Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Amsterdam, 17 april 2007

VLM Airlines maakt negende winstjaar op rij bekend

Hoogtepunten van 2006


. VLM Airlines maakt omzetstijging van 13% bekend
. Aantal passagiers stijgt met 9% tot 682.000

. Negende winstjaar op rij

. Winst na belastingen toegenomen met 143% tot E 3,2 miljoen
. Jet wordt toegevoegd aan vloot

Woord van de voorzitter, door dhr. Jaap Rosen Jacobson

VLM Airlines neemt een hoge vlucht. Bestemming: succes. Ondanks de uitdagingen en de dagelijkse concurrentiestrijd hebben we nog maar eens bewezen over een snel reactievermogen te beschikken en kansen in ons voordeel te kunnen omzetten.

2006 was een sterk jaar voor VLM Airlines, onze vloot werd aangevuld met 5 nieuwe vliegtuigen en telt nu 19 toestellen. Voor het eerst sinds de oprichting van ons bedrijf bereiken we stilaan de kaap van E 100 miljoen. Onze winstmarge is gestegen, onze solvabiliteit en de beschikbare kasreserves zijn toegenomen waardoor we over voldoende middelen beschikken om onze plannen voor de volgende jaren uit te voeren. Financiële gezondheid en duurzame winst blijven ook de komende jaren een prioriteit voor VLM Airlines .

Onze strategie en bedrijfsdoelstellingen zijn succesvol gebleken en ons product wordt gewaardeerd door een groeiend aantal trouwe passagiers. We hebben ons product aan boord verbeterd met de introductie van nieuwe, ergonomische en stijlvolle zetels gecombineerd met een vernieuwd interieur. De service aan boord blijft positieve reacties uitlokken dankzij de vriendelijke en professionele service aangeboden door ons cabinepersoneel.


Tijd noch moeite wordt gespaard om nieuwe diensten aan te bieden en verbeteringen te implementeren doorheen alle aspecten van ons product zowel in de lucht als op de grond. In 2006 hebben we een nieuw Frequent Flyer-programma gelanceerd, VLM Encore. Tot nu toe hebben al meer dan 20.000 klanten zich ingeschreven voor dit innovatieve getrouwheidsprogramma.

In de komende jaren zullen wij ons product verder ontwikkelen en verbeteren. Onze vloot wordt ook uitgebreid met een nieuw vliegtuigtype. Vanaf vandaag zal een BAe 146-300, met 92 zitplaatsen in een heel comfortabele drie-aan-twee indeling in onze vloot worden geïntroduceerd. Dit toestel zal vier van de tien dagelijkse vluchten tussen Rotterdam en London City verzorgen. Wij zijn ervan overtuigd dat dit nieuwe initiatief in de smaak zal vallen onder ons groeiend klantenbestand, Onze klanten appreciëren de tijdbesparing die wij hen aanbieden bovenop de probleemloze reiservaring. Indien dit project succesvol blijkt , zal het waarschijnlijk ook toegepast worden op enkele van onze andere routes. Door het grotere bereik van dit vliegtuigtype kunnen we in de toekomst onze grenzen nog verder verleggen.

VLM Airlines heeft onlangs haar website gerestyled en klanten kunnen nu ook online inchecken. Dit demonstreert onze bekwaamheid om als nichespeler in de luchtvaartsector, sneller nieuwe kenmerken en nieuwe ideeën uit te werken ten opzichte van de meer traditionele concurrenten, waarvan velen vaak over meer middelen en fondsen beschikken.

Ons bedrijf groeit en bereikt deze groei door de rentabiliteit op peil te houden en op te drijven. Dit is geen eenvoudige taak, gezien de ongunstige handelsvoorwaarden, de hoge brandstofprijzen en overheidsmaatregelen die andere transportmiddelen bevoordelen en subsidiëren. Wij engageren ons om de ingeslagen weg te blijven volgen en hopen te kunnen blijven rekenen op de steun van onze huidige klanten. We hebben ook heel wat nieuwe klanten mogen verwelkomen, die ontdekt hebben welke voordelen wij te bieden hebben.

Bedankt dat u ons wil helpen om onze doelstellingen te bereiken. Wij hopen dat wij u hebben kunnen geven wat u verdient: een snelle, betrouwbare en frequente verbinding tussen twee bestemmingen, die u waar voor uw geld geeft.

