Senternovem
20-04-2007 | Nieuwe leerkring: Duurzaam ondernemen als pijler onder zakelijk
succes
Deelnemers gezocht
Op 22 mei a.s gaat een een nieuwe leerkring van het programma Leren
voor Duurzame Ontwikkeling van start. U wordt van harte uitgenodigd om
hieraan deel te nemen.
Propositie van deze leerkring:
1. Leren omgaan met de steeds belangrijker rol die duurzame
ontwikkeling speelt in het managen van de reputatie van
organisaties
2. Leren hoe bedrijven en organisaties duurzame ontwikkeling inzetten
als instrument in hun commercieel beleid
Doelgroep:
1. Professionals uit de verschillende overheden, ZBO's, NGO's, die
meestal vrij ver afstaan van marketing en commercie, maar graag
beter willen begrijpen hoe hun eigen organisatie en het
bedrijfsleven gestimuleerd kan worden (nog) meer aan mvo te doen.
2. Commercieel verantwoordelijken uit het bedrijfsleven, die in hun
commercieel beleid wel wat met duurzame ontwikkeling zouden
willen, maar niet goed weten hoe
Wat zou u na afloop kunnen concluderen?
* dat duurzame inspanningen meer dienen op te leveren dan ze kosten
* dat communiceren over die inspanningen geld oplevert
* dat commercieel beleid gebaat is bij duurzaamheid en mvo, direct
door productie van duurzamere producten en diensten, indirect door
een betere corporate reputatie
* dat ook de diehards in het bedrijfsleven omgaan
* hoe de aanwezige voetangels en klemmen vermeden kunnen worden
* hoe rekening te houden met de verschillen in opvattingen tussen
ngos's, overheden en bedrijfsleven, maar ook bv tussen
verschillende typen consumenten en verschillende soorten ngo's
* dat de dilemma's waar verschillende soorten stakeholders mee van
doen hebben erg op elkaar kunnen lijken
* dat partnerships voor iedereen heel vruchtbaar kunnen zijn
* Opzet:
De bijeenkomsten zullen een gevarieerd programma kennen, waarin de
deelnemers zelf zeggenschap zullen hebben. Er zullen inleidingen
worden gegeven, discussies worden geëntameerd, stellingen worden
verdedigd en aangevallen en ervaringen worden uitgewisseld.
Voorafgaand aan de eerste bijeenkomst zal men daar een opzet voor
ontvangen en een korte vragenlijst. Beantwoording daarvan zal
leiden tot een programma dat zoveel mogelijk aansluit bij de
wensen van de deelnemers.
Facilitator:
Jan Hoijtink, interim manager, voormalig directeur van een top 10
reclamebureau, manager van het NIDO programma `Marktkansen voor
duurzame Producten' en auteur van o.a. `Van geitenwollen sokken naar
designjeans. Over marketing en duurzaamheid'. Hij vindt dat een
zakelijke instelling voorwaarde is voor ideëel succes. En dat voor
iedere vorm van beleid de werkelijke mens het vertrekpunt moet zijn
(en niet een ideaalbeeld daarvan).
Waar en wanneer:
De 4 bijeenkomsten van ieder een halve dag vinden plaats in Utrecht,
dichtbij het Centraal Station, op 22 mei, 12 juni, 3 juli en 4
september. Aanvang 13.00 uur.
Aantal deelnemers:
Maximaal 20 deelnemers. Bij meer aanmeldingen zal de organisatie een
selectie moeten toepassen.
Kosten:
De leerkring vindt plaats vanuit het programma Leren voor Duurzame
Ontwikkeling. Er zijn voor de deelnemers geen kosten aan verbonden.
Contact
Informatie en aanmelden:
Voor 20 april 2006 bij c.van.straten@senternovem.nl, telnr. 030 239
3614.