KPN NV

Den Haag, 13-04-2007

KPN brengt financiële rapportage in lijn met nieuwe organisatiestructuur

Met de bekendmaking op 2 januari 2007 dat KPN in Nederland was gestart met een nieuwe organisatiestructuur bevestigde het bedrijf dat de klant centraal staat. De organisatie is nu ingericht aan de hand van klantsegmenten in plaats van producten, waardoor een klantgerichtere organisatie is ontstaan. KPN's voormalige divisies Vast (hierna `Vast') en KPN Mobile The Netherlands (`Mobiel') hebben plaatsgemaakt voor de nieuwe segmenten Consumentenmarkt, Zakelijke Markt en Wholesale & Operations. Om aan te sluiten bij de nieuwe organisatiestructuur is ook KPN's financiële-verslaggevingsstructuur aangepast. Dit persbericht omvat nogmaals de achtergronden bij het genomen besluit en geeft de daaruit voortvloeiende vergelijkende cijfers voor de jaren 2005 en 2006. De aanpassing heeft geen gevolgen voor de kerncijfers zoals gerapporteerd in het jaarverslag en Form 20-F voor 2006, noch voor de trends of de gepubliceerde verwachtingen.

De organisatorische integratie van Vast en Mobiel is een van de eersten in Europa en betekent een verdere stap binnen KPN's strategie om de klantgerichtheid te verbeteren in een telecommunicatiewereld waar het onderscheid tussen de verschillende technologieën steeds verder vervaagt en klanten steeds vaker geïntegreerde oplossingen willen. De integratie van Vast en Mobiel is gebaseerd op de klantsegmentatie binnen de voormalige divisie Vast, de sterke vraag binnen de zakelijke markt en succesvolle pilotprojecten in de consumentenmarkt. Naar verwachting zal de integratie leiden tot diverse financiële voordelen, zoals hogere opbrengsten als gevolg van cross- en upselling en lagere bedrijfslasten door een efficiënt gebruik van de infrastructuur.

Nieuwe organisatie
KPN's nieuwe geïntegreerde organisatie in Nederland bestaat uit vier segmenten: de retailunits Consumentenmarkt en Zakelijke Markt, Wholesale & Operations (W&O) en IT Nederland (zie bijlage A). De retailsegmenten opereren sterk markt- en klantgericht, terwijl Wholesale & Operations netwerkdiensten levert aan interne KPN-segmenten en externe wholesaleklanten met een sterke nadruk op operational excellence.

Buiten Nederland omvat de divisie Mobile International dochterondernemingen E-Plus in Duitsland en BASE in België en daarnaast - gezien de vergelijkbaarheid van de diensten - de Nederlandse mobiele wholesaleactiviteiten.

Financiële verslaggeving De nieuwe segmentatiebasis heeft geen gevolgen voor de algemene financiële resultaten over 2005 en 2006 noch op de gepubliceerde verwachtingen (zie bijlage B). Aangezien de voormalige divisies Vast en Mobiel niet langer bestaan, zijn de cijfers op divisieniveau echter wel gewijzigd. De nieuwe segmentatiebasis is gebaseerd op de onderliggende strategie en de bedrijfsactiviteiten van elke divisie. Opgemerkt dient te worden dat KPN in de overgangsfase pro forma tevens een aanvullende toelichting op grond van de oude segmentatiebasis zal verstrekken om vergelijkingen met andere bedrijven mogelijk te maken. Op deze toelichting wordt geen accountantscontrole toegepast.

Door de nieuwe segmentatiebasis zal de marge van de voormalige Vaste segmenten worden versterkt met mobiele diensten, hetgeen leidt tot hogere marges. Gewijzigde intercompany-stromen en een andere administratieve verwerking van mobiele gespreksafgifte bij Wholesale & Operations leiden tot lagere interne opbrengsten en een hogere EBITDA-marge. De afschrijvingen binnen Wholesale & Operations zijn gestegen doordat activa centraal worden verwerkt.

KPN zal de resultaten over het eerste kwartaal van 2007 (eindigend op 31 maart 2007) op 8 mei 2007 bekendmaken.

Consumentenmarkt
De opbrengsten van het segment Consumentenmarkt bedroegen in 2006 EUR 4,2 miljard, 5% meer dan in 2005 (zie bijlage C). Deze toename werd voornamelijk veroorzaakt door de groei van de mobiele diensten na de overname van Telfort in oktober 2005. De traditionele vaste spraakopbrengsten blijven dalen als gevolg van een proactieve migratie naar VoIP-diensten. Deze migratie heeft geleid tot een sterke groei van de opbrengsten uit breedbanddiensten, die echter tegen lagere marges worden geleverd. Vanuit kostenoogpunt worden de investeringen in het klantenbestand voor VoIP en televisie gedeeltelijk gecompenseerd door lagere wervingskosten voor mobiele klanten.