Jaarresultaten

Voor het jaar dat op 31 december 2006 eindigde, heeft VLM Airlines een winst vóór belastingen opgetekend van E 4,4 miljoen, 114,9% meer dan de E 2,0 miljoen in 2005. De nettowinst voor het volledige jaar bedroeg E 3,2 miljoen, een stijging van 143,0% ten opzichte van het jaar voordien. Het bedrijf boekt nu voor het negende jaar op rij een nettowinst, dat is een record in de bedrijfsgeschiedenis. De operationele winst voor de twaalf maanden eindigend op 31 december 2006 bedroeg E 4,3 miljoen, in vergelijking met E 2,6 miljoen het jaar voordien.

Inkomsten

De inkomsten voor het volledige jaar zijn gestegen met 12,5%, van E 88,6 miljoen tot E 99,6 miljoen. In de loop van het jaar werden een aantal nieuwe routes geïntroduceerd en de frequentie op een aantal bestemmingen werd opgevoerd, waardoor het bedrijf op de meeste markten een groter marktaandeel kon verwerven. Dit heeft geleid tot een hogere bezettingsgraad en uitstekende vervoersresultaten op de meeste bestemmingen. Er werden in 2006 geen routes geschrapt en nieuwe verbindingen zoals Antwerpen-Manchester en Groningen-London City (via Amsterdam) werden gelanceerd.

VLM Airlines heeft in 2006 681.751 passagiers vervoerd (charters en reguliere passagiersvluchten gecombineerd), wat een stijging van 9% met zich meebrengt ten opzichte van het jaar voordien. De concurrentie is heel sterk in de luchtvaartsector, maar VLM Airlines heeft opnieuw aangetoond dat een gerichte strategie tot succes kan leiden. Met ongeveer 80% van de passagiers die voor zakelijke doeleinden reizen blijft VLM Airlines tijdsbesparende oplossingen aanbieden, gecombineerd met gunstige vluchtschema's en een uitstekende dienst aan boord.

Het bedrijf verwacht dat die groei zich het komende jaar zal doorzetten, met de introductie van bijkomende frequenties in het hele netwerk. Ook de introductie van een nieuw en groter toestel, de BAe 146-300, zal aan deze groei bijdragen. VLM Airlines blijft verder de kaart van de Fokker 50 trekken, getuige de bestelling van 2 extra toestellen, waardoor de Fokker 50-vloot in de loop van 2007 uitgebreid zal worden tot 21 toestellen. Het bedrijf verwacht in 2007 meer dan 900.000 passagiers te vervoeren, wat zal leiden tot een groei van ruim 30%.

Uitgaven

De bedrijfskosten zijn gestegen met 10,9% tot E 95,3 miljoen voor het jaar tot 31 december 2006, ten opzichte van E 86,0 miljoen het jaar voordien. De veel hogere prijs van kerosine was opnieuw een aanzienlijke kostenfactor. Er werd in totaal E 8,9 miljoen euro uitgegeven aan brandstof tijdens de verslagperiode, jaar op jaar een stijging van 20%.

Die hoge brandstofkosten werden gecompenseerd door enkele initiatieven, wat tot hogere winstmarges geleid heeft. Die initiatieven zijn de voorbije jaren opgestart en zijn nu volledig ontplooid waardoor 2006 een winstgevend jaar is geworden.

Het management team van VLM Airlines is de verdiensten van risicobeheermaatregelen systematisch blijven evalueren, zoals het "hedgen" van vreemde valuta . De laatste jaren en in het boekjaar 2006 werd zo'n 75% van de valutarisico's van het bedrijf afgeschermd, te wijten aan de omrekening van inkomsten in GBP naar EUR en in mindere mate aan de kosten in US$. Deze succesvolle strategie zal ook in 2007 gevolgd worden.

We blijven focussen op de inperking van kosten die het bedrijf of de passagiers geen duidelijke voordelen opleveren. De distributiekosten zijn met slechts 3% gestegen, veel minder dan de inkomstenstijging van het bedrijf, als gevolg van onze focus op e-commerce en de invoering van e-ticketing. In 2006 werd zo'n 35% van alle tickets online geboekt via www.flyvlm.com en meer dan 96% van alle tickets werd elektronisch afgeleverd. Dit ligt ver boven het sectorgemiddelde van 73% en maakt heel duidelijk dat VLM Airlines zich ertoe verbindt alle overbodige papierafval voor het eind dit jaar te elimineren.

Balans

De totale bedrijfsactiva zijn in de loop van 2006 met nog eens 17,2% gegroeid tot E 32,0 miljoen, in vergelijking met een totale balans van E 27,3 miljoen eind 2005.

De uitstekende resultaten van 2006 hebben geleid tot een stijging van het eigen vermogen tot E 9,8 miljoen. Het eigen vermogen is nu goed voor 1/3 van de totaalbalans en dit is een sterke aanwijzing voor de financiële gezondheid van het bedrijf.

