Provincie Groningen

2006 uit Commissaris van de koningin brengt Burgerjaarverslag 2006 uit 22 mei 2007

Provincie Groningen scoort het beste op dienstverlening

De Provincie wil burger, bedrijven en organisaties zo goed mogelijk van dienst zijn. De commissaris van de koningin, Hans Alders meldt in zijn Burgerjaarverslag 2006 hoe het staat met de provinciale dienstverlening. De dienstverlening van de provincie wordt gewaardeerd met een 7. Uit onderzoek van PriceWaterhouseCoopers van 7 maart 2007 naar de dienstverlening van alle provincies blijkt de provincie Groningen verreweg het beste te scoren op dienstverlening.

De provincie heeft in 2006 meer ontvangstbevestigingen gestuurd, zijn er meer stukken afgehandeld en is de beantwoording van informatieverzoeken via e-mail verbeterd. Er dient nog wel extra besteed te worden aan het sturen van ontvangstbevestigingen. Ook is weer een klanttevredenheidsonderzoek gehouden onder de indieners van milieuklachten. Het gemiddelde cijfer was een 6,4. Dit is een verbetering ten opzichte van vorig jaar toen het rapportcijfer een 5,8 was. In 2007 zal het onderzoek naar het functioneren van de milieuklachtenlijn worden herhaald.

Voor het eerst is een steekproef gehouden naar de inhoudelijke kwaliteit van de brieven van de provincie Groningen. Uit dit onderzoek is gebleken dat de inhoud en de dienstbaarheid van de brieven voldoende is. Wel kan de formulering en presentatie nog verbeteren. In 2006 zijn ook weer veel bijeenkomsten georganiseerd voor burgers. Vooral bij het uitvoeren van projecten worden omwonenden en belangstellenden betrokken. In 2006 is bij ongeveer 122 projecten een interactieve aanpak gebruikt of zijn informatiebijeenkomsten georganiseerd. De registratie van de aantallen bezoekers en hun reacties bij informatiebijeenkomsten is nog niet voldoende en behoeft dus verbetering.

Met het uitbrengen van het Burgerjaarverslag wordt voldaan aan de wettelijke verplichting uit de provinciewet. Die schrijft voor dat de commissaris van de koningin in het burgerjaarverslag inzicht moet geven in de wijze waarop het provinciebestuur uitvoering geeft aan de relatie burger-provinciebestuur en aan de kwaliteit van de provinciale dienstverlening.

Het Burgerjaarverslag 2006 kunt u onderaan deze pagina downloaden of is te bestellen via tel. 050-3164160.


22 mei 2007