CDA

7&mid=1006] 08 mei 2007 - Nieuws -
Jan de Vries: Snel evaluatie van nieuwe leerplusregeling

Vorige week werd bekend dat het Barlaeus Gymnasium in Amsterdam vanwege de nieuwe âleerplusregelingâ een paar ton subsidie kreeg ten behoeve van de begeleiding van hun vermeende achterstandsleerlingen. De directeur van het gymnasium trok daarop aan de bel, omdat de school geen achterstandsleerlingen heeft.

De leerplusregeling is zoals gezegd nieuw. Sinds 1 januari 2007 krijgen scholen in het voortgezet onderwijs extra geld voor personeel als minimaal dertig procent van hun leerlingen afkomstig is uit achterstandswijken of -gebieden. Ook krijgen zij extra geld voor leerlingen die minder dan twee jaar in Nederland zijn. Met deze regeling kunnen scholen maatwerk leveren en hierdoor voortijdig schoolverlaten tegengaan en schoolprestaties van leerlingen verbeteren. Voorbeelden van maatwerk zijn klassenverkleining, huiswerkklassen, taalcoaches, verlengde schooldagen of het trainen van sociale vaardigheden.

CDA-kamerlid Jan de Vries: âOp zich is zoân regeling natuurlijk een prima idee. De oude regeling, die alleen uitging van etniciteit van leerlingen, voldeed niet. Maar als er nu dit soort signalen komen, dan kunnen we wel concluderen dat de nieuwe regeling in ieder geval niet in alle gevallen voldoet. Het kan zijn dat het hier een uitzondering betreft en in de meeste gevallen het geld bij de juiste scholen en dus leerlingen terecht komt, maar ik wil wel dat dat uitgezocht wordt.

De Vries heeft vorige week al vragen gesteld aan staatssecretaris Van Bijsterveldt. âIk wil van de staatssecretaris graag weten hoe het komt dat deze school volgens de criteria wel voor subsidie in aanmerking komt, terwijl de directeur aangeeft geen achterstandsleerlingen te hebben. Anderzijds zijn er blijkbaar scholen die deel uit maken van een groter schoolbestuur en daardoor ondanks hun vele achterstandsleerlingen geen extra geld ontvangen. Daarom vraag ik me af of de criteria die voor de regeling gehanteerd worden wel verfijnd genoeg zijn.â

De CDAâer heeft de staatssecretaris ook gevraagd om de leerplusregeling, eerder dan gepland, tussentijds te evalueren en zo nodig bij te stellen. âHet doel van de âleerplusregelingâ is goed en zo kunnen veel leerlingen worden geholpen, maar dan moeten de gelden natuurlijk wél terecht komen bij de juiste leerlingenâ, aldus De Vries.