2006 uit
Commissaris van de koningin brengt Burgerjaarverslag 2006 uit
22 mei 2007
Provincie Groningen scoort het beste op dienstverlening
De Provincie wil burger, bedrijven en organisaties zo goed mogelijk
van dienst zijn. De commissaris van de koningin, Hans Alders meldt in
zijn Burgerjaarverslag 2006 hoe het staat met de provinciale
dienstverlening. De dienstverlening van de provincie wordt gewaardeerd
met een 7. Uit onderzoek van PriceWaterhouseCoopers van 7 maart 2007
naar de dienstverlening van alle provincies blijkt de provincie
Groningen verreweg het beste te scoren op dienstverlening.
De provincie heeft in 2006 meer ontvangstbevestigingen gestuurd, zijn
er meer stukken afgehandeld en is de beantwoording van
informatieverzoeken via e-mail verbeterd. Er dient nog wel extra
besteed te worden aan het sturen van ontvangstbevestigingen. Ook is
weer een klanttevredenheidsonderzoek gehouden onder de indieners van
milieuklachten. Het gemiddelde cijfer was een 6,4. Dit is een
verbetering ten opzichte van vorig jaar toen het rapportcijfer een 5,8
was. In 2007 zal het onderzoek naar het functioneren van de
milieuklachtenlijn worden herhaald.
Voor het eerst is een steekproef gehouden naar de inhoudelijke
kwaliteit van de brieven van de provincie Groningen. Uit dit onderzoek
is gebleken dat de inhoud en de dienstbaarheid van de brieven
voldoende is. Wel kan de formulering en presentatie nog verbeteren.
In 2006 zijn ook weer veel bijeenkomsten georganiseerd voor burgers.
Vooral bij het uitvoeren van projecten worden omwonenden en
belangstellenden betrokken. In 2006 is bij ongeveer 122 projecten een
interactieve aanpak gebruikt of zijn informatiebijeenkomsten
georganiseerd. De registratie van de aantallen bezoekers en hun
reacties bij informatiebijeenkomsten is nog niet voldoende en behoeft
dus verbetering.
Met het uitbrengen van het Burgerjaarverslag wordt voldaan aan de
wettelijke verplichting uit de provinciewet. Die schrijft voor dat de
commissaris van de koningin in het burgerjaarverslag inzicht moet
geven in de wijze waarop het provinciebestuur uitvoering geeft aan de
relatie burger-provinciebestuur en aan de kwaliteit van de provinciale
dienstverlening.
Het Burgerjaarverslag 2006 kunt u onderaan deze pagina downloaden of
is te bestellen via tel. 050-3164160.
22 mei 2007
Provincie Groningen