Gemeente Heerlen

Something to write HOME about


HEERLEN, 20070507 --
Tijdens deze zomer, wanneer velen erop uit trekken en hun 'thuis' tijdelijk achter zich laten, presenteert de Stadsgalerij Heerlen een groepstentoonstelling die verschillende belevingen van het begrip 'thuis' centraal stelt.




'Thuis' vormt vaak een basis om je in de wereld te oriënteren en te bewegen. Wat vreemd
is voor de één, is gewoon en vertrouwd voor de ander. Iemand voelt zich vreemd in zijn eigen huis, een ander voelt zich vertrouwd in een omgeving die volgens de algemene norm niet aan 'thuis' voldoet.
'Thuis' is iets dat iedereen zelf vorm geeft; het biedt bescherming, de mogelijkheid een privé-universum te creëren, of bestaat bij de gratie van een opgelegde norm.
Over onbedoelde, niet bestaande, hedonistische, sobere, herkenbare, liefdevolle, excessieve, overgebleven én nog in bezit te nemen 'thuizen'.


Met werken van Nico Bick, Taysir Batniji (PAL), Marrie Bot, Stéphane Couturier (FR), Marjolijn Dijkman, Terry Rodgers (USA), Marjan Teeuwen, Maurice van Tellingen en
Bert Teunissen.


De algemene norm van een huiselijk 'thuis' wordt zowel in de foto's van Nico Bick als in de schilderijen van Terry Rodgers op losse schroeven gezet. Bick maakte een reeks portretten van slaap- en schuilplaatsen van daklozen, een 'thuis' opgebouwd uit dozen, lompen of afval.
In het werk van de Amerikaanse schilder Rodgers komt een hedonistische luxueuze schijnwereld aan bod, waarin de afgebeelde jonge jetset onthecht en onbevredigd navigeert.


Marrie Bot en Bert Teunissen registreerden herkenbare en liefdevolle 'thuizen'.
Teunissen bereisde Europa en maakte foto's van bewoners in hun eigen interieurs om de sfeer
van het huis uit zijn kindertijd opnieuw te ontdekken. Zo ontstond een gevarieerde registratie van manieren van leven en 'thuizen', die in de loop der tijd zullen verdwijnen.
De geliefden die Marrie Bot in intieme situaties en poses fotografeerde, hebben een respectabele leeftijd bereikt. In deze foto's wordt een teder, maar realistisch beeld gegeven van de huiselijke erotiek van gewone mensen op leeftijd.


Maurice van Tellingen levert als het ware een basisframe van een kamer in miniatuur. De kleine installaties van huiselijke interieurs zijn leeg en onbetreedbaar, maar doen, mede door licht en
geluid, een appèl op de verbeelding en de herinnering van de toeschouwer.


Ook sommige foto's van Stéphane Couturier doen een beroep op de herinnering en de fantasie; hier figureren restanten van gevels van huizen die eens 'thuis' waren en in aanbouw zijnde vinexlocaties met nog in te nemen 'thuizen'.


De video In Transit van Taysir Batniji reflecteert op de extreem moeilijke condities waaronder de Palestijnen moeten reizen en in Rafah in een transitzone moeten wachten tot hen toegang wordt verleend tot Gaza. Aangezien dit wachten kan oplopen tot enkele weken, ontstaat de noodzaak een tijdelijk en onbedoeld 'thuis' te creëren.


Het onbestaande 'thuis' wordt verbeeld in de film van Marjolijn Dijkman. Het is een registratie van een onbewoond dorp dat alleen is gebouwd voor militaire doeleinden.


Grote foto's van tot de nok toe volgestouwde kamers typeren het werk van Marjan Teeuwen; uit de ontelbare hoeveelheid boeken, kranten, kleding, dozen en huisraad spreekt een 'thuis' dat zich kenmerkt door claustrofobische benauwenis en een obsessief karakter.


Rondleidingen

Het museum organiseert op aanvraag rondleidingen, eventueel in de vorm van een arrangement met koffie of lunch.
Voor meer informatie: 045 577 22 10 of www.stadsgalerijheerlen.nl


Openingstijden

ma gesloten, di t/m vrij 11-17 uur, do 11-20 uur, za/zo/feestdagen van 13-17 uur.
Tijdens deze tentoonstelling is het museum op donderdagavond van 17-20 u gratis toegankelijk.




Ingezonden persbericht