Gemeente Utrecht


2007 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
65 Vragen van mevrouw G.A. Oskam en de heer mr. E. van der Marel
(ingekomen op 20 april 2007 en antwoorden
van het College verzonden op 16 mei 2007).

In de NRC/Handelsblad van 19 april jl. staat een artikel over de vertraging in de plaatsing van de Hogeweidebrug over het Amsterdam-Rijnkanaal.

De vertraging zou zijn te wijten aan verschillende oorzaken, te weten, fouten in het ontwerp, bodemverontreiniging op het terrein naast de nieuw te plaatsen brug en verscherpte eisen van Rijkswaterstaat over de railing van de brug.

De met de vertraging gemoeide tijd en kosten worden in het artikel niet geheel duidelijk. Er wordt in het artikel gesproken over een vertraging van tien maanden en een overschrijding van het budget met minstens twee miljoen EURO.

Het artikel van deze nieuwe vertraging en daaraan gepaard gaande kosten verontrust D66 en VVD zéér. Daarnaast vertoont de huidige koffieknoop-brug dagelijks tekenen van een verkeersinfarct. Vandaar dat wij u de volgende vragen stellen:

1. Heeft het college kennis genomen van het artikel in NRC?

Ja.

2. Is het juist dat er sprake is van een ontwerpfout in de brug en in hoeverre heeft dit bijgedragen aan de vertraging?

Ja, het bestek heeft een aantal veranderingen ondergaan. Dit wordt zowel veroorzaakt door externe factoren (grondverwerving Sara Lee, aanvullende eisen Rijkswaterstaat) als intern gemeentelijke aanscherpingen (aanvullende eisen voor het beheer). De optelling van deze wijzigingen kan beschouwd worden als een ontwerpfout. Overigens is het bestek opgesteld door het ingenieursbureau van de Gemeente Rotterdam en gecontroleerd door de Bouwdienst van Rijkswaterstaat.

3. In hoeverre heeft de verontreiniging op het terrein van Douwe Egberts-fabriek bijgedragen aan de vertraging?

De bouw van het oostelijk landhoofd heeft drie maanden vertraging opgelopen.

4. In hoeverre hebben de extra veiligheidseisen van Rijkswaterstaat bijgedragen aan de vertraging.

Het ontwerp, het bestek en de constructie van de brug zijn aangepast. Dit heeft tot een vertraging van de constructie van de brugligger geleid.

5. Zijn er nog andere vertragende factoren in het spel?

Ja, het verbreden van het oostelijk landhoofd en een aanpassing van de damwand ter plaatse.

6. In het krantenartikel staat dat de gemeente verantwoordelijk is voor de ontwerpfout. Klopt dit?

Ja, de gemeente is als opdrachtgever aansprakelijk voor het bestek en daarmee ook voor de ontwerpfouten.

7. Hoe lang gaat de vertraging in de plaatsing duren en hoe groot wordt de financiële schade?

Hierover is de gemeente nog met de aannemer in gesprek.

8. Kan deze schade worden verhaald? Zo ja, bij wie en met welke kans op succes?

Nee.

9. Zijn met de vertraging gemoeide kosten al voorzien. Waar gaat de dekking gevonden worden?

Ja, de extra kosten kunnen gedekt worden uit het beschikbare budget dat in de bestuursovereenkomst Bereikbaarheidsoffensief Randstad (BOR) d.d. 13 juli 2001 is vastgelegd.
Het Rijk levert een financiële bijdrage aan de bouw van de brug van ruim 90%.

10. Heeft deze vertraging invloed op andere infrastructurele projecten in deze omgeving en bestaat er een kans op gevolgschade? Zo ja, aan welke extra kosten moet dan gedacht worden?

Nee.

11. Welke effecten heeft dat voor de gehele planning van van de infrastructurele projecten in Utrecht-West?

Geen, de (oude) Vleutensebrug kan in gebruik blijven, totdat de Hogeweidebrug definitief wordt opgeleverd.

12. Welke effecten heeft deze vertraging voor het auto-, bus- en fietsverkeer van oost naar west en v.v.?

Geen. Ook op de planning voor de spoorverdubbeling heeft dit geen effect.

13. De werkzaamheden aan de Maarssensebrug duurde langer dan gepland. De werkzaamheden aan de De Meernbrug zijn in 2008 gepland. Hoe zeker is deze planning?

Deze planning is nog niet zeker omdat Rijkswaterstaat het Alliantiecontract Hooggelegen, waarvan het onderhoudswerk De Meernbrug deel zal uitmaken, nog niet heeft gesloten.

14. Hebben de oorzaken van de huidige vertraging van de Hogeweidebrug, gevolgen voor het ontwerp, kosten en planning van de fietsbrug over de A2 en het Amsterdam-Rijnkanaal die D66 en VVD dringend noodzakelijk vinden?

Nee.


---- --