Ingezonden persbericht


Persbericht

SPAR Nederland zet koers richting marktleiderschap buurtsupersegment

SPAR winkelformule bestaat 75 jaar en brengt anno 2007 opnieuw succes

Zevenbergen, 22 mei 2007 - De van origine Nederlandse SPAR organisatie viert vandaag zijn 75-jarig bestaan tijdens het internationale SPAR-congres. SPAR Nederland presenteert daar zijn groeistrategie en wil binnen vijf jaar marktleider zijn in de niche markt van kleinere supermarkten. Om dit te realiseren gaat SPAR in Nederland een groei doormaken van 325 winkels in 2007 naar 500 winkels in 2012. De eigentijdse buurtwinkels zijn tussen de 400/500m2 groot, bevinden zich in dorpen, bieden een lokaal assortiment en worden gerund door zelfstandige lokale ondernemers.

Harrie ten Have, algemeen directeur van SPAR Nederland: "Met de in 1932 geïntroduceerde SPAR 'buurtwinkelformule' groeiden we in de jaren 50 uit tot één van de meest succesvolle supermarktorganisaties van Nederland. Anno 2007 blijkt deze formule opnieuw de sleutel tot ons succes; eigentijdse buurtwinkels met een buurtverzorgend karakter. Steeds meer zelfstandige ondernemers starten nieuwe SPAR-winkels die het middelpunt vormen van buurten en dorpen. Bovendien worden bestaande SPAR-vestigingen op korte termijn aangepast. Op deze wijze zorgt de retailer ervoor dat alle SPAR-winkels binnen drie jaar volledig met elkaar in lijn zijn."

Eigentijds en voor elk wat wils

SPAR sluit al van oudsher aan op zeer specifieke behoeften van consumenten wat betreft het aanbod van producten en winkelgemak. Daar ligt de kracht van SPAR volgens Harrie Ten Have:

"SPAR kan iedereen op zijn wenken bedienen. In onze compacte SPAR-buurtwinkels bieden we een breed en diep assortiment aan met veel verse kwaliteitsproducten, onder andere uit de eigen regio. Daarvoor werken we bijvoorbeeld samen met de plaatselijke bakkers. We kunnen op maat winkels bevoorraden. Zo leveren we bijvoorbeeld drie toetjes van vier verschillende merken aan een bepaalde SPAR-winkel in plaats van één doos met dertig dezelfde toetjes."

Met de SPAR Express winkels in Alkmaar en Groningen biedt SPAR gemak aan stadsbewoners. Deze winkels hebben ruime openingstijden en een groot assortiment 'ready-to-eat' producten. Dit jaar zal SPAR nog drie Express winkels openen in Nederland. De SPAR &joy winkels, gelegen in recreatiegebieden, zijn speciaal ingericht voor de zogenaamde vakantieboodschappen.

Ook internationaal een succes

Het vermogen zich te kunnen aanpassen aan lokale gewoonten en culturen heeft ervoor gezorgd dat SPAR ook internationaal successen boekt. In 1953 is SPAR International opgericht. Met 13.700 SPAR vestigingen verspreid over 33 landen (van Oostenrijk tot China) is SPAR inmiddels de grootste vrijwillige food retail organisatie ter wereld die onder een formulenaam opereert. De grootste winkel in China bedraagt 14.000 vierkante meter, dat ongeveer gelijk staat aan 16 voetbalvelden.

Over SPAR Nederland

De SPAR historie begint in 1932 in het plaatsje Zegwaard vlakbij Zoetermeer. Onder het motto 'Door Eendrachtige Samenwerking Profiteren Allen Regelmatig' gingen zestien grossiers de samenwerking aan. Binnen vijf jaar was de formule over heel Nederland verspreid met in totaal 2000 aangesloten zelfstandige winkeliers. In de jaren 50 kende SPAR zijn hoogtepunt met en marktaandeel van 15%. Na een roerige periode staat het bedrijf anno 2007 weer opnieuw op de kaart. SPAR holding (hoofdkantoor en twee distributiecentra) telt 320 medewerkers. Er zijn 325 SPAR-winkels in Nederland.

Over SPAR International

SPAR International is opgericht in 1953 in Amsterdam en verantwoordelijk voor de coördinatie en de ontwikkeling van de wereldwijde SPAR organisatie. SPAR International begon met winkels in België, Denemarken en Oostenrijk. Inmiddels heeft SPAR ongeveer 13.700 vestigingen in 33 landen, verdeeld over 4 continenten en meer dan negen miljoen klanten per dag. Landen als Zuid-Afrika, Oostenrijk en China zijn zeer succesvol. SPAR heeft één hoofddoel: de lokale supermarkt zijn en tegemoet komen aan de behoeften van de consument. In 2006 bedroeg de wereldwijde consumentenomzet EUR 27 miljard.

# # #



Ingezonden persbericht