Senternovem


20-04-2007 | Nieuwe leerkring: Duurzaam ondernemen als pijler onder zakelijk succes

Deelnemers gezocht

Op 22 mei a.s gaat een een nieuwe leerkring van het programma Leren voor Duurzame Ontwikkeling van start. U wordt van harte uitgenodigd om hieraan deel te nemen.

Propositie van deze leerkring:

1. Leren omgaan met de steeds belangrijker rol die duurzame ontwikkeling speelt in het managen van de reputatie van organisaties

2. Leren hoe bedrijven en organisaties duurzame ontwikkeling inzetten als instrument in hun commercieel beleid

Doelgroep:

1. Professionals uit de verschillende overheden, ZBO's, NGO's, die meestal vrij ver afstaan van marketing en commercie, maar graag beter willen begrijpen hoe hun eigen organisatie en het bedrijfsleven gestimuleerd kan worden (nog) meer aan mvo te doen.
2. Commercieel verantwoordelijken uit het bedrijfsleven, die in hun commercieel beleid wel wat met duurzame ontwikkeling zouden willen, maar niet goed weten hoe

Wat zou u na afloop kunnen concluderen?

* dat duurzame inspanningen meer dienen op te leveren dan ze kosten
* dat communiceren over die inspanningen geld oplevert
* dat commercieel beleid gebaat is bij duurzaamheid en mvo, direct door productie van duurzamere producten en diensten, indirect door een betere corporate reputatie

* dat ook de diehards in het bedrijfsleven omgaan
* hoe de aanwezige voetangels en klemmen vermeden kunnen worden
* hoe rekening te houden met de verschillen in opvattingen tussen ngos's, overheden en bedrijfsleven, maar ook bv tussen verschillende typen consumenten en verschillende soorten ngo's
* dat de dilemma's waar verschillende soorten stakeholders mee van doen hebben erg op elkaar kunnen lijken

* dat partnerships voor iedereen heel vruchtbaar kunnen zijn
* Opzet:
De bijeenkomsten zullen een gevarieerd programma kennen, waarin de deelnemers zelf zeggenschap zullen hebben. Er zullen inleidingen worden gegeven, discussies worden geëntameerd, stellingen worden verdedigd en aangevallen en ervaringen worden uitgewisseld. Voorafgaand aan de eerste bijeenkomst zal men daar een opzet voor ontvangen en een korte vragenlijst. Beantwoording daarvan zal leiden tot een programma dat zoveel mogelijk aansluit bij de wensen van de deelnemers.

Facilitator:

Jan Hoijtink, interim manager, voormalig directeur van een top 10 reclamebureau, manager van het NIDO programma `Marktkansen voor duurzame Producten' en auteur van o.a. `Van geitenwollen sokken naar designjeans. Over marketing en duurzaamheid'. Hij vindt dat een zakelijke instelling voorwaarde is voor ideëel succes. En dat voor iedere vorm van beleid de werkelijke mens het vertrekpunt moet zijn (en niet een ideaalbeeld daarvan).

Waar en wanneer:

De 4 bijeenkomsten van ieder een halve dag vinden plaats in Utrecht, dichtbij het Centraal Station, op 22 mei, 12 juni, 3 juli en 4 september. Aanvang 13.00 uur.

Aantal deelnemers:

Maximaal 20 deelnemers. Bij meer aanmeldingen zal de organisatie een selectie moeten toepassen.

Kosten:

De leerkring vindt plaats vanuit het programma Leren voor Duurzame Ontwikkeling. Er zijn voor de deelnemers geen kosten aan verbonden.

Contact

Informatie en aanmelden:

Voor 20 april 2006 bij c.van.straten@senternovem.nl, telnr. 030 239 3614.