Ministerie van Verkeer en Waterstaat

abcdefgh

De voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten Generaal
Binnenhof 4
2513 AA Den Haag

Contactpersoon Doorkiesnummer
- - Datum Bijlage(n) 24 april 2007 geen Ons kenmerk Uw kenmerk RWS/SDG/NW2007/601/48149 2060710910 Onderwerp
Kamervragen

Geachte voorzitter,

Hierbij ontvangt u de antwoorden op de vragen van het lid Jacobi over het dichtslibben van de vaarroute Holwerd-Ameland.


1. Kent u het artikel "Veer Ameland moet ploegen door vaargeul?" (Leeuwarder Courant, 23 maart 2007.)


1. ja


2. Is er behalve de hevige winterstormen van afgelopen maanden een andere oorzaak voor het dichtslibben van de vaargeul?


2. Het dichtslibben van de vaargeul is een gevolg van een samenloop van omstandigheden, waaronder de bijzondere weersomstandigheden van het laatste half jaar. Hierdoor is de te baggeren hoeveelheid zand en slib uit deze vaargeul onverwacht groot.
Rijkswaterstaat heeft met een nieuwe aannemer een prestatiecontract afgesloten om de vaargeul op diepte houden. Rijkswaterstaat controleert de prestaties van de aannemer en heeft geconstateerd dat de nieuwe aannemer nog onvoldoende goed ingespeeld is om op dit soort bijzondere omstandigheden te anticiperen. De aannemer is hierop door Rijkswaterstaat aangesproken.

Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71 Bezoekadres Plesmanweg 1, Den Haag Fax 070 351 78 95 Internet www.minvenw.nl

Bereikbaar met tramlijn 9 vanaf station Den Haag Centraal en Den Haag HS

RWS/SDG/NW2007/601/48149


3. Waarom houdt Rijkswaterstaat zich niet aan de plicht de vaargeul 50 meter breed en 3,5 meter diep te houden?

3. Bij de laatste nota Waddenzee is met het oog op de natuurlijke dynamiek van de Waddenzee wederom besloten om voor de vaar geulen geen gegarandeerde maar streefdiepten te hanteren. Rijkswaterstaat heeft daarmee de inspanningsverplichting om de genoemde streefdiepte zo goed als mogelijk te handhaven. Voor wat betreft de breedte van de vaargeul wordt in verband met de nautische veiligheid een vaarwegbreedte van 50 m nagestreefd. Rijkswaterstaat zal er zorg voor doen dragen dat de vaargeul weer zo snel mogelijk op de afgesproken streefwaarden komt voor wat betreft breedte en diepte.


4. Deelt u de mening dat de huidige baggermethode de meest geschikte wijze van baggeren is, met het oog op de enorme verplaatsingen van zand en slib in het betreffende gebied?

4. Er wordt gebruik gemaakt van verschillende baggermethoden die zoveel mogelijk aangepast en geoptimaliseerd zijn aan de plaatselijke omstandigheden.


5. Deelt u de mening dat het onverantwoord is dat Amelander forenzen dagelijks meer dan een uur te laat op hun werk aan de vaste wal komen?

5. Elke reiziger in Nederland wordt geacht rekening mee te houden met bijzondere omstandigheden die zich op het spoor, langs de weg of op het water kunnen voordoen. Dit geldt ook voor de passagiers van de veerboot van Holwerd -Ameland, zeker indien bekend is dat zich vertragingen kunnen voordoen. Alle betrokkenen doen hun uiterste best vertragingen zoveel mogelijk te voorkomen, echter in bijzondere situaties als die van het afgelopen half jaar zijn vertragingen helaas niet altijd te voorkomen, ook niet bij veerboten.


6. Betekent de uitspraak van de woordvoerder van Rijkswaterstaat over "zo gauw mogelijk" uitbaggeren van de geul, dat de werkzaamheden gereed zullen zijn vóór aanvang van het badseizoen? Zo neen, hoe wordt het eiland bereikbaar gehouden voor de badgasten die juist dan in grote groepen tegelijk arriveren?

6. De aannemer verwacht de situatie voor 1 mei 2007 genormaliseerd te hebben. Mocht de aannemer hier niet in slagen, dan zal Rijkswaterstaat passende maatregelen nemen.


7. Wordt met het "zo gauw mogelijk" baggeren rekening gehouden met de kwetsbaarheid van het gebied en de passende beoordeling die baggeren het liefst beperkt tot de winter?


---

RWS/SDG/NW2007/601/48149

7. Er wordt bij baggerwerk in de Waddenzee altijd rekening gehouden met de kwetsbaarheid van het gebied. Bij het verlenen van de vergunning in het kader van de Natuurbeschermingswet is deze kwetsbaarheid door het ministerie van LNV afgewogen tegen de noodzaak tot uitbaggeren van de vaargeul. Bij het verlenen van deze vergunning heeft tevens de zogenoemde passende beoordeling plaatsgevonden. Seizoensgebonden baggeren is bij deze beoordeling niet als een voorwaarde in de vergunning opgenomen.
Gelet op de wisselende seizoensinvloeden en weersgesteldheden, alsmede op de natuurlijke dynamiek van de Waddenzee kan het noodzakelijk blijken om in geval van onverwachte verondiepingen van de vaargeul ook buiten het winterseizoen te baggeren.

8. Wat zijn de natuureffecten van het ploegen van de zeebodem door de veerboot en de uitstoot veroorzaakt door extra brandstofverbruik?

8. De effecten van het `ploegen' over de bodem door de veerboot blijven, door de geringe afmetingen van de vaargeul, beperkt tot locale extra opwervelingen en zandverplaatsingen. Door de relatief geringe afmetingen van de vaargeul zijn de natuureffecten slechts lokaal en niet significant. Het brandstofverbruik is afhankelijk van vele factoren. In relatie tot alle scheepsbewegingen in de Waddenzee en het daarmee samenhangende totale brandstofverbruik zijn extra natuureffecten verwaarloosbaar.

9. Worden de kosten die Rederij Wagenborg moet maken voor extra brandstof, extra materieel en extra personeel vergoed?

9. De Rederij Wagenborg heeft een dienstcontract afgesloten en Rijkswaterstaat heeft de inspanningsverplichting de vaargeul zoveel als mogelijk op diepte te houden. De rederij is volledig op de hoogte met deze condities. De extra kosten bij dit soort situaties behoren daarmee tot het maatschappelijk aanvaardbare ondernemersrisico van de rederij.

Hoogachtend,

DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

mw. J. C. Huizinga-Heringa


---