Inspraakronde leidt tot tekstuele aanscherpingen - Provinciaal
Verkeers- en Vervoersplan vastgesteld
22 May 2007
GS hebben vandaag het Provinciaal Verkeers- en Vervoersplan Drenthe
(PVVP) vastgesteld. In het PVVP geeft de provincie Drenthe aan hoe het
mobiliteitsbeleid er tot en met 2020 uit gaat zien. De provincie gaat
daarbij uit van de kracht van de combinatie van de verschillende
vervoerswijzen: de auto, de fiets en het OV. De reiziger staat hierin
steeds centraal. Die moet zich veilig en snel kunnen verplaatsen naar
werk, vereniging of naar de stad. Uit de inspraakreacties op het
voorontwerp is gebleken dat de ambities voor het nieuwe
mobiliteitsbeleid op breed draagvlak kunnen rekenen. De reacties
hebben geleid tot een tekstuele aanscherping op een beperkt aantal
punten, zoals de rol van transferia en de financiering.
Inspraakronde
Het mobiliteitsbeleid dat de provincie Drenthe in het PVVP heeft
vastgelegd is in breed overleg tot stand gekomen. De Drentse
overheden, het OV bureau en provinciale staten hebben hun inbreng
geleverd, net als belangenverenigingen en inwoners van Drenthe. De
officiële inspraakronde heeft 12 schriftelijke reacties opgeleverd.
Daarnaast zijn zo'n 100 reacties binnengekomen via het interactieve
discussieplatform www.reuring.nl. De reacties hebben niet geleid tot
grote veranderingen, maar wel tot een tekstuele aanscherping op een
aantal punten.
Het Drentse mobiliteitsbeleid
Mobiliteit is een katalysator voor ruimtelijke, economische
ontwikkelingen en sociale cohesie. Het college is van mening dat de
auto in Drenthe de primaire vervoerswijze blijft, maar ziet met name
in de stedelijke gebieden ook kansen in de combinatie van fiets, auto
en/of openbaar vervoer. Het openbaar vervoer in Drenthe wordt daarbij
verder ontwikkeld tot een volledig geïntegreerd, marktgericht
onderdeel van het mobiliteitsbeleid. Verder heeft het PVVP oog voor
ontsluiting van het platteland. Om de stedelijke netwerken verder te
ontwikkelen, is een goede verbinding met (inter)nationale regio's in
Nederland en Europa van belang. Het mobiliteitsbeleid is er op gericht
om de bereikbaarheid over spoor, water en weg voldoende hoogwaardig in
te richten.
De zes thema's van mobiliteit
Het PVVP heeft naast ruimtelijk-economische ontwikkeling,
bereikbaarheid en veiligheid nog drie centrale thema's: leefomgeving,
innovatie en samenwerking. Voor Drenthe zijn naast de steden, de
landschappelijke kwaliteiten van grote waarde, oordeelt het college.
Het mobiliteitsbeleid moet daarom niet alleen gewenste ontwikkelingen
ondersteunen, maar tegelijkertijd ook negatieve gevolgen voor de
leefbaarheid beperken. Het college verwacht een belangrijke bijdrage
van innovatieve maatregelen. Voor de realisatie van de ambities
streeft het college ernaar de succesvolle samenwerking tussen
overheden, bedrijfsleven en belangenorganisaties verder uit te
breiden.
Vervolg
Provinciale staten zullen naar verwachting op 4 juli 2007 het PVVP
vaststellen, waarmee het nieuwe provinciale verkeers- en
vervoersbeleid officieel van kracht wordt. Vervolgens zullen de staten
in het najaar de Drentse inwoners vragen een bijdrage te leveren aan
de prioritering en nadere invulling van de Uitvoeringsagenda 2007 -
2012.
Provincie Drenthe