Gemeente Rotterdam

Om de luchtkwaliteit in Rotterdam te verbeteren, wil het College in de binnenstad een milieuzone voor vrachtauto's in voeren.

Dit betekent dat vanaf half september alleen vrachtauto's die aan bepaalde milieueisen voldoen, de binnenstad in mogen. De milieuzone is één van de maatregelen uit de Rotterdamse Aanpak Luchtkwaliteit.

Milieueisen
Vrachtauto's die de binnenstad in willen, moeten voldoen aan milieueisen voor uitstoot van fijnstof en stikstofdioxide. Deze zijn gekoppeld aan de Euronormering voor motoren van vrachtauto's. In de milieuzone zijn alleen vrachtauto's toegestaan die voldoen aan de Euro 4 en Euro 5 norm. Vrachtwagens die voldoen aan de Euro 2 of 3 norm mogen alleen de milieuzone in als ze een roetfilter hebben die de schadelijke roetdeeltjes in uitlaatgassen tegenhoudt. Het definitieve besluit over de instelling van de milieuzone wordt naar verwachting half juli genomen.

Aantrekkelijker stadshart
De invoering van de milieuzone heeft voor zowel het milieu als de economie voordelen. Met de instelling van de milieuzone verbetert de luchtkwaliteit, waardoor het stadshart aantrekkelijker wordt voor bezoekers en bewoners. De milieuzone zal gaan gelden voor het stadscentrum van Rotterdam en wordt dan aangeduid met verkeersborden. Het gebied omvat onder meer de Coolsingel, Weena, de Mariniersweg en een deel van de Nieuwe Binnenweg. In dit kader is ook afgesproken dat gemeenten en bedrijven gaan bekijken of bevoorrading van winkels op een efficiëntere en duurzame wijze geregeld kan worden. Milieuzonering draagt op korte termijn vooral bij aan een vermindering van de uitstoot van fijnstof in een aantal straten in het centrum, waaronder het Weena. Op langere termijn ontstaan ook positieve effecten op stikstofdioxide.

Samenwerking
De gemeente Rotterdam is in gesprek met de belangenorganisaties van vervoerders en verladers (EVO,TLN en KNV) over de mogelijke invoering van een milieuzone in Rotterdam. Ook wordt gesproken over maatregelen die knelpunten wegnemen op het gebied van stedelijke distributie én een positieve bijdrage leveren aan de luchtkwaliteit in de binnenstad. Deze gesprekken worden binnenkort afgerond. Op basis van een evaluatie en nader onderzoek zal in een latere fase besloten worden of uitbreiding van de zone, naar gebied en/of voertuigcategorie gewenst is.

Convenant
Een tiental grotere gemeenten, de ministeries van VROM en V&W en de brancheorganisaties van de vervoerders hebben de handen ineen geslagen om een oplossing te bedenken voor de uitstoot van schadelijke stoffen. Hiervoor is een convenant afgesloten over het gebruik van schone vrachtauto's en invoering van milieuzonering. Net als Rotterdam zullen onder andere Tilburg en Utrecht deze zomer de milieuzonering instellen.

Rotterdamse Aanpak Luchtkwaliteit
De invoering van de milieuzonering maakt deel uit van de Rotterdamse Aanpak Luchtkwaliteit en het Regionaal Actieprogramma Luchtkwaliteit Rijnmond. Hierbij werken de overheden in Rijnmond, RET, DCMR en Havenbedrijf Rotterdam gezamenlijk aan verbetering van de luchtkwaliteit in de Rijnmond, zodat mensen er gezond kunnen wonen en werken. Naast de milieuzonering worden onder andere in het gemeentelijk wagenpark schonere voertuigen ingezet en zijn er door de RET schone bussen aangeschaft. Alle maatregelen gezamenlijk moeten leiden tot een betere luchtkwaliteit.

Voor meer informatie kijk op: www.rotterdam.nl/klimaat

Bron: Bestuursdienst, 22-05-2007