De strategie van het segment Consumentenmarkt is gestoeld op KPN's sterke positie in de Nederlandse markt voor vaste en mobiele telefonie, breedband en televisie, evenals op zijn multibrand-strategie en uitgebreide distributiemogelijkheden. In de toekomst zal deze positie nog verder worden uitgebouwd via cross- en upselling, ontwikkeling van multiplay-oplossingen en geïntegreerde vast-mobiele pakketten. Voorbeelden hiervan zijn de recente marktintroducties van MobielThuis, flatfees bij Telfort en een nieuw klantenbindingsprogramma.

Zakelijke Markt
Het segment Zakelijke Markt genereerde in 2006 opbrengsten van EUR 3,3 miljard, een afname van 3% ten opzichte van 2005 (zie bijlage C). Een deel van de daling kan worden verklaard door de afname van het aantal traditionele vaste spraakminuten en de migratie van klanten met huurlijnen naar goedkopere oplossingen als E-VPN en IP-VPN. De druk op het traditionele portfolio wordt enigszins verlicht door minder kosten voor Wholesale & Operations. De opbrengsten uit nieuwe activiteiten stijgen, zoals het geval is bij (managed) applicaties en de outsourcing van netwerken. KPN is marktleider op het gebied van mobiele diensten, met als resultaat een stabiele groei van de opbrengsten en minder kosten voor werving en behoud van klanten.

In de zakelijke markt is er duidelijk behoefte aan geïntegreerde diensten. In het segment Zakelijke Markt heeft KPN zijn marketing-, sales- en klantenservice-activiteiten voor vaste en mobiele diensten dan ook volledig geïntegreerd. Ook het vast-mobiele portfolio wordt in hoog tempo uitgebreid. In deze markt transformeert KPN zich van een leverancier van connectiviteitsdiensten tot een provider van geïntegreerde IT-oplossingen.

Wholesale & Operations
De opbrengsten van Wholesale & Operations bedroegen in 2006 EUR 3,9 miljard en lagen daarmee 3% lager dan vorig jaar (zie bijlage C). Circa 70% van deze opbrengsten betreft interne opbrengsten afkomstig van de retailsegmenten; de overige 30% wordt gegenereerd bij externe partijen. De daling van zowel het aantal aansluitingen als de traditionele vaste verkeersvolumes binnen de segmenten Consumentenmarkt en Zakelijke Markt wordt slechts gedeeltelijk gecompenseerd door hogere mobiele verkeersvolumes. De externe opbrengsten zijn redelijk stabiel, met enerzijds lagere opbrengsten uit originating- en terminatingminuten en anderzijds hogere volumes internationaal en transitverkeer. Er is een duidelijke verschuiving te zien van diensten met hogere marges naar diensten met lagere marges. Bovendien worden kostenbesparingen in het traditionele portfolio gedeeltelijk tenietgedaan door de introductiekosten voor nieuwe IP-diensten.

KPN is bezig met de volledige integratie van het vaste en mobiele netwerk, die moet leiden tot een stroomlijning van het dienstenportfolio en extra efficiency-voordelen. In de wholesalemarkt breidt KPN zijn serviceportfolio voor interne en externe klanten uit, onder meer met wholesalehuurlijnen (Wholesal Line Rental - WLR) en wholesalebreedbandtoegang (Wholesale Broadband Access - WBA). Daarnaast rolt KPN een All IP-platform uit, waardoor IP-diensten tegen structureel lagere kosten kunnen worden geleverd.

Mobile Wholesale NL
Binnen de divisie Mobile International bedroegen de opbrengsten van Mobile Wholesale NL EUR 0,3 miljard, een toename van 50% ten opzichte van 2005 als gevolg van de sterke marktgroei in het wholesalesegment. Na de versterking met Telfort vertoonde dit segment een sterke winstgevende autonome groei, aangezien KPN de samenwerking aanging met zeer interessante wholesalepartners en het businessmodel heeft gezorgd voor lagere klantenwervingskosten. KPN's mobiele wholesalestrategie is gericht op het versterken van de relatie met wholesalepartners, van zijn merken en van de platforms in alle gebieden waarin het actief is.