Provincie Drenthe

Inspraakronde leidt tot tekstuele aanscherpingen - Provinciaal Verkeers- en Vervoersplan vastgesteld
22 May 2007

GS hebben vandaag het Provinciaal Verkeers- en Vervoersplan Drenthe (PVVP) vastgesteld. In het PVVP geeft de provincie Drenthe aan hoe het mobiliteitsbeleid er tot en met 2020 uit gaat zien. De provincie gaat daarbij uit van de kracht van de combinatie van de verschillende vervoerswijzen: de auto, de fiets en het OV. De reiziger staat hierin steeds centraal. Die moet zich veilig en snel kunnen verplaatsen naar werk, vereniging of naar de stad. Uit de inspraakreacties op het voorontwerp is gebleken dat de ambities voor het nieuwe mobiliteitsbeleid op breed draagvlak kunnen rekenen. De reacties hebben geleid tot een tekstuele aanscherping op een beperkt aantal punten, zoals de rol van transferia en de financiering.

Inspraakronde
Het mobiliteitsbeleid dat de provincie Drenthe in het PVVP heeft vastgelegd is in breed overleg tot stand gekomen. De Drentse overheden, het OV bureau en provinciale staten hebben hun inbreng geleverd, net als belangenverenigingen en inwoners van Drenthe. De officiële inspraakronde heeft 12 schriftelijke reacties opgeleverd. Daarnaast zijn zo'n 100 reacties binnengekomen via het interactieve discussieplatform www.reuring.nl. De reacties hebben niet geleid tot grote veranderingen, maar wel tot een tekstuele aanscherping op een aantal punten.

Het Drentse mobiliteitsbeleid
Mobiliteit is een katalysator voor ruimtelijke, economische ontwikkelingen en sociale cohesie. Het college is van mening dat de auto in Drenthe de primaire vervoerswijze blijft, maar ziet met name in de stedelijke gebieden ook kansen in de combinatie van fiets, auto en/of openbaar vervoer. Het openbaar vervoer in Drenthe wordt daarbij verder ontwikkeld tot een volledig geïntegreerd, marktgericht onderdeel van het mobiliteitsbeleid. Verder heeft het PVVP oog voor ontsluiting van het platteland. Om de stedelijke netwerken verder te ontwikkelen, is een goede verbinding met (inter)nationale regio's in Nederland en Europa van belang. Het mobiliteitsbeleid is er op gericht om de bereikbaarheid over spoor, water en weg voldoende hoogwaardig in te richten.

De zes thema's van mobiliteit
Het PVVP heeft naast ruimtelijk-economische ontwikkeling, bereikbaarheid en veiligheid nog drie centrale thema's: leefomgeving, innovatie en samenwerking. Voor Drenthe zijn naast de steden, de landschappelijke kwaliteiten van grote waarde, oordeelt het college. Het mobiliteitsbeleid moet daarom niet alleen gewenste ontwikkelingen ondersteunen, maar tegelijkertijd ook negatieve gevolgen voor de leefbaarheid beperken. Het college verwacht een belangrijke bijdrage van innovatieve maatregelen. Voor de realisatie van de ambities streeft het college ernaar de succesvolle samenwerking tussen overheden, bedrijfsleven en belangenorganisaties verder uit te breiden.

Vervolg
Provinciale staten zullen naar verwachting op 4 juli 2007 het PVVP vaststellen, waarmee het nieuwe provinciale verkeers- en vervoersbeleid officieel van kracht wordt. Vervolgens zullen de staten in het najaar de Drentse inwoners vragen een bijdrage te leveren aan de prioritering en nadere invulling van de Uitvoeringsagenda 2007 - 2012.