Stadsdeel Amsterdam-Noord

Oprichting Toeristisch Ondernemersplatform

Noordse toppers gaan samenwerken

Stromen toeristen zag Jan Honekamp voorbijtrekken aan zijn lijstenmakerij op de Nieuwendammerdijk. Honekamp:Vanuit de stad sturen ze die Italianen en Spanjaarden allemaal Waterland in. Maar wat ze daar moeten doen? Ze hebben geen idee! Tijd voor actie.

Honekamp klopte bij het stadsdeel aan. Hoe kunnen we Noord beter op de kaart zetten voor toeristen? Er volgden gesprekken en langzaam ging het balletje rollen.

Honekamp:We zijn begonnen met het maken van een wandelboekje. Maar er lagen zoveel kansen, om die te benutten heb je meer ondernemers nodig. Samen met communicatiedeskundige Tom Tossijn richtte hij - aangemoedigd door het stadsdeel - het Toeristisch Ondernemers Platform (TOP) op. Een platform waarmee ze alle ondernemers hopen te bereiken.

Goud van Noord

Tossijn:De hotels in Amsterdam-Noord en omstreken hebben een fantastische bezettingsgraad. Met Waterland en de IJ-oevers hebben we goud in handen en de markt ontdekt dat ook. De vraag is: gaan we de kansen benutten die de groei biedt? Daarvoor moeten de ondernemers elkaar opzoeken en kijken hoe ze kunnen samenwerken. Het TOP wil dat stimuleren.

Als voorbeeld van goed samenwerken noemt Tossijn de culturele sector. Tossijn: De laatste jaren zijn er veel succesvolle evenementen geweest in Noord, vooral aan de IJ-oever. Denk aan het Over t IJ festival, Robodock en het Noorderparkfestival. Je ziet dat mensen uit de culturele sector elkaar gemakkelijk weten te vinden en veel voor elkaar krijgen. Er kunnen mooie dingen ontstaan als de toeristische ondernemers van Noord hetzelfde gaan doen.

Bij elkaar kruipen

Het stadsdeel gaf Tossijn opdracht om uit te zoeken wat de toeristische ondernemers precies willen en of ze willen deelnemen aan het TOP. Tossijn:Recreatieve ondernemers zijn van nature niet geneigd om bij elkaar te kruipen. Vooral in het seizoen hebben ze hun handen vol aan het draaiende houden van hun -vaak kleine - bedrijf. Dat merkten we ook in de resultaten. Toch staan ondernemers in meerderheid achter het TOP.

Met het TOP kan de samenwerking met het stadsdeel ook verbeteren. Honekamp:Met één aanspreekpunt wordt het gemakkelijker voor het stadsdeel om ondernemers te ondersteunen. We denken dan aan het oplossen van knelpunten in de openbare ruimte, zorgen dat route- en andere borden op de goede plekken staan en het fiets- en voetpadennetwerk uitbreiden. Ook goed nieuws is dat het stadsdeel een toeristisch medewerker heeft aangesteld. We kunnen nu echt aan de slag.

Arrangementen

Samenwerking is het sleutelwoord de komende tijd. Maar wat merken de toeristen daar van? Honekamp: Als we eens beginnen met dingen beter op elkaar af te stemmen, dan komen we al een heel eind. Bijvoorbeeld varen, fietsen en eten. Dat Nieuwendammerbootje mag vaker varen. Geef mensen de mogelijkheid om op meer plaatsen op- en af te stappen en zorg er voor dat mensen naast de ponthalte een fiets kunnen huren. Iets wat heel gewoon is in Friesland, waar mensen per fiets en tjalk het landschap verkennen. Een volgende stap is dat je ook arrangementen aanbiedt. Een heerlijke fiets- en vaardag afsluiten met een lekker hapje in een typisch Noords restaurant. Geweldig toch?