De financiële strategie van VLM Airlines blijft gericht op een hoge mate van financiële flexibiliteit en onafhankelijkheid. Een solide liquiditeitspositie, die zorgt voor zekerheid en een toereikend bedrijfskapitaal, is essentieel in de luchtvaartsector. In dat opzicht is de kasreserve gestegen tot E11,3 miljoen versus een totale kasbeschikbaarheid van E 6,9 miljoen een jaar eerder. Dit is een stijging van 62,7%

Het bedrijf verwacht dat dit financiële succesverhaal zal doorgaan, met een positief resultaat voor 2007, en dat zowel de passagiersaantallen als de omzet zullen stijgen. De inzet van een nieuw vliegtuigtype zal in het eerste jaar naar verwacht een invloed hebben op de rentabiliteit, maar in de toekomst zal dit een belangrijke bijdrage opleveren.

Commerciële ontwikkelingen

VLM Airlines heeft in januari 2006 de felbegeerde prijs 'Regional Airline of the Year for 2006' in ontvangst mogen nemen van Air Transport World en enkele succesvolle initiatieven gelanceerd, zoals hogere frequenties (tot 13 vluchten op weekdagen) op de route Amsterdam-London City en de lancering van twee nieuwe routes: Groningen-London City via Amsterdam en Antwerpen-Manchester rechtstreeks. Begin november 2006 heeft de luchtvaartmaatschappij haar belangrijkste mijlpaal ooit gevierd: meer dan 100 vluchten per dag in London City Airport.

Nog innovaties: de invoering van een nieuw, lang verwacht getrouwheidsprogramma. VLM Encore, ons Frequent Flyer-programma, biedt onze klanten alle voordelen van een kwaliteitsvol klantenprogramma, maar zonder het ongemak van kaarten, een ingewikkeld afkoopsysteem of moeilijk te verkrijgen gratis tickets.

Passagiers zijn nog steeds heel tevreden over de service en de kwaliteit van VLM Airlines. Dit is gebleken uit een enquête bij luchtvaartpassagiers door het Belgische tijdschrift 'Test-Aankoop' waarin VLM Airlines een uitstekende scores behaalde van 74%. Bovendien meten we continu de "Delight"-status van onze passagiers via enquêtes aan boord en online, die aantonen dat ruim 32% van al onze passagiers hun ervaring met VLM Airlines bestempelen als zeer aangenaam.

De financiële informatie in deze persmededeling is gebaseerd op uittreksels uit de geconsolideerde financiële verklaringen van het bedrijf, die gecontroleerd werden.

VLM Airlines in profiel

VLM Airlines is actief sinds 1993 en biedt lijndiensten aan vanuit Amsterdam, Antwerpen, Brussel, Jersey, Isle of Man, Liverpool, Luxemburg, Manchester, Rotterdam met bestemming London City. Vanuit Rotterdam worden er ook dagelijkse vluchten aangeboden naar Hamburg en Manchester en vanuit Antwerpen dagelijks naar Manchester. In de zomermaanden worden rechtstreekse vluchten aangeboden op de Kanaaleilanden vanuit Rotterdam. Hiernaast organiseert VLM Airlines een groot aantal bedrijfscharters naar uiteenlopende bestemmingen in Europa. De onderneming genereerde over 2006 voor de negende keer op rij winst en heeft 425 personen in dienst. Het totaal aantal passagiers van VLM Airlines nam tussen 2005 en 2006 met 9 % toe tot 682.000.

In januari 2006 kreeg VLM Airlines de titel van Regional Airline of the Year' uitgereikt door het magazine Air Transport World.

Voor online reserveringen, vluchtschema's en overige informatie: www.flyvlm.com

VLM AIRLINES - Marketing & Communications
Catherine Stuyck
Antwerp Airport PO Box 50
B-2100 Antwerp
Tel: +32 (0)3 285 68 93
Mobile: + 32(0)495 487697
E-mail: catherine.stuyck@flyvlm.com

VLM AIRLINES - Finance
Rony Timmermans
Executive Director Finance & Commerce
Antwerp Airport PO Box 50
B-2100 Antwerp
Tel: +32 (0)3 285 68 18
Fax: +32 (0)3 281 82 21
E-mail: Rony.Timmermans@flyvlm.com

Outsource - Marketing & Communications
Nico Tempelaere
Tel: +32 (0)2 451 00 07
GSM: +32 (0)477 436 434
Email : nico.tempelaere@outsource.be

---- --