Universiteit Nyenrode

Eredoctoraat Nyenrode voor Philip Kotler

Breukelen, 3 mei 2007 Nyenrode Business Universiteit verleent een eredoctoraat aan dr. Philip Kotler. Dr. Kotler wordt internationaal beschouwd als de grondlegger van en de grootste autoriteit op het gebied van de moderne marketing. De uitreiking van het eredoctoraat vindt plaats tijdens de opening van het Academisch Jaar van Nyenrode, op maandag 3 september 2007. Eerdere eredoctoraten verleende de business universiteit onder anderen aan Microsoft-oprichter Bill Gates en de voormalig President van Zuid-Afrika, Nelson Mandela. Dr. Kotler is verbonden aan de Kellogg School of Management, het partnerinstituut van Nyenrode in Chicago, dat mede dankzij zijn bijdrage is uitgeroepen tot Best Business School for the Teaching of Marketing. Dr. Kotler gaf in oktober 2006 een gastcollege op de universiteit in Breukelen.

Kotler ontvangt het eredoctoraat onder meer voor zijn jarenlange bijdrage aan het academisch onderzoek op het gebied van marketing. Zijn boek Marketing Management: Analysis, Planning, Implementation and Control geldt als standaardwerk en is inmiddels aan de dertiende druk toe. Naast tientallen andere boeken heeft Kotler meer dan honderd wetenschappelijke artikelen gepubliceerd, waarvan meerdere bekroond zijn met een best-article-award. Het laudatio noemt verder zijn bijdrage aan de wetenschap in het algemeen, en de rol die hij als adviseur heeft gespeeld voor regeringen en bedrijven bij het ontwikkelen en positioneren van hun middelen om te kunnen concurreren op de internationale markt.

Rector Magnificus Bert de Groot: © Nyenrode Business Universiteit