Gemeente Heemskerk


dinsdag, 22 mei 2007

Heemskerk aangesloten op DigiD

HEEMSKERK - Vanaf dinsdag 22 mei kunnen mensen met een DigiD-inlogcode (spreek uit: 'die-gie-dee') voor negen diensten terecht bij de gemeente Heemskerk. De invoering van DigiD is een uitbreiding van het huidige digitaal loket op de website en biedt de mogelijkheid om meer producten online aan te bieden. De nieuwste aanwinst die via www.heemskerk.nl wordt opengesteld is het aantekenen van bezwaar tegen een besluit van het bestuur (op grond van de Algemene wet bestuursrecht).

DigiD staat voor Digitale Identiteit; het is een gemeenschappelijk systeem waarmee de overheid op internet de identiteit van een burger kan verifiëren. Op aanvraag verstuurt DigiD hiervoor een inlogcode. Voortaan is één inlogcode voldoende om gebruik te maken van elektronische diensten van steeds meer overheidsinstellingen. Voor meer informatie over DigiD en de aanvraag van een inlogcode: www.digid.nl

DigiD Heemskerk
Voor de komst van DigiD bood Heemskerk al verschillende diensten aan via het digitaal loket. Om de identiteit van de aanvrager vast te stellen werd gebruik gemaakt een verificatie van het sofi-nummer én het nummer uit een identiteitsbewijs. Omdat nog niet iedereen een DigiD-inlogcode heeft, blijft deze dienst voorlopig bestaan. Op termijn zal DigiD deze geheel gaan vervangen.
Mensen die een DigiD-inlogcode hebben, kunnen via www.heemskerk.nl terecht voor de volgende diensten:

* Verhuizing doorgeven

* Vertrek buitenland doorgeven

* Een uittreksel/afschrift uit de burgerlijke stand aanvragen
* Een uittreksel/afschrift uit de gemeentelijke basisadministratie aanvragen

* Een automatische incasso voor gemeentelijke belastingen aanvragen
* Een kopie van een Ozb-aanslag aanvragen
* Een kopie van een Woz-beschikking aanvragen
* Bezwaar indienen

Onder www.heemskerk.nl/digid staat een korte introductie over DigiD en zijn verwijzingen naar de aanvraagformulieren opgenomen. Door op de link van een formulier te klikken, wordt een nieuwe website geopend waar de verificatie met DigiD plaatsvindt. Met de juiste inloggegevens zal vervolgens het gekozen aanvraagformulier verschijnen. Als de aanvraag volledig is ingevuld en gecontroleerd, wordt deze naar de gemeente gestuurd en in behandeling genomen. De aanvrager krijgt een eigen exemplaar van de aanvraag per e-mail. Het resultaat of de reactie wordt zo spoedig mogelijk toegezonden.

---