijn twee korpsen die het goede voorbeeld geven, waaronder (niet voor het eerst) Groningen. Het kan dus echt wel. Ondernemingsraden, steek je licht eens op in Groningen en dwing af dat het in je eigen korps vervolgens ook goed gaat. De volgende vergadering (in mei) komt het onderwerp opnieuw aan de orde.

Oortjes
De NPB heeft aangetoond dat het dragen van oortjes (in verband met C2000-communicatie) tot problemen leidt. Die lopen uiteen van vervelend maar minder ernstig (jeuk, irritatie en tijdelijke ontstekingen van de gehoorgang) tot blijvende schade aan het gehoor door infectie of piekbelasting. Om dat laatste te voorkomen heeft het korps Utrecht een oortje ingevoerd dat voldoet aan een Europese norm om piekbelasting te vermijden. Andere korpsen gebruiken die oortjes niet.

De NPB wil van de minister van BZK een actievere opstelling bij het tegengaan van gehoorschade bij politieambtenaren: hij dient zich daarover krachtig uit te spreken in de richting van de korpsen. Wij verwachten spoedig met de minister een beleidsopvatting te kunnen vaststellen. Ondernemingsraden hoeven daar uiteraard niet op te wachten: neem zo snel mogelijk maatregelen om mogelijke schade bij collega's tegen te gaan!

Rijvaardigheidstrainingen
De politiebonden hebben hun zorg uitgesproken over het feit dat niet alle korpsen uitvoering lijken te geven aan een goede afspraak in de Raad van Hoofdcommissarissen over het gaan trainen van de rijvaardigheid van politieambtenaren. Dat is spijtig, aangezien de verkeersveiligheid in het geding is zowel van de politiemedewerkers als van de burgers.
De bonden hebben aangegeven het geen probleem te vinden als korpsen de beoogde rijvaardigheidstraining zelf organiseren in plaats van deel te nemen aan de training die de Politieacademie in Lelystad gaat verzorgen (start deze maand). Maar het kan niet zo zijn dat korpsen op dit punt niets ondernemen. Bovendien moeten wij in dat geval de werkgever aansprakelijk gaan stellen indien deze zijn zorgplicht niet nakomt.

De bonden hebben geen moeite met het toetsen van de rijvaardigheden van politieambtenaren na het ondergaan van goede training. Het is immers in het algemeen belang dat de verkeersveiligheid wordt verbeterd en de schade wordt beperkt. We voelen echter niets voor het afwentelen van eventuele rechtspositionele consequenties op politieambtenaren en voor het ontstaan van een soort wildgroei op toepassingsgebied. Met de minister is (dan ook) afgesproken de rechtspositionele gevolgen centraal te regelen. Het NPB-standpunt is dat eventuele schade in beginsel voor rekening van de werkgever komt.

Hamerstukken
Drie zaken konden snel worden afgedaan.

* Er werd overeenstemming bereikt over een leidraad en formulieren voor POP (Persoonlijk Ontwikkelingsplan) en functioneringsgesprekken. De korpsen moeten die nu gaan toepassen. Over de implementatie zal nader overleg worden gevoerd.

* De vorig jaar in gang gezette reorganisatie van het Nederlands Centrum voor Internationale Politiesamenwerking (NCIPS) en de Dienst Internationale Politiesamenwerking (DINPOL) werd goedgekeurd.
* Er werd overeenstemming bereikt over een plan van aanpak voor het evalueren van de Regeling Vredesmissies Politie.

Gepubliceerd op 06 april 2007 door Dick Harte.

Overname van dit nieuwsbericht is toegestaan, mits met bronvermelding: Nederlandse Politiebond - www.politiebond.nl ©2007.