Time : 10:00:02
Date : 15 May 2007
Sender Name: Unie Vrijzinnige Verenigingen

Studiedag over samenwerking tussen leerkrachten godsdienst en zedenleer groot succes

Inspecties levenbeschouwelijke vakken en K.A. Roeselare zorgen voor primeur

Op 10 mei vond in Roeselare - voor de eerste maal in Vlaanderen - een studiedag plaats rond samenwerking tussen de leerkrachten van diverse godsdiensten en niet-confessionele zedenleer in het Gemeenschapsonderwijs.

Levensbeschouwelijke samenwerking

Leerlingen van het Officiëel Onderwijs, (gemeenschaps-, provinciaal en stedelijk onderwijs) hebben de keuze tussen verschillende levensbeschouwingen: 2 lesuren cursus niet-confessionele zedenleer (vrijzinnig humanisme) of één van de 6 erkende godsdiensten (anglicaans, islamitisch, israëlitisch, katholiek, orthodox, protestants).
De verschillende inspecties van deze vakken overleggen reeds jaren onderling i.v.m. de wetgeving en de praktische onderwijsregeling. Nu wederzijds respect en begrip meer dan ooit gewenst zijn, wil men nog een stap verder gaan en de leerkrachten aanzetten tot meer inhoudelijke samenwerking, zowel door gezamenlijk deel te nemen aan algemene schoolprojecten, als door het opzetten van projecten en gezamenlijke lessen rond specifieke levensbeschouwelijke thema's. Bedoeling is elkaar beter te leren kennen, elkaar meer te respecteren, maar ook bewuster om te gaan met de eigen levensbeschouwing.
Deze verrijkende samenwerking betekent immers niet dat er gestreefd wordt naar een samensmelten tot één levensbeschouwelijk vak. Juist door het wederzijds contact, echter beperkt zowel qua frequentie als in tijd, wordt van elk vak de eigenheid duidelijker gemaakt. Om deze samenwerking te verduidelijken en te promoten wil men studiedagen organiseren waaraan leerkrachten van alle levensbeschouwingen deelnemen.

K.A. Roeselare als voorbeeld op eerste studiedag

De eerste studiedag richtte zich tot de officiële scholen van West-Vlaanderen en had plaats in Roeselare. Het K.A. Roeselare nam het grootste deel van de organisatie op zich.
Een kleine 100 leerkrachten schreven zich. Bijna alle inspecties waren aanwezig (katholieke godsdienst, orthodoxe godsdienst, islam, niet-confessionele zedenleer en verontschuldigd wegens ziekte protestants-evangelische godsdienst).
Eerst verduidelijkten de inspecties kort hun visie op de samenwerking.
Vervolgens vertelden de leerkrachten godsdienst en zedenleer van het K.A. Roeselare - Campus Tant (ASO afdelingen) op welke wijze zij al meer dan 10 jaar samenwerken. Enerzijds organiseren ze gezamenlijke acties (bv. een schrijfactie voor Amnesty International, deelname aan schoolwedstrijden), anderzijds gaan ze samen op pedagogische uitstap en koppelen dit aan gezamenlijke lessen. Naast algemeen maatschappelijke thema's (bv. psychiatrie, of de vervolging door de nazi's) wordt er ook gewerkt rond de verschillende levensbeschouwingen zelf. De leerlingen maken eerst kennis met het verschijnsel levensbeschouwing (aan de hand van een quiz) en stellen nadien meerdere levensbeschouwingen aan elkaar voor. Ten slotte volgt een "Dag van de levensbeschouwingen": de leerlingen ontmoeten vertegenwoordigers van vier of vijf levensbeschouwingen, op de plaats van eredienst of in het plaatselijk vrijzinnig centrum. De leerkrachten getuigden hoe zo een samenwerking aanvankelijk kan zorgen voor enige onwennigheid, maar beklemtoonden dat, eens je met elkaar vertrouwd bent, je elkaar kan aanvullen en op elkaar inspelen, wat het lesgeven een stuk aangenamer maakt en wat het ook boeiender maakt voor de leerlingen.
De studiedag wou echter meer bieden dan enkel mooie woorden. In de namiddag maakten de aanwezige leerkrachten zelf een verkorte versie mee van zo'n "Dag van de levensbeschouwingen" en gingen op stap in Roeselare voor een ontmoeting met een katholiek priester (in de Sint-Godelieve-kerk), een vrijwilliger uit de protestantse kerkraad (in het protestantse kerkje in de Jan Mahieustraat), 2 morele consulenten (in het pas geopende Centrum voor Morele Dienstverlening in de Godshuizenlaan) en een aantal leden van de moslimgemeenschap (in de moskee in de Spinnerstraat). Na een uiteenzetting door de vertegenwoordiger, volgde telkens een kritische vragenronde.

Succes en voorbeeldfunctie

De leden van de inspecties spreken over een geslaagde studiedag. De aanwezige leerkrachten stelden concrete vragen aan de leerkrachten van het K.A. Roeselare, maakten interessante opmerkingen en namen enthousiast deel aan de ontmoetingen met de vertegenwoordigers van de verschillende levensbeschouwingen.
Er wordt dan ook al gedacht aan een soortgelijke studiedag voor het Gemeenschapsonderwijs Oost-Vlaanderen.
Het echte succes zal natuurlijk bepaald worden door de mate waarin de leerkrachten aan de slag zullen gaan met de ideeën bijeengesprokkeld op deze eerste interlevensbeschouwelijke studiedag en dus de mate waarin de scholen effectief zullen overgaan tot vormen van samenwerking in de lessen godsdienst en zedenleer. De inspecties zijn ervan overtuigd en de leerkrachten van het K.A. Roeselare beamen dat het goede voorbeeld van leerkrachten bijdraagt tot de levensbeschouwelijke verdraagzaamheid bij de leerlingen en dus tot een verdraagzame samenleving.

Paul Gordyn,
leraar zedenleer K.A. Roeselare
paul.gordyn@skynet.be


_______________

Voor meer info:
Jan Buyl, directeur K.A. Roeselare
0478/548636
jan.buyl@skynet.be

De documenten i.v.m. deze studiedag (visietekst inspecties, programma studiedag, lessen van het K.A. Roeselare) kunnen gedownload worden via:
http://users.skynet.be/fa004431/StudiedagLBV/StudiedagLBV.htm

URL: (None)
Picture: (None)
Attachments: (None)

Translations: (None)

Link to Press Release - NL