abcdefgh
Personenvervoer
De heer K. Kreuijer
Kaarnheugte 32
9403 HA Assen
Contactpersoon Doorkiesnummer
Datum Bijlage(n)
22 mei 2007 brief van 16 april 2007
Ons kenmerk Uw kenmerk
DGP/DBV/u.07.01405 -
Onderwerp
N33 Assen-Zuidbroek
Geachte heer Kreuijer,
Via de vaste commissie voor Verkeer en Waterstaat heb ik uw schrijven over de N33
ontvangen. Mijn dank voor uw reactie, het is in ieder geval goed om te vernemen dat
het voornemen tot verdubbeling van de N33 Assen-Veendam-Zuidbroek door u wordt
onderschreven. Ik geef graag uitleg over de probleemstelling en de procedure die
gevolgd wordt.
Belangrijkste reden om de N33 op het bewuste traject te verdubbelen is gelegen in het
feit dat zich op deze eenbaansweg een verkeersveiligheidsprobleem voordoet. Uit
oogpunt van bereikbaarheid is een verdubbeling van deze weg niet noodzakelijk.
Naast het verbeteren van de verkeersveiligheid, wat het voornaamste is, kan de
verdubbeling ook een sterke impuls betekenen voor de regio op het gebied van de
economie en een verbeterde doorstroming.
Mede daarom zijn de provincies Groningen en Drenthe inhoudelijk en financieel sterk
betrokken bij dit project. De tracé/m.e.r.- procedure is een gezamenlijk initiatief van
Rijkswaterstaat Noord-Nederland en de beide provincies.
Er gelden bepaalde wettelijke regels om te komen tot een besluit voor uitvoering van
infrastructurele werken. Deze spelregels zijn in de Tracéwet, de Wet milieubeheer en
de Algemene wet bestuursrecht neergelegd. In het geval van de N33 wordt uitgegaan
van de verkorte Tracéwet procedure. Verwacht mag worden dat juist met deze
procedure tijdswinst behaald kan worden. Zo heeft Minister K. Peijs in 2006
aangegeven het project voortvarend te willen oppakken, met als doel de uitvoering in
2010 te starten.
Directoraat-Generaal Personenvervoer Telefoon : 070 - 351 6171
Wegen en Verkeersveiligheid Fax
Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Internet : www.minvenw.nl
Bezoekadres : Plesmanweg 1-6
Bereikbaar met tramlijn 9 of bus 22 vanaf station CS of met tramlijn 9 vanaf station HS
---
Daarbij is het zo dat de tracé/m.e.r.- procedure bedoeld is om de besluitvorming zo
zorgvuldig mogelijk te laten verlopen. In de wet is ondermeer geregeld dat er op
verschillende momenten inspraak mogelijk is voor iedereen.
Het project ligt momenteel volledig op planning, november 2006 is de startnotitie
gepubliceerd, de richtlijnen zijn onlangs vastgelegd. Vervolgens kan worden gewerkt
aan het opstellen van het OTB/MER. In een OTB/MER moeten bepaalde onderwerpen
aan bod komen, zoals een analyse van de problemen, een analyse van de mogelijke
alternatieven, een overzicht van de effecten van deze alternatieven voor verkeer en
vervoer, woon- en leefomgeving en natuurlijke omgeving. Vervolgens wordt het
voorkeursalternatief in een globaal ontwerp uitgewerkt. Daarna wordt ook een
OTB/MER weer voor inspraak vrijgegeven. Conform planning zal het OTB/MER in het
voorjaar 2009 ter visie worden gelegd. Daarna kan het Tracébesluit in het voorjaar
2010 worden vastgesteld. In datzelfde jaar kan vervolgens met de uitvoering gestart
worden.
Met betrekking tot de suggestie voor afzonderlijke besluiten, kan ik aangeven dat een
afzonderlijke procedure voor een gedeelte van de weg oneigenlijk is en niet wenselijk.
Belangrijke reden daarbij is dat er een te sterke samenhang is tussen de verschillende
wegtrajecten. Het besluit in de jaren '70 om de voorbereidingen op de N33 voor een
verdubbeling tussen Assen en Gieten te starten is nu niet meer rechtsgeldig.
Ik hoop u hiermede afdoende te hebben geïnformeerd
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT
Namens deze,
De manager Wegen,
Mr. drs. J.B. Dijkstra
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat