Nieuwsbericht Zeilen
17-5-2007
North Sea Regatta - nachtelijke windstilte drukt aankomsttijden
Vuurschepenrace 2007
16 mei 2007 - Daikin Airco verliest opnieuw roer
De nachtelijke windstilte drukte uiteindelijk de aankomsttijden van de
deelnemers aan de Vuurschepenrace 2007. Na een voortvarende start
dobberde de vloot urenlang op open zee richting Harwich. Deze passage
kostte de VO 70 Mean Machine het record. Schipper Peter de Ridder en
zijn mannen kwamen twaalf minuten tekort. In de voorlopige uitslagen
gaat de Roark van Kees Kaan aan de leiding in de IRC 1-klasse. Hij was
lang in gevecht met de Holmatro van Sander Speet en de Daikin Airco
van Frans van der Heijden. Dit duurde totdat de Daikin zijn roer
verloor en een sleep van de Holmatro kreeg. Het racecomité wacht nog
op de vijf laatste boten, die inmiddels tegen de stroming in moeten
boksen.
Gedurende de eerste 60 mijl lag de 70-voeter op schema voor een
recordtijd. Met een gemiddelde snelheid van 14-15 knopen was er geen
vuiltje aan de lucht. Totdat de wind dus afnam en de Mean Machine
moest opkruisen. Team Captain Dirk de Ridder: Dat duurde ongeveer
dertig mijl, waarin we slechts 7 tot 8 knopen liepen. We moesten ook
nog een paar zeilwissels doen. Het laatste stuk naar de finish was
weer bezeild met een bries van circa 12 knopen. De Ridder: Het is
jammer dat we die windstilte hebben gehad, want anders hadden we een
snellere tijd kunnen klokken. De voormalige Pirates of the Caribbean
gleed vanochtend om 6.19 uur Nederlandse tijd na bijna 11 uur zeilen
over de eindstreep in Harwich. In de voorlopige resultaten staat de
Mean Machine op de vijftiende plek.
Roark Geduld is een schone zaak
We hadden eigenlijk een slechte start, blikte Roark-schipper Kees Kaan
plaats in de IRC 1. We zaten een beetje klem bij de startboot en
moesten daarom wegklappen naar rechts en achter de andere langs. Bij
de eerste boei lagen we er weer redelijk bij en daarna zijn we onder
het veld gaan varen. Door een shift moesten de voorgangers wat
wegdraaien van de wind om de volgende boei te halen, terwijl Roark
zijn weg kon vervolgen en zo aansluiting vond. Kaan: Vervolgens kwam
de wind opzetten en begon het donker te worden. We wisten echter dat
die bries weg ging vallen en dan vanuit het noordwesten zou
terugkomen. Wij besloten dus zo lang mogelijk rechts te blijven. De
Holamtro deed hetzelfde en wij kregen daardoor als eerste de nieuwe
wind. Intussen werd het lichter en mengde de Daikin Airco zich ook in
de strijd. Kaan: De Daikin en de Holmatro waren met elkaar in gevecht
en ineens zagen we de Daikin een rare draai maken. De zeilen gingen
omlaag en ook bij de Holmatro. Toen hebben we over de marifoon contact
gezocht met Sander Speet. Hij vertelde ons dat de Daikin zijn roer had
verloren. Dat is niet de eerste keer, want met de oude boot overkwam
het team vorig jaar exact hetzelfde. De Holmatro nam de onfortuinlijke
zeilers en boot op sleeptouw. Roark kwam als vijfde binnen. Kaan:
Jammer dat ze zijn uitgevallen, want dat maakt onze overwinning iets
minder elegant.
Schipper Sander Speet heeft inmiddels redress aangevraagd bij de
organisatie. Speet: Natuurlijk is het zonde, want we lagen goed. Aan
de andere kant moet je natuurlijk altijd helpen. Iedereen is blij dat
we dat hebben gedaan, dus ik heb er een goed gevoel over.
In de ORC 3 staat de IMS B-winnaar van de onstuimige Vuurschepenrace
van 2006 wederom bovenaan. Schipper Atse Blei gaat met zijn Pinta-M
aan de leiding van het voorlopige klassement. In de IRC 3 staat hij
derde. Blei: We zijn vannacht na een winddraaiing te lang doorgevaren.
We hadden eerder overstag moeten gaan. Het was een bewuste keuze, maar
die bleek dus niet goed te zijn. Daar hebben we die twee plekken laten
liggen, aldus de schipper. Morgen genieten de deelnemers van een
rustdag.
Voorlopige top drie resultaten:
IRC 1:
1, Roark, Kees Kaan
2, Stortemelk, Frans de Vries Lentsch
3, Phoenix, Marc Eriks
ORC 1:
1, Phoenix, Mark Eriks
2, Checkmate, Peter de Ridder
3, Samantha, Alfred P. Duin
IRC 2: was nog niet bekend
ORC 2:
1, Antares, F. Winterswijk
2, Rosetta from the Rocks, Radboud Crul
3, Redan, Hein van Schaik
IRC 3:
1, Jimjams, Paul van der Pol
2, escXape, J.R. de Bruin
3, Pinta-M, Atse Blei
ORC 3:Pinta-M,
1, Atse Blei
2, Jimjams, Paul van der Pol
3, Broersbank, Hendrik Jan Onnes
Over ABN AMRO North Sea Regatta 2007
De ABN AMRO North Sea Regatta start op dinsdag 15 mei 2007 met de
traditionele Vuurschepenrace voor de IRC en ORC vloot. Deze
offshore-race van 110 zeemijlen gaat van Scheveningen naar Harwich. Na
een rustdag klinkt op 18 mei het startschot voor de 180-mijl lange
North Sea Race terug naar Scheveningen. De baanwedstrijden voor de
Scheveningse kust vinden plaats van vrijdag 25 tot met Pinkstermaandag
28 mei 2007. Het deelnemersveld bestaat uit open boten, catamarans,
olympische- en eenheidsklassen, scherpe jachten en klassieke schepen.
De ABN AMRO One, de winnaar van de Volvo Ocean Race 2005-06, zal
gedurende die dagen in de eerste haven te bewonderen zijn.
De bijgesloten fotos zijn afkomstig van ABN AMRO North Sea Regatta
Internetadres: www.nsr.nl
E-mailadres:diana@diabo.nl
KNWV