Nederlands Uitgeversverbond

25 nieuwe vrouwenbladen in periode 2000-2006

P E R S B E R I C H T

Amsterdam, 15 mei 2007

---

25 nieuwe vrouwenbladen verschenen in periode 2000-2006

In 2006 werden totaal 572 miljoen tijdschriften in Nederland verspreid

De gemiddelde totale verspreide oplage van publiekstijdschriften in Nederland is in de eerste zes jaar van deze eeuw met 5 procent gestegen tot 25 miljoen exemplaren. Dat blijkt uit een analyse van de HOI-cijfers van 2000 t/m 2006. Vandaag verschijnen de cijfers over 2006. In 2006 werden in Nederland in totaal 572.131.486 tijdschriften verspreid, waarvan 360 miljoen als abonnement werden ontvangen en 122 miljoen exemplaren in de winkel werden gekocht, de overige exemplaren vonden op een andere wijze de weg naar de lezer. Grootste groeiers in 2006
Dat tijdschriften bij jongeren, en dan vooral meiden, populair zijn blijkt uit de groei van de gemiddelde totale verspreide oplage van Girlz! (103.000, +34%), VI for Kids (14.000, +26%), ElleGirl (88.000,
+22%) en CosmoGirl! (100.000, +15%). Maar liefst zeven auto- en motorbladen stegen in 2006 in oplage. Grootste stijger in dit segment is Formule 1 Race Report (32.000, +22%). Aan de groei van Happinez lijkt geen einde te komen, inmiddels is de oplage gestegen naar 140.000 (+63%). Elsevier blijft koploper bij de opiniebladen (145.000,
+4%). Bij de omroepbladen laten TV Film (+9%) en TV Krant (+8%) als enigen een stijging zien. In het segment special interest bladen is Grasduinen de grote winnaar met een stijging van 78% naar een oplage van 46.000 exemplaren, op de voet gevolgd door Zoom.nl (40.000, +70%).

Oplageontwikkeling in de afgelopen zes jaar
De dynamiek in de tijdschriftenmarkt in het begin van de 21ste eeuw wordt geïllustreerd door het grote aantal nieuwe tijdschriften dat in de afgelopen zes jaar op de markt is verschenen. Ook zijn er een aantal tijdschriften van de markt gehaald. Daarnaast zijn er duidelijke verschillen in oplageontwikkeling tussen de segmenten. Acht van de vijftien segmenten tonen volop groei: een stijging van 36% in deze segmenten zorgt voor een totale oplage van 9,3 miljoen. De grootste groei was er bij de populair wetenschappelijke bladen. Dit segment groeide in de periode 2000-2006 met 175 procent tot 582.000 exemplaren. Verantwoordelijk voor dit resultaat zijn nieuwkomer Quest, dat in 2006 een oplage realiseerde van 172.000 en Psychologie Magazine, dat in de genoemde periode de oplage met 185 procent zag stijgen tot 118.000.

De totale verspreide oplage van de woon-, tuin en doe het zelf-bladen steeg in de periode 2000-2006 met 34 procent tot 1,9 miljoen exemplaren. ELLE Wonen deed het goed. In de genoemde periode steeg de oplage met 24 procent tot 61.000. Succesvolle nieuwkomers in dit segment waren Buitenleven (70.000) en More than Classic (42.000). Andere segmenten die groeiende oplages laten zien, zijn de special interest bladen (+98%, 100.000), de opvoedingsbladen (+45%, 100.000), de reis- en recreatiebladen (+20%, 500.000), de opiniebladen (+20%, 300.000) en de culinaire bladen (+20%, 300.000)

Vrouwenbladen populair
De totale verspreide oplage van de vrouwenbladen steeg in de periode 2000-2006 met 17 procent tot 3,6 miljoen exemplaren. De sterkste groei in dit segment was voor Glossy (+86%, 134.000), Midi (+65%, 76.000), Vriendin (+54%, 150.000), Flair (+26%, 130.000) en ELLE (+17%, 89.000). Hoewel Margriet en Libelle dalen zijn deze twee tezamen nog altijd goed voor 23% van de totale oplage van de vrouwenbladen (837.000). Maar de Nederlandse vrouw kreeg in het begin van de 21ste eeuw veel keuze uit nieuwe titels. In de periode 2000-2006 werden in Nederland maar liefst 25 nieuwe vrouwenbladen gelanceerd. Niet allemaal zijn ze succesvol. Inmiddels zijn o.a. Body + Mind Woman, New Shopping Magazine, Pulse, Sis en Strictly van de markt gehaald. Andere introducties zijn juist wel heel succesvol verlopen. De grootste oplages werden behaald door Glamour (156.000), Happinez (140.000) en LINDA. (133.000). Andere nieuwe vrouwenbladen zijn Esta (85.000), Celebrity (66.000), JAN (62.000), Stars (62.000), Red (60.000), Eva (56.000) en Starstyle (53.000).


* bovengenoemde totalen zijn exclusief oplages van sponsored magazines en dagbladmagazines


---

-----------------------------
Dit is een persbericht van de Groep Publiektijdschriften van het Nederlands Uitgeversverbond. Meer informatie: Harriët Schrier, telefoon 020-4309162 of per e-mail h.schrier@nuv.nl