Ingezonden persbericht


architectenbureau cepezed b.v.
phoenixstraat 60b | postbus 3068 | 2601 db delft | nl tel + 31 15 215 00 00 | fax + 31 15 213 0908
e mail post@cepezed.nl | www.cepezed.nl cepezed

Persbericht

Delft, 3 mei 2007

Extreme makeover Nederlandse ambassade in Rome

De Nederlandse ambassade in Rome wordt 16 mei a.s. officieel heropend na een ingrijpende renovatie. De ingebruikname van het hernieuwde pand wordt luister bijgezet met de aftrap van een uitgebreid Nederlands cultureel festival. Onder de naam `Olandiamo?' vinden in de weken na de opening door heel Rome activiteiten en tentoonstellingen plaats op het gebied van Nederlandse architectuur, literatuur, mode, fotografie en diverse soorten muziek en dans.

De ambassade was lange tijd gevestigd in een rijk gedecoreerde, in Renaissancestijl gebouwde stadsvilla uit 1929 geflankeerd door een vagelijk gelijkende, maar in detaillering stukken minder bijzondere aanbouw van enige decennia later. De panden bestrijken samen zo'n 1300 m2 en hadden in de loop der jaren al enige renovaties ondergaan, maar waren nu min of meer uitgewoond. Ze kenden onderhoud- en beheerproblemen en de installaties waren de economische levensduur voorbij. Omdat de gebouwen oorspronkelijk als woning fungeerden, hadden ze bovendien een slechte logistiek. Er waren allerlei kruip-door-sluip-door-gangetjes, trappetjes, vreemde kamerafmetingen op vreemde plekken in het gebouw et cetera, die de werkbaarheid en de onderlinge communicatie tussen het ambassadepersoneel bemoeilijkten. In eerste instantie is gezocht naar alternatieve huisvesting elders in Rome, maar de kosten voor de aanschaf en verbouwing van een ander pand bleken zich niet te verhouden tot de gewenste kwaliteitsverbetering. Uiteindelijk is besloten tot volledige renovatie en modernisering van de bestaande ambassade. Het jaar 2005 is gebruikt om alle eisen en doelstellingen vast te leggen, het ontwerp te vervaardigen, de aanbestedingsstukken gereed te maken en een aannemer te selecteren. 2006 is het bouwjaar geworden. Tijdens de werkzaamheden was de ambassade tijdelijk op een andere locatie gevestigd.
Vanzelfsprekend moest de renovatie oplossingen bieden voor de bovenbeschreven problemen. Mede omdat Italië bij uitstek een land van design en cultuur is, is daarnaast hoog ingezet op architectonische en kunstzinnige ambities. Het project is opgevat als een uitgelezen kans te laten zien wat Nederland op het gebied van vormgeving in huis heeft. Betreft architectuur is gezocht naar functionaliteit, zakelijkheid, transparantie en een moderne vormgeving. Architect Jan Pesman van het Delftse cepezed heeft gezocht naar een zo groot mogelijk contrast tussen de twee onderscheiden bouwdelen. Omdat het hoofdgebouw veel oorspronkelijke details bevatte, wilde hij het aanzicht hiervan zoveel mogelijk in oude luister herstellen en zo goed mogelijk naar voren laten komen. Aan de buitenkant is de stadsvilla daarom geheel gerestaureerd. Rondom de alledaagse aanbouw ernaast is een schil aangebracht van cortenstaal, een koperhoudende staalsoort die na verloop van tijd een beschermend, roestkleurig oxidepatina krijgt dat goed aansluit bij de stamkleur

van de parasoldennen in het omliggende gebied. Het staal loopt door bij de raamopeningen, maar is daar ten behoeve van uitzicht en daglichttoetreding geperforeerd en voorzien van luiken. De nieuwe schil doet de aanbouw eruit zien als een abstracte, neutrale en vrijwel detailloze aanwezigheid die een rustig decor vormt voor het Renaissancistische gebouw, dat nu volledig tot zijn recht komt. Binnen kenden de panden geen bijzondere details. Intern zijn zij daarom tot op het betonskelet gestript en voorzien van een nieuwe, drastisch herziene organisatie gericht op licht, transparantie en een goede onderlinge communicatie. De twee bouwdelen zijn daarbij tot één geheel gesmeed, waardoor in het interieur nauwelijks nog verschil tussen de beide panden is op te merken.
Ter bevordering van een herkenbare logistiek heeft iedere verdieping eenzelfde indeling gekregen. Op alle etages zijn de kantoren, werkplekken en vergaderzalen nu gegroepeerd rondom een centrale verkeers- en verblijfruimte met mogelijkheden tot het hebben van ontmoetingen. De binnenwanden tussen de kantoren en de centrale ruimten zijn uitgevoerd in translucent glas, wat een prettige lichte uitstraling geeft. Ook de trappen zijn grotendeels van translucent glas, terwijl de lift geheel transparant is uitgevoerd. De lift en trappen zijn overkapt met een transparant dak, waardoor daglicht doordringt tot op de begane grond.
In het interieur van de vernieuwde ambassade is veel moderne kunst van Nederlandse bodem opgenomen. De collectie huisvest onder meer werken van Jan Cremer, Jan Dibbets, Louis Copier, Carel Willink, Aline Thomassen, Fons Brasser, Charlotte Dumas en Hannes Wallrafen. Buiten wordt het pand `bewaakt' door het kunstwerk met twee ceramische honden Cave canem (pas op voor de hond) uit 1993 van de kunstenaars Irene Fortuyn en Robert O'Brien.

cepezed is een architectenbureau dat zich sterk profileert met technisch innovatieve, functionele en inzichtelijke gebouwen met een sobere vormgeving, hoogwaardig materiaalgebruik en veel aandacht voor detaillering. cepezed-architectuur kenmerkt zich daarnaast door veel gebruik van glas en staal en de frequente toepassing van vides en atria voor een natuurlijke belichting en beluchting. Het bureau hanteert een integrale ontwerpmethodiek, waarbij adviseurs al in een vroeg stadium worden betrokken. Met meervoudig materiaalgebruik worden ruimtelijke vormgeving, constructie en installaties tot ondeelbaar geheel gesmeed. Eerder ontwierp cepezed onder meer de huisstijlarchitectuur voor het automerk Porsche, het Innovationszentrum für Informatik in Berlijn en de indoor karttrack Race Planet langs de A13 bij Delft. Tot de lopende opdrachten behoren onder meer het Rijkswaterstaat-complex Westraven in Utrecht en het hoofdkantoor van Microsoft Nederland op Schiphol.

Het programma van het culturele festival `Olandiamo?' is te vinden op de website van de ambassade, http://www.mfa.nl/rom-nl/homepage

Noot voor de redactie,