Ministerie van Verkeer en Waterstaat

abcdefgh Personenvervoer

De heer K. Kreuijer
Kaarnheugte 32
9403 HA Assen

Contactpersoon Doorkiesnummer

Datum Bijlage(n) 22 mei 2007 brief van 16 april 2007 Ons kenmerk Uw kenmerk DGP/DBV/u.07.01405 - Onderwerp
N33 Assen-Zuidbroek

Geachte heer Kreuijer,

Via de vaste commissie voor Verkeer en Waterstaat heb ik uw schrijven over de N33 ontvangen. Mijn dank voor uw reactie, het is in ieder geval goed om te vernemen dat het voornemen tot verdubbeling van de N33 Assen-Veendam-Zuidbroek door u wordt onderschreven. Ik geef graag uitleg over de probleemstelling en de procedure die gevolgd wordt.

Belangrijkste reden om de N33 op het bewuste traject te verdubbelen is gelegen in het feit dat zich op deze eenbaansweg een verkeersveiligheidsprobleem voordoet. Uit oogpunt van bereikbaarheid is een verdubbeling van deze weg niet noodzakelijk. Naast het verbeteren van de verkeersveiligheid, wat het voornaamste is, kan de verdubbeling ook een sterke impuls betekenen voor de regio op het gebied van de economie en een verbeterde doorstroming.
Mede daarom zijn de provincies Groningen en Drenthe inhoudelijk en financieel sterk betrokken bij dit project. De tracé/m.e.r.- procedure is een gezamenlijk initiatief van Rijkswaterstaat Noord-Nederland en de beide provincies.

Er gelden bepaalde wettelijke regels om te komen tot een besluit voor uitvoering van infrastructurele werken. Deze spelregels zijn in de Tracéwet, de Wet milieubeheer en de Algemene wet bestuursrecht neergelegd. In het geval van de N33 wordt uitgegaan van de verkorte Tracéwet procedure. Verwacht mag worden dat juist met deze procedure tijdswinst behaald kan worden. Zo heeft Minister K. Peijs in 2006 aangegeven het project voortvarend te willen oppakken, met als doel de uitvoering in 2010 te starten.
Directoraat-Generaal Personenvervoer Telefoon : 070 - 351 6171 Wegen en Verkeersveiligheid Fax Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Internet : www.minvenw.nl Bezoekadres : Plesmanweg 1-6

Bereikbaar met tramlijn 9 of bus 22 vanaf station CS of met tramlijn 9 vanaf station HS


---

Daarbij is het zo dat de tracé/m.e.r.- procedure bedoeld is om de besluitvorming zo zorgvuldig mogelijk te laten verlopen. In de wet is ondermeer geregeld dat er op verschillende momenten inspraak mogelijk is voor iedereen.

Het project ligt momenteel volledig op planning, november 2006 is de startnotitie gepubliceerd, de richtlijnen zijn onlangs vastgelegd. Vervolgens kan worden gewerkt aan het opstellen van het OTB/MER. In een OTB/MER moeten bepaalde onderwerpen aan bod komen, zoals een analyse van de problemen, een analyse van de mogelijke alternatieven, een overzicht van de effecten van deze alternatieven voor verkeer en vervoer, woon- en leefomgeving en natuurlijke omgeving. Vervolgens wordt het voorkeursalternatief in een globaal ontwerp uitgewerkt. Daarna wordt ook een OTB/MER weer voor inspraak vrijgegeven. Conform planning zal het OTB/MER in het voorjaar 2009 ter visie worden gelegd. Daarna kan het Tracébesluit in het voorjaar 2010 worden vastgesteld. In datzelfde jaar kan vervolgens met de uitvoering gestart worden.

Met betrekking tot de suggestie voor afzonderlijke besluiten, kan ik aangeven dat een afzonderlijke procedure voor een gedeelte van de weg oneigenlijk is en niet wenselijk. Belangrijke reden daarbij is dat er een te sterke samenhang is tussen de verschillende wegtrajecten. Het besluit in de jaren '70 om de voorbereidingen op de N33 voor een verdubbeling tussen Assen en Gieten te starten is nu niet meer rechtsgeldig.

Ik hoop u hiermede afdoende te hebben geïnformeerd

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT
Namens deze,
De manager Wegen,

Mr. drs. J.B. Dijkstra


---