AutoRai

SEAT introduceert de Altea Freetrack

(5/22/2007)
Tijdens de aanstaande autoshow van Barcelona (7 t/m 17 juni) presenteert SEAT haar robuuste variant van de Altea XL Stationwagon â de Altea Freetrack. Nadat SEAT in Genève al een prototype onthulde, dat reeds een aantal stijlkenmerken van het nieuwe model prijsgaf, is de definitieve versie, waarvan de verkoop deze zomer start, in Barcelona te bewonderen.

De SEAT Altea Freetrack is één van de weinige compacte monospace autoâs op de markt die is voorzien van een off-road styling en die tegelijkertijd beschikt over motoren tot 200 pk. Dit gegeven onderstreept het dynamische karakter van SEATâs nieuwe all-road model, waarvoor de slogan âauto emociónâ zowel op de gebaande als ongebaande paden zeker op gaat.

Exclusieve off-road looks
Tot de visuele veranderingen aan de Freetrack, die is gebaseerd op de Altea XL Stationwagon, behoren kunststof beschermdelen op het onderste deel van de carrosserie evenals speciale kunststof bumpers vóór en achter. Deze elementen geven de Freetrack een stoere en robuuste uitstraling, terwijl ze tijdens off-road rijden tegelijkertijd de carrosserie beschermen. Verder valt de auto uiterlijk op door nieuwe, exclusieve 17 inch wielen en banden met een grotere diameter. De Altea Freetrack heeft bovendien 40 mm meer bodemspeling dan de Altea XL Stationwagon, waardoor de auto gemakkelijker uit de voeten kan in alle soorten terrein.

Prestaties van topniveau
De SEAT Altea Freetrack is leverbaar met voorwielaandrijving (2WD) alsmede met vierwielaandrijving (4WD) die is gebaseerd op het Haldex-systeem met een hydromechanische verbinding en elektronische aansturing, om er zeker van te zijn dat de trekkracht permanent op een progressieve en precieze wijze wordt verdeeld. Onder normale omstandigheden wordt het vermogen volledig aan de voorwielen afgegeven, waarbij maximaal 50% ook naar de achterwielen kan worden verplaatst wanneer dat vereist is.

Eén van de meest opvallende features van de nieuwe Altea Freetrack is de motorenkeuze, met een prestatieniveau dat het nieuwe SEAT-model tot één van de meest dynamische stationwagons op de markt maakt. Een 200 pk sterke TFSI turbobenzinemotor (uitsluitend voorbehouden aan de 4WD) en een 2.0 TDI turbodieselkrachtbron met 140 pk (2WD) of 170 pk (4WD) zorgen er voor dat de Altea Freetrack zich op alle soorten ondergrond thuis voelt.

In combinatie met de direct ingespoten 2.0 TFSI benzinekrachtbron bereikt de Altea Freetrack (4WD) een topsnelheid van 214 km/u, terwijl de acceleratie van 0 tot 100 km/u slechts 7,5 seconden vergt. Toch bedraagt het gemiddelde brandstofverbruik slechts 9,4 liter. De Freetrack 2.0 TDI (170 pk, 4WD) met directe inspuiting realiseert een topsnelheid van 204 km/u en sprint in 8,7 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u. De gemiddelde brandstofconsumptie per 100 kilometer bedraagt 6,8 liter. Voor de 140 pk sterke Altea Freetrack 2.0 TDI (2WD) zijn de waarden achtereenvolgens 196 km/u, 10,2 seconden en 6,1 liter/100 km. Beide dieselversies beschikken overigens standaard over een roetfilter.

Naast deze prestatiecijfers is de nieuwe Altea Freetrack gelijk aan de Altea XL Stationwagon wat betreft de indrukwekkende interieurruimte en de genereuze bagagemogelijkheden. Met een inhoud van 593 liter biedt de Freetrack meer dan voldoende bagageruimte. Bovendien zijn de achterstoelen zeer ruim en flexibel, want ze kunnen tot 16 centimeter naar achteren worden geschoven voor extra beenruimte, met behoud van een grote hoeveelheid nuttige bagageruimte.

Ruime standaarduitrusting
De Altea Freetrack wordt in slechts één uitrustingsniveau geleverd, waarbij wel onderscheid wordt gemaakt tussen de 2WD en de 4WD. In ieder geval kunnen beide versies bogen op een zeer riante standaarduitrusting. Af-fabriek is elke Altea Freetrack onder andere voorzien van dual-zone klimaat-regeling, ruitenwissers met een regensensor, een lichtsensor, parkeersensoren, cruise control, een board computer, een CD MP3 audiosysteem met stuurwielbediening alsmede donker getinte ramen vanaf de B-stijl. Tot het veiligheidspakket behoren standaard ondermeer zes airbags en uiteraard ABS. Verder is de Altea Freetrack standaard uitgerust met nieuwe zonneschermen die, wanneer ze niet worden gebruikt, in de portieren verborgen zitten om het zicht van de achterpassagiers niet te belemmeren. ESP (elektronische stabiliteitsregeling) en een bandenspanningsmeter zijn standaard op de 4WD-variant en optioneel leverbaar op de 2WD.

Uniek multimediasysteem
Standaard op de 4WD-uitvoering en optioneel leverbaar op de 2WD (⬠550,-) is een nieuw multimedia-systeem dat bestaat uit een 7 inch opklapbaar TFT-scherm in het dak en een RCA-aansluiting die voorziet in het aankoppelen van een DVD-speler, video games, laptops en zelfs MP3-spelers. Dankzij dit systeem wordt het geluid verstuurd over de boxen van de auto zelf.

Ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd in Spanje De nieuwe Altea Freetrack is compleet ontworpen en ontwikkeld in het SEAT Technical Centre in Martorell, waar meer dan 1.000 zeer goed opgeleide werknemers dagelijks aan de ontwikkeling van nieuwe modellen werken. De Freetrack wordt exclusief geproduceerd in de SEAT-fabriek in Martorell, één van Europaâs modernste en meest flexibele autofabrieken waar ook de Ibiza, Cordoba, Altea, Altea XL Stationwagon, Toledo en Leon worden gebouwd.

Aantrekkelijke prijsstelling
Vanaf deze zomer is de nieuwe SEAT Altea Freetrack leverbaar in Nederland, waarbij SEAT de Freetrack zoals gemeld naar keuze met twee- of vierwielaandrijving aanbiedt. De prijslijst van de nieuwe Freetrack begint bij ⬠35.395,- voor de Altea Freetrack 2.0 TDI 140 pk (2WD). De 200 pk sterke 2.0 TFSI benzineversie (4WD) kent een prijs van ⬠37.995,-. De Altea Freetrack 2.0 TDI (170 pk, 4WD) tot slot is er vanaf ⬠40.395,